Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 6

Alles omtrent voeding en supplementen
Klick

Bericht door Klick »

heb je het wel eens letterlijk gevraagd?

ik vond het vreemd dat de diagnose destijds gesteld werd zonder bloedbeeld en heb toen bloedtest gevraagd van alle vitamines en mineralen. gevraagd en gekregen bij mijn huisarts.
toen bleek oa D veel te laag.. toen gaan ophogen.. stootkuur na aandringen goedkeuren van neuro gehouden.
nu vraag ik 2x per jaar om een test, doet mijn ha niet moeilijk over.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Zeker, meerdere malen. Zo een tijdje het inderdaad ook 1 a 2x per jaar via de huisarts laten testen, maar op een gegeven moment vond ze het wel genoeg.
Neuroloog heeft een duidelijke mening over hoeveel ik mag slikken, maar vind het niet nodig om te testen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Mijn neuroloog wil het ook niet meer 2x per jaar laten testen, maar als ik er af en toe om vraag, is dat helemaal prima.
Billy

Bericht door Billy »

Ik moet iedere maand bloed laten prikken en vraag dan soms aan de vpk of ze vitamine D erbij wil zetten.
Klick

Bericht door Klick »

uit een ander topic...

[QUOTE=Hanna71;n472168]Het is dus echt heel persoonlijk. Ik zit met 3000 IE per dag op een waarde van 123 n/mol. Klick heeft beduidend meer nodig om op een lagere waarde uit te komen. Altijd goed om het te checken/testen dus.
[USER="26442"]Klick[/USER] , wel eens laten uitzoeken hoe het komt dat je zoveel moet slikken om toch nog een (naar verhouding) lage waarde te bereiken? En heb je wel eens opgezocht wat dat dan betekent? Waar blijft al die vitamine D die je wel inneemt, maar blijkbaar niet opneemt? [/QUOTE]

nee ik heb het nooit laten uitzoeken. Ik zou niet weten waar dat kan... mijn huisarts grijpt naar een bloedtest, maar ik heb het idee meer verstand te hebben van vitamines dan menig huisarts..

waar de D blijft is een goede vraag, ik denk dat ik veel verbruik.

ik heb wel eens begrepen dat bij een schub je D verbruikt... en heb ervaren dat de D waarde in het bloed van een niet MSer ook zakt op het moment het lijf druk is met herstel werkzaamheden.
Billy

Bericht door Billy »

Mijn vitamine D weer laten prikken, en ben weer gezakt naar 53 :???:.

Slik 4x per week 5600ie. Daar steeg de waarde vorig jaar mee naar 76, maar de afgelopen 7 maanden weer terug gezakt...
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Klick;n472179]
waar de D blijft is een goede vraag, ik denk dat ik veel verbruik.
[/QUOTE]

ja, dat zou kunnen. Ik dacht dat de opname van vitamine D misschien niet helemaal goed gaat. Net zoals sommige mensen geen/weinig vitamine B12 opnemen. Een andere toedieningsvorm zou dan misschien een idee zijn. Geen idee of dat met vitamine D ook zo werkt.
Ik vond het gewoon bijzonder om te lezen dat je zoveel slikt en dan zo'n waarde hebt.
greyde

Bericht door greyde »

Billy, ik herken dat. Ik slikte 6 x per week 5600ie en zakte nog. Heb nu weer een flesje met druppels. Neem nu 1x per week 0,7 ml. Kijken wat het nu gaat doen. 2 jaar geleden gebruikte ik dat ook en mijn waarde werd te hoog. Toen ff 4 maanden niks en enorm gekelderd. Krijg de waarde met die capsules niet zo hoog als ik wil.
Misschien nemen we het door die capsule niet goed op? Over een maand weer prikken.
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Hanna71;n472184]

ja, dat zou kunnen. Ik dacht dat de opname van vitamine D misschien niet helemaal goed gaat. Net zoals sommige mensen geen/weinig vitamine B12 opnemen. Een andere toedieningsvorm zou dan misschien een idee zijn. Geen idee of dat met vitamine D ook zo werkt.
Ik vond het gewoon bijzonder om te lezen dat je zoveel slikt en dan zo'n waarde hebt. [/QUOTE]

daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken of er met vitamine D ook verschillende vormen van toediening/ opname zijn (zoals magnesium ook via de huid kan bijvoorbeeld..)
dat is wel een goeie ik ga er eens naar kijken.
er is wel iets met mijn opname.. magnesium ging ook pas stijgen toen ik van pillen overging op spray


Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Billy;n472180]Mijn vitamine D weer laten prikken, en ben weer gezakt naar 53 :???:.

Slik 4x per week 5600ie. Daar steeg de waarde vorig jaar mee naar 76, maar de afgelopen 7 maanden weer terug gezakt...[/QUOTE]

mijn stellige overtuiging is dat je het dan verbruikt hebt, het is dan maar goed datje supplementeerd.
Het is natuurlijk jammer dat je gezakt bent en dat voelt niet fijn, maar als je lijf druk is met herstel verbruik je D.

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp