Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Sara

Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door Sara »

Ik heb voor periodes met aanraakpijn (douchen, slapen) nu eindelijk es lyrica gevraagd - en gekregen, bij de huisarts en met instemming van de neuroloog. Vooralsnog 2x75 mg per dag.

Vandaag het recept gekregen van één van de huisartsen in opleiding, en ze vertelde dat er soms als bijwerking een tekort aan witte bloedcellen optreedt. Ze bood me aan om - als ik dat fijn vond - ieder half jaar een bloedonderzoek te doen.

In het farmacotherapeutisch kompas vind ik
Soms (0,1-1%): neutropenie....
Dat is waarschijnlijk waar ze op doelde.

Zijn er Lyrica-gebruikers hier, bij wie al of niet zo'n regelmatig bloedonderzoek gedaan wordt?
Marina

Re: Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door Marina »

Ik heb ca. 1 1/2 jaar geleden korte tijd Lyrica gebruikt en geen bloedonderzoek gekregen.
Toevoeging: en daar is ook niet over gesproken door de MS-verpleegkundige dat dit zou gebeuren.

Zou die bijwerking ook invloed hebben op het ontstaan/verergeren van lymfopenie?
Laatst gewijzigd door Marina op 12 nov 2021, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb Lyrica kort gebruikt, maar er is nooit gesproken over bloedcontrole. Ook niet toen we nog niet wisten dat het maar voor korte tijd zou zijn.
Helly

Re: Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door Helly »

Ik gebruikte tot een aantal weken geleden 300mg gedurende 2 jaar. Inmiddels aan het afbouwen en zit sinds vandaag op 150mg. In alle tijd dat ik het gebruik is dit nog nooit met mij besproken. Wat me niet verbaasd omdat veel artsen al niet eens weten dat je het moet afbouwen.

Dus als jij nu een arts hebt die aanbiedt het te controleren, dan zal ik dat zeker doen.
Sara

Re: Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door Sara »

Dankjulliewel voor de reacties!

Ik zal 't eens bespreken als ik ooit de huisarts weer zie. Gezien de kleine kans en het feit dat jullie geen onderzoek is aangeboden maak ik me in ieder geval even geen zorgen :).

@marina
Zou die bijwerking ook invloed hebben op het ontstaan/verergeren van lymfopenie?
Als ik google zie ik daar geen aanwijzing voor, lymfopenie kom ik alleen tegen als gevolg van gebruik van MS-remmers.
Marina

Re: Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door Marina »

Sara schreef: 12 nov 2021, 23:06Als ik google zie ik daar geen aanwijzing voor, lymfopenie kom ik alleen tegen als gevolg van gebruik van MS-remmers.
Dat is waar ik op doelde, ik had het wat duidelijker moeten formuleren misschien ;).
Als je naast Lyrica ook een MS-remmend medicijn gebruikt dat het aantal lymfocyten, dat een type witte bloedcel is, in het bloed verminderd, zou het gebruik van Lyrica - dat een tekort aan witte bloedcellen kan geven - er dan niet eventueel toe kunnen bijdragen dat het aantal lymfocyten tot een onveilige waarde daalt?
Maar misschien is dit een te verwaarlozen risico, ik weet het niet :weetniet: ?
Sara schreef: 12 nov 2021, 23:06Gezien de kleine kans en het feit dat jullie geen onderzoek is aangeboden maak ik me in ieder geval even geen zorgen :).
Ja, dat zou je wel verwachten dat er dan geen bloedonderzoek zou worden gedaan als het risico te verwaarlozen is.. Maar, ik neem daarentegen ook aan dat die arts-in-opleiding ook weer niet voor niets een bloedonderzoek voorstelt?.. Mijn persoonlijke ervaring is dat artsen-in-opleiding vaak goed op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen/een frisse kijk hebben op zaken..
Laatst gewijzigd door Marina op 14 nov 2021, 13:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Bloedonderzoek nodig bij gebruik lyrica (pregabaline)?

Bericht door Klick »

@Sara het is misschien een kleine kans, maar de kans is er wel. persoonlijk vindt ik bloedafname niet vervelend. een controle lijkt mij juist fijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp