Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Goedemorgen allemaal 2021

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
klooriaantje

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door klooriaantje »

Goedemorgen.

Vandaag naar de Fysio.

Fijne Dag/Week allemaal.
Klick

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Klick »

nieuwe week, nieuwe kansen 😃😃😃
miss gaat mijn lijf een keer lief zijn voor me…
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

Goedemorgen iedereen,

Blij dat de regen is weggetrokken :zon: !!
Geen fysio vandaag, dus weer eens een stuk fietsen en stukje wandelen :).

Fijne, zonnige dag @Klick en iedereen!
D-Cheryl

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door D-Cheryl »

Hier waait het flink, dat vind ik erger dan regen. Ik raak daarvan in onbalans en dus ook overprikkeld.

Maar even denken of ik dadelijk ga lopen of fietsen naar mijn afspraak.
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

D-Cheryl schreef: 01 nov 2021, 11:01 Hier waait het flink...Ik raak daarvan in onbalans en dus ook overprikkeld.
Bedoel je lichamelijke en/of anderszins onbalans?
D-Cheryl

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door D-Cheryl »

Allebei!
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

:hmmm: lastig als het beide is, lijkt me al kan ik niet over niet-fysieke onbalans meepraten en weet ik niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen in verband met fietsen/lopen?
Het gaat de hele verdere week gelukkig wel hooguit windkracht 3 bft worden zag ik net.
vlindie

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door vlindie »

:zon: :zon: :zon: :zon: :zon: :zon: Goedemorgen allemaal...vandaag fysio...even de beentjes strekken..❤🥰🌼een hele fijne dag allemaal
D-Cheryl

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door D-Cheryl »

Marina schreef: 01 nov 2021, 20:39 :hmmm: lastig als het beide is, lijkt me al kan ik niet over niet-fysieke onbalans meepraten en weet ik niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen in verband met fietsen/lopen?
Het gaat de hele verdere week gelukkig wel hooguit windkracht 3 bft worden zag ik net.
Overprikkeling kan een gevolg zijn van een aandoening als autisme, maar ook van NAH zoals na een ongeluk of ook MS. Mijn revalidatiearts noemt dit problemen met de sensorische integratie, en de overprikkeling kan dan komen van problemen met de verwerking van de informatie die je van een of meerdere zintuigen krijgt. Evenwicht is ook een zintuig.

Meer informatie staat oa op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sensorische_integratie.

Ik heb met name last van licht en geluid, maar soms dus ook van problemen met mijn evenwicht. Dit is dan vervolgens een neerwaartse spiraal: ik kan mijn evenwicht minder goed bewaren door de wind want dat prikkelt extra, waardoor ik sneller overprikkeld raak, waardoor ik ook minder goed met andere prikkels kan omgaan en dus ook minder licht kan verdragen, etc. Tegen het licht heb ik de zonnebril, voor problemen met geluid altijd oordopjes bij me, maar soms kan ik gewoon het beste een dagje thuis blijven.

Bij de cesar therapeute heb ik oefeningen op de fysiobal geleerd: zo een bal geeft druk op mijn lichaam ('diepe druk therapie') en helpt mijn lichaam om de prikkelregulatie weer tot rust te brengen.
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

@D-Cheryl bedankt voor je uitleg!
Ik wist niet dat evenwicht ook een zintuig is.. :confused: .

Een lastig probleem, juist omdat het 1 gevolgen heeft voor het ander en je dan die neerwaartse spiraal krijgt :gek: :( .
Gelukkig dat je het (deels) wel kunt ondervangen door zonnebril, oordopjes en de oefeningen van de Cesar-therapeute.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp