Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

REGEN-Cov voor mensen met MS?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Sara

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Sara »

Ook op de msweb.nl zelf staat er nu iets over REGEN-COV, dat blijkbaar in Nederland Ronapreve heet:

https://msweb.nl/actueel/nieuws/nieuw-c ... -medicijn/
Steenbokje76

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Steenbokje76 »

Bedankt allen voor de info.:)
Ik ga er even positief van uit dat ik niet besmet raak met het corona virus. Anders zal ik zeker even met neuroloog gaan bellen.
AngelNoa

Re: MS in Beeld, video's

Bericht door AngelNoa »

OlleRRMS2012 schreef: 30 nov 2021, 10:50 Heel goed dat je het aangeeft. Het klopt dat het moeilijk/niet te begrijpen is. Geef het gerust aan als je behoefte hebt aan extra uitleg.

Bijvoorbeeld regen-cov kan je ook zo uitleggen:
...
Ik hoop dat het zo iets helderder is. Anders mag je me gerust een pb-tje sturen, ook met andere vragen.
Eerlijk gezegd wordt het er allemaal niet duidelijker op, want ik weet niet wie jij bent en warom je reageert...sorry...
Verder krijg ik in mijn inbox van @Qanuk00 een reactie die ik niet snap...
En mijn oorspronkelijke bericht zie ik ook niet meer hahaha

Afijn, ik gebruik geen meds, dus ik hoef alleen info over de Regen buiten en wanneer die stopt :lol:
Toch bedankt allemaal jullie bedoelen het goed ;-)
Bram_MSinbeeld

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Heb je ons filmpje gezien over het onderwerp @AngelNoa?

Afbeelding

B-cellen zullen wanneer ze blootgesteld worden aan een indringer zich gaan veranderen in of geheugencellen (die de indringer onthouden en in de toekomst ons lichaam sneller laten reageren) en in plasmacellen die antilichamen/antistoffen gaan maken.

Afbeelding

Die antistoffen zijn eiwitten die in ons lichaam rondzwerven en die een aantal dingen kunnen doen met een indringer (in dit geval het virus).
Ze kunnen het neutraliseren door te voorkomen dat het onze cellen kan binnendringen (het kan zich dan niet vermenigvuldigen). Ze roepen andere cellen (die blauwe pac-man) van het afweersysteem op om het virus op te ruimen (opsonatie) en ze laten de virusdeeltjes aan elkaar klonteren waardoor ze ook niet meer goed onze cellen in kunnen en op die manier kunnen ze nog gemakkelijker opgeruimd worden.

Afbeelding

Die antilichamen spelen dus belangrijk rol bij de bestrijding van een indringer. Het is niet zo dat wanneer je ze niet hebt je helemaal geen afweer hebt tegen het virus (het afweersysteem bevat meer onderdelen), maar het helpt wel. Zeker wanneer iemand de normale risicofactoren heeft die COVID-19 mogelijk ernstig kan laten verlopen (oude leeftijd, overgewicht, roken, hart- en vaatziekte, longziekte, slechte gezondheid) kunnen antilichamen de doorslag geven.

Bepaalde MS-medicijnen zorgen ervoor dat na infectie of na vaccinatie ons lichaam niet of nauwelijks instaat is om antilichamen aan te maken.
  • Mensen die ocrelizumab (Ocrevus) gebruiken hebben geen of nauwelijks B-cellen (die zijn kapot gemaakt door het medicijn, dat hoort zo). Daardoor kan wat er in bovenstaande animatie staat niet gebeuren en heb je dus geen of weinig antilichamen.
  • Mensen die fingolimod (Gilenya), siponimod (Mayzent) of ozanimod (Zeposia) gebruiken zijn ook niet goed instaat om een goede antilichaamreactie te weeg te brengen. Dat komt omdat die medicijnen de B- en T-cellen als het ware voor een groot deel 'gevangen houden' in lymfeknopen.
Bij voldoende antilichamen ben je seropositief -het bloedserum is positief voor een bepaald antilichaam-, ze spreken van seroconversie als iemand voldoende antilichamen heeft na infectie of vaccinatie.
De kans op seroconversie bij mensen die bovenstaande medicijnen gebruiken is niet nul. Daarom wordt ze ook een 3e prik met een vaccin aangeboden (3e prik ≠ booster), omdat de kans aanwezig is dat ze hierna wel genoeg antilichamen aanmaken.

Desondanks is het goed mogelijk dat mensen zelfs na drie prikken geen, of niet genoeg, antilichamen hebben opgebouwd. Dat zou, zeker als je die andere risicofactoren hebt, gevaarlijk kunnen zijn.

Die casirivimab en imdevimab (merknaam REGEN-COV/Ronapreve) zijn antilichamen tegen het coronavirus.
Dat -mab staat voor [Engels] Monoclonal AntiBodies. Ofwel kopieën van een bepaald type antilichaam/antistof. In dat REGEN-COV zitten dus een boel kopieën van twee verschillende soorten antilichamen tegen het coronavirus.
Afbeelding
Net als de echte antilichamen kunnen die dus je afweer systeem helpen door te neutraliseren, opsoneren en virussen aan-elkaar laten klonteren.
Afbeelding

Er is nog geen standaard behandelprotocol op dit moment. Daarom wordt mensen gevraagd die gebruik maken van Ocrevus, Gilenya, Zeposia of Mayzent, wanneer ze met een PCR-test positief getest worden op COVID-19, zo vroeg mogelijk contact op te nemen met hun neuroloog (poli neurologie) of hun MS-verpleegkundige. Die kunnen dan indien nodig geacht een behandeling met REGEN-COV/Ronapreve starten.
AngelNoa

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door AngelNoa »

Bram_MSinbeeld schreef: 02 dec 2021, 01:33 Heb je ons filmpje gezien over het onderwerp @AngelNoa?
heb jij mijn reactie gezien? ;-)
ik gebruik geen meds dus het filmpje en lap tekst zijn voor mij niet van toepassing ;-)
Bram_MSinbeeld

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

AngelNoa schreef: 02 dec 2021, 07:44 heb jij mijn reactie gezien? ;-)
Nee. Ik zie nergens jouw naam staan bij een vraag in dit topic? Wat is je vraag?

Ik zag alleen dit:
OlleRRMS2012 schreef: 30 nov 2021, 10:50 Hoi @AngelNoa ,
Het klopt dat het moeilijk/niet te begrijpen is.
En de uitleg was niet helemaal correct, dus vandaar de extra uitleg. In die uitleg die ik schreef staat in het kort geschreven wat ik in het filmpje uitleg. Kun je jouw vraag nog eens schrijven of me wijzen op waar die staat?
AngelNoa

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door AngelNoa »

@Bram_MSinbeeld in je extra uitleg 2 berichten hiervoor noem je wel degelijk mijn naam ;-)

En daar heb ik daarstraks op gereageerd dat het niet op mij van toepassing is...
Bram_MSinbeeld

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

AngelNoa schreef: 02 dec 2021, 08:59 @Bram_MSinbeeld in je extra uitleg 2 berichten hiervoor noem je wel degelijk mijn naam ;-)
Dat snap ik, maar wat is je originele vraag die ik niet heb beantwoord, maar waar @OlleRRMS2012 naar verwijst, want die zie ik niet.

Jij blijkbaar ook niet:
AngelNoa schreef: 01 dec 2021, 08:08 ...
En mijn oorspronkelijke bericht zie ik ook niet meer hahaha
AngelNoa schreef: 01 dec 2021, 08:08 Afijn, ik gebruik geen meds, dus ik hoef alleen info over de Regen buiten en wanneer die stopt :lol:
https://www.buienradar.nl :p
Bram_MSinbeeld

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Ik zou berichten met dit soort informatie liever ->zo<- op het forum zien. Het lijkt mij overzichtelijker. Wat vinden jullie van dit voorbeeld?
Marina

Re: REGEN-Cov voor mensen met MS?

Bericht door Marina »

Voor zover ik kan zien is het (enige) verschil met "->zo<-" dat er daar linkjes in de berichten staan die linken naar de bron. Klopt dat??

Nog even voor alle duidelijkheid: wat bedoel je exact met "dit soort informatie"? en wat precies maakt het in jouw ogen overzichtelijker op de nieuwe manier?

<--Correctie: ik zie nu ook dat het bericht is opgedeeld in alinea's/onderdelen met een titel.
Ik vind dat wel overzichtelijker en makkelijker terug te vinden.
Laatst gewijzigd door Marina op 02 dec 2021, 18:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp