Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Voedsel en ms klachten

Alles omtrent voeding en supplementen
Steenbokje76

Voedsel en ms klachten

Bericht door Steenbokje76 »

Ik heb nu een klusjesman met jicht over de vloer en hij vertelde dat hij aan vasten doet.
Bij hem helpt dit 'dieet' heel erg goed. Hij heeft al geruime tijd veel minder pijn.

Ik eet zelf bijv weinig snoep en ook niet te vaak gefrituurd voedsel. Heb zelf ook geen frituurpan. Maar af en toe een patatje halen met snackje vind ik wel erg lekker! Ook af en toe een (diepvries)pizza, chipje, zoutje of stukje chocolade..
Maar best vaak eet ik pasta & rijst .. en dat zijn koolhydraten...en dus suiker..
Zou dat erg missen als ik dat niet meer mocht eten :(
Eet verder altijd vegetarisch en ook veel verse groenten.

Ik denk wel dat voedsel een directe invloed heeft op ontstekingen en dus ook op bijv. pijn.

Maar denk niet dat alleen voedsel een factor is... ook stress (grote factor)..en onderliggende aandoeningen bijv infecties etc...

Merken jullie na het eten van een bepaald voedsel dat je meer last krijgt?
Welk voedsel is dit dan en welke klachten krijg je?

Hoor graag jullie ervaringen
OlleRRMS2012

Re: Voedsel en ms klachten

Bericht door OlleRRMS2012 »

Er zijn meerdere goede onderzoeken gedaan naar de relatie tussen voeding en ms. Als er al een relatie is tussen voeding en achteruitgang bij ms, is deze flinterdun.

Wel is gezond eten (voldoende groenten en vezels. Schijf van vijf) en streven naar een gezond gewicht (geen DM) gerelateerd aan een betere kwaliteit van leven.

Bij jicht is een duidelijke relatie tussen eten (vooral rood vlees is berucht) en inname van alcohol (rode wijn).
Linda vm

Re: Voedsel en ms klachten

Bericht door Linda vm »

Het Swank dieet reduceert de 80% van de Schubs

De HOLISM studie van overcommingms.org - de aanvulling van George Jelinek op bet Swank dieet- komt uit op 60% remmend, en nog 30% remming door vit D en nog 30% voor een dagelijkse eetlepel lijnzaad olie.
+complete leefstijl; niet roken, dagelijks bewegen, dagelijks zonlicht. Het is gratis en staat op internet :-)
Steenbokje76

Re: Voedsel en ms klachten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Linda, fijn dat het Swank dieet voor jou werkt!
Ik heb even gekeken wat het inhoudt. Ik eet (vanuit mezelf) al heel lang, veel volgens het SWANK dieet zie ik.
Eet sowieso geen vlees of eieren. En als ik ei eet, dan alleen het ei wit. Eet weinig kaas en andere zuivelproducten. Eet en drink vnml plantaardige 'zuivel'. Eet merendeel van de tijd niet vet. Soms echter wel een pizza, patatje of chipje :P , als traktatie voor mezelf. En voor de rest kies ik bijna altijd voor de 'vol' granen/ vezels met brood, pasta of rijst. Vind ik zelf ook lekkerder.
Neem daarnaast dagelijks mijn hoge doses vitamine D en B12.
Dus al bij al ben ik niet ontevreden met mijn eet stijl :) en toch ervaar ik veel pijnklachten. :|
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp