Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rolstoel: kantelen of rugverstelling?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Andra

Rolstoel: kantelen of rugverstelling?

Bericht door Andra »

Hoi,

Sinds kort heb ik een elektrische rolstoel, een Q500M (midwheeler). Een Rolls Royce in vergelijking met mijn quickie met e-fix (al was tot een half jaar geleden een prima oplossing).

De nieuwe rolstoel kan ik eveneens in huis gebruiken. Hij is ook bedoeld om goed te kunnen zitten, want dat gaat steeds lastiger. Ik heb moeite mijn bovenlichaam goed rechtop te houden. Het kost erg veel energie en leidt tot pijnklachten aan rug, nek, ribben en schouders.

De rolstoel kan elektrisch kantelen: in zijn geheel achterover kiepen waarbij de rugleuning dezelfde hoek houdt ten opzichte van de zitting. Kantelen leidt dus niet tot liggen maar tot achterover zitten. De knieën zijn dan licht hoger dan de heupen. De rugleuning kan alleen met gereedschap enigszins versteld ten opzichte van de zitting. Ik zit zo goed als de hele dag achterover om het bovenlichaam te laten rusten. Ik ben nog wat zoekende in het zitten.

Lang verhaal als inleiding tot mijn vragen aan andere gebruikers van een elektrische rolstoel: hebben jullie een elektrische kantelverstelling of rugverstelling of beide? Gebruiken jullie het vaak? Hoe bevalt dit in het gebruik?

Dank voor het lezen en voor het eventueel delen van jullie ervaring.

Groet, Andra
Knillis

Re: Rolstoel: kantelen of rugverstelling?

Bericht door Knillis »

Ik heb ook een zelfde merk rolstoel maar weet zo even niet wel type (kan ik op een later moment nog wel even opzoeken als je het wilt weten).

Bij mijn rolstoel kan wel alles los van elkaar elektrisch worden versteld. Dus voet/been steunen, hoog/laag verstelling, zitting en rugleuning verstelling maar de rugleuning kan ook los van de zitting kantelen. Ik kan dus als ik het wil ook bijna horizontaal liggen (doe ik eigenlijk nooit want uiteindelijk lig ik dan in mijn bed beter)

En juist het verstellen van de zitten en rugleuning maar zeker ook het verstellen van alleen de rugleuning t.o.v. de zitting gebruik ik heel veel. Want net zoals jij heb ik veel moeite mijn bovenlijf rechtop te houden en daarom is het regelmatig even in een iets andere houding te kunnen gaan zitten is van belang.

Eigenlijk heb ik deze rolstoel meer in gebruik om te kunnen zitten zonder al te veel pijn in bovenrug, nek en ribben. Eerder had ik ook een quickie met E fix maar daarin werd het zitten te pijnlijk.

Ik zal straks even kijken wel type stoel ik heb en laat het dan nog even weten.
Andra

Re: Rolstoel: kantelen of rugverstelling?

Bericht door Andra »

Beste Knillis,

Vervelend dat jij zo’n vergelijkbaar probleem hebt met zitten. En wat fijn dat je reageert, dank je wel.

Mijn rolstoel is een Quickie 500M, met 3 elektrisch te verstellen elementen: voet/been, hoog/laag en kantel. Jij hebt er een 4e bij, als ik het goed begrijp, met alleen rugleuning. De leverancier gaf bij mij aan dat dit een grote wijziging zou betekenen met een extra motor of iets dergelijks, maar het kan dus wel en wordt ook zo gebruikt, begrijp ik van jou. Toch iets om nog eens na te vragen als het lastig blijft. Ik ben inderdaad wel benieuwd naar wat voor rolstoel je precies hebt.

Je ervaring in het gebruik bevestigt mijn vermoeden dat het een toegevoegde waarde heeft om op verschillende manieren te kunnen variëren in houding. Ik ben al heel blij met de stoel en ik wil niet overvragen en tegelijkertijd is moeilijk kunnen zitten best een lastig probleem, zoals jou dus heel bekend.

Dank voor je reactie!
Knillis

Re: Rolstoel: kantelen of rugverstelling?

Bericht door Knillis »

Mijn stoel is een Quickie Salma M2. Volgens mij zaten alle mogelijkheden al op de stoel toen ik hem voor het eerst mocht uitproberen. Moet er denk ik wel mij zeggen dat ik bij alle voorzieningen en hulpmiddelen die ik heb altijd de hulp van mijn ergotherapeute inroep.

Vooraf bepaalt zijn samen met mij wat er nodig is, ze is bij de passing maar is ook aanwezig als de stoel wordt afgeleverd zodat ze er zeker van is dat de stoel precies goed op mij is afgesteld.

Ik hoop dat ze nog iets aan jouw stoel kunnen aanpassen want een verstelbare rugleuning is echt geen luxe als je van die nare pijnklachten van de bovenrug hebt.

Succes en laat nog eens horen of het lukt de stoel aan te passen.
Andra

Re: Rolstoel: kantelen of rugverstelling?

Bericht door Andra »

Dank voor de aanvulling. De rolstoelen lijken nogal op elkaar als ik het zo bekijk.

Ook bij mij is er een ergotherapeute betrokken en daarnaast een productadvisieur van een revalidatiekliniek. Ondanks de betrokken expertise kan het blijkbaar een wat hobbelige weg zijn.
Ik hoop dat ze nog iets aan jouw stoel kunnen aanpassen want een verstelbare rugleuning is echt geen luxe als je van die nare pijnklachten van de bovenrug hebt.
Dat is een niet mis te verstaan advies - neem ik mee!
Succes en laat nog eens horen of het lukt de stoel aan te passen.
Dank, doe ik
Andra

Re: Rolstoel: kantelen of rugverstelling

Bericht door Andra »

@Knillis en andere geïnteresseerden,

Nog even een bericht om te laten weten dat de rolstoel is uitgebreid met rughoekverstelling. Daar ben ik blij mee, want het is inderdaad geen overbodige luxe. Ik gebruik in praktijk de verstelmogelijkheden intensief om te variëren in zithouding - enkele millimeters kunnen serieus verschil maken in de pijn in rug, schouders en nek.

Het is een hele weg geweest om te wennen aan de rolstoel, deze goed te leren gebruiken en bijvoorbeeld ook te kunnen vervoeren (met zware kofferbaklift), maar nu kan ik ermee vooruit.

Dank nogmaals voor het delen van je ervaring, Knillis! Het heeft me echt geholpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp