Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en sport

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Revalidatie en sport

Bericht door Qanuk00 »

Vanmorgen ben ik na een periode van rust wederom gestart bij het revalidatiecentrum. Ik heb inmiddels weer een heldere hulpvraag, waar ik nu ook wel aan toe ben.

Het zit me de laatste tijd dwars dat ik het sporten nooit meer op kan pakken als een aantal jaar geleden, dit heb ik een maand geleden ook nog bij een evaluatie met de revalidatie-arts ter sprake gebracht.

Via die weg kwam ik vanmorgen kennismaken met een sportagoog, een rol waar ik nog nooit van had gehoord. Maar oh wat was dat fijn ... ik kon vanmorgen mijn ei kwijt en we hebben alles op de rij gezet - waar ik nu sta, wat ik graag zou willen, wat mijn lange termijndromen zijn (haalbaar of niet). En nu ligt er een nieuw pakketje revalidatie-aanbod, een eindgesprek en evt aanmelden bij de MS sportrevalidatiegroep.

Ik heb eraan moeten wennen dat het revalidatiecentrum kort en krachtig kijkt wat nodig is om het daarna verder uit te besteden aan de eerstelijnszorg. Maar het begint te dagen ... :yes:
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
leeuwtje-nl

Re: Revalidatie en sport

Bericht door leeuwtje-nl »

Wat ontzettend fijn voor je!! Ik ben ook ooit bij zo'n sportadviseur van het revalidatiecentrum geweest. Ik kreeg toen advies om een groepslesje te volgen, en daar vooral met de bus heen te gaan, zodat ik echt alle energie voor de les kon gebruiken. Resultaat: ik had nog zóveel energie over na die groepsles, dat ik na afloop vrijwillig een uur naar huis ben gewandeld om mijn energie kwijt te kunnen. :haha:

Sinds 4 weekjes volg ik ook weer een reva-traject, en bij alle intakegesprekken viel het iedereen op: wat doe ik mega veel aan beweging!!! Bij fysio zijn we gestart met de echte basisoefeningen, die voor mij weinig tot geen meerwaarde hadden. Ik heb toen benadrukt dat ik in verhouding tot anderen echt nog heel veel kan en doe, maar dat ik in afgelopen 2 jaar persóónlijk behoorlijk veel in heb moeten leveren.

De fysio pakt dit goed op, en past nu mijn training aan. Onze insteek is om alles wat ik nog doe, zo lang mogelijk te kunnen blijven doen. En die aanpak bevalt me. Ik moet nu eerst 10 minuten op de loopband met lichte helling, voordat we aan de training beginnen. Want dan ben ik moe, en dan worden mijn problemen zichtbaar en voelbaar. En zo kunnen we daar gericht mee aan de slag gaan.

Helaas komt er nu ook naar boven dat er vermoedelijk méér speelt dan alleen MS. Maar ik denk ook dat dit juist nu boven komt, omdat we mijn grenzen opzoeken en mijn lijf daar nu onder begeleiding op reageert. In elk geval zijn de lijntjes voor vervolgonderzoek nu ook een stuk korter!
Jrs77

Re: Revalidatie en sport

Bericht door Jrs77 »

Ik heb een behoorlijk waardeloos eerste revalidatietraject gehad, maar een van de nuttige delen was het traject met een bewegingsagoog. Met haar ben ik 6 weken lang elke week een andere sport gaan proberen (dat ik niet het type was voor een bewegingsgroep had ze al meteen door).
Na een aantal sporten kwamen we, nog voor ik volledig rolstoelafhankelijk werd, bij rolstoelbasketbal uit. Erg leuk, ik ben het meteen bij een vereniging gaan doen.
Klick

Re: Revalidatie en sport

Bericht door Klick »

ik heb 2x een traject gedaan.

de 1e keer vlak na de diagnose, volledig in ontkenningsfase, naast een fulltime baan. dat was geen succes, meer een voorstelrondje. alleen de ergo heb ik toen meer dan 1x gezien.

de 2e keer was echt nodig. ik zou afgekeurd worden en zat als workahollic volledig in de knoop. heb toen heel veel gehad aan psycho en ergo.

ik weet dat het niet mijn laatste traject is geweest. de tweede keer was erg waardevol, duurde maanden, het langzame traject ( ik vond 2x pwk 2 sessies best veel.. met ook nog huiswerk)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Revalidatie en sport

Bericht door Qanuk00 »

@Jrs77
Erg leuk, ik ben het meteen bij een vereniging gaan doen.
Wat leuk en gaaf dat je dat hebt opgepakt! :wauw:

Hahaha, ik leef ook echt op door deze ochtend! De sportagoog had direct door dat ie een lapje over de schermpjes moet leggen, zodat ik niet ga rekenen zodra ik tijd/afstand/hartslag etc te zien krijg en ik daardoor ook weer heel gemakkelijk de knop omgooi en over grenzen ga. Hij vond dat een hele leuke uitdaging om mij van die focus af te krijgen en te leren om te gaan met mijn MS fysieke signalen.

Ja, hier wordt ik wel weer vrolijk van :klap:

@Leeuwtje Jeetje, spannende tijden voor je zeg! Ik duim voor je!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp