Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Toeter »

Hallo @OlleRRMS2012 ,

De filmpjes zijn zeker niet verwijderd en staan allemaal in Bram zijn eigen topic dat staat vastgepind bovenaan het reguliere forum: http://forum.msweb.nl/viewtopic.php?t=7 ... f2089c0fe2

Het topic en de informatie waar Bram naar verwijst, is ook zeker niet verwijderd, maar samengevoegd met het lopende stamcel topic: viewtopic.php?t=7438

Om alle vragen en informatie overzichtelijk bij elkaar te houden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Vriendelijke groet,
Toeter
Bram_MSinbeeld

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

De filmpjes zijn niet verwijderd zoals @Toeter zegt. Daarnaast zijn ze ook altijd terug te vinden op onze website www.msinbeeld.nl, op ons YouTube kanaal, onze Facebook pagina, of zelfs op onze LinkedIn pagina (als ik het niet vergeet).

Het fijne aan een forum vond ik dat ik hier uitgebreide informatie kon delen en dat mensen hier vragen over konden stellen. Al die bovengenoemde plekken zijn eerder plekken om te 'zenden' niet om te 'ontvangen'. Door dat dynamisch uitleggen en vragen beantwoorden kwam ik zelf ook op nieuwe ideeën en kreeg ik een beter inzicht in welke dingen nog verder uitgelegd zouden kunnen worden, welke juist niet. Daarnaast lieten de ideeën en gedachten van anderen me soms anders nadenken over dingen.

Voor mij is een forum een plek waar een onderwerp besproken kan worden en waar van gedachten gewisseld kan worden met mensen die daarin geïnteresseerd zijn.

Een paar maanden geleden werd er mij vanuit de redactie van MSweb gevraagd of ik mijn kennis met mensen op het forum van ze wilde delen. Sindsdien heb ik bijna iedere ochtend uitgebreid geantwoord op vragen van mensen op het forum waar ik dat kon, en heb ik ook dingen waarmee ik bezig was gedeeld. Ik had niet alleen het idee dat ik geïnteresseerde mensen op het forum wat kon leren, maar ik leerde zelf ook van anderen.
Bram_MSinbeeld

reden om het forum niet meer voor kennisoverdracht en discussie te willen gebruiken

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Mijn reden om het forum niet meer voor kennisoverdracht en discussie te willen gebruiken

*Dit verhaal is om duidelijk te maken hoe de nieuwe regels en beperkingen op mij overkomen. Het is niet bedoelt om iemand belachelijk te maken of om de draak te steken met de situatie.

We zijn weer bij het café waar Qanuk00 het over had.

Ik weet dat een stel geïnteresseerden binnen zit te wachten. Natuurlijk zijn er ook mensen die gekomen zijn voor een drankje, dat is prima want er zijn immers genoeg kamers binnen.
Ik heb me goed voorbereid op wat ik wil vertellen, ik heb uitgebreide notities gemaakt en ik heb mijn best gedaan dit op zo'n manier te doen dat ze te lezen zijn voor iedereen die daarin is geïnteresseerd. Ook heb ik veel tijd besteed aan het maken van plaatjes om sommige dingen nog beter uit te kunnen leggen.
Ik kom aan bij de deur van het café. Daar wordt ik gestopt en er wordt gekeken naar mijn aantekeningen. "Dat gaat niet hè mannetje", zegt de nieuwe uitsmijter die met zijn gespierde hand klopt op het raam van het café waarachter een lijst hangt getiteld "Aanvulling op de regels". Met een zucht in zijn stem zegt hij: "Dit café is geen informatieverstrekker, maar een uitwisseling van gebruikers-ervaringen, met eigen vragen en eigen beleving." Hij gaat verder: "Die informatie die u daar vasthoudt gaat in de kast. Leonard heeft een half jaar geleden al eens iets gezegd over stamceltransplantatie, dus voor de duidelijkheid gaat dit dadelijk..." hij blaast de stof af van het oude dossier "... daarbij! Anders snappen de mensen er niks meer van."
Hij gaat verder: "Wat er in dit café verteld wordt moet te begrijpen zijn voor iedereen hier en je weet: hier komen ook mensen met cognitieve problemen, daar kunnen zij niks aan doen, dus hou het simpel. Mensen die meer willen weten kun je doorsturen naar de bibliotheek daarachter." Hij wijst richting de bibliotheek aan de andere kant van het dorp. "Maar die informatie is heel lastig te begrijpen zonder uitleg" wil ik ertegen inbrengen, maar er wordt niet geluisterd.
Hoofdschuddend vervolgt hij: "Plaatjes daar doen we hier al liever helemaal niet aan, dat is alleen maar verwarrend. Als het echt moet, dan kun je wel een plaatje laten zien, maar niet te groot en denk eraan dat je daarna nog minder mag vertellen."
Hij schraapt zijn keel, gaat wat rechter staan en zegt: "Wij waarderen de tijd die u hierin gestopt heeft. Kijk! Daar hangt een poster op de muur met alle filmpjes die u heeft gemaakt." Hij geeft me een schouderklopje en wil me naar binnen duwen terwijl hij mijn notities afpakt en fluistert in mijn oor: "Niet te veel informatie hè, hou het kort en simpel en geen plaatjes."
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Toeter »

Beste Bram,

Je hebt alle vrijheid om informatie te delen die je wil.

Het enige wat wij vragen is om lange teksten en filmpjes in een linkverwijzing te zetten.

Dan kunnen de forummers zelf kiezen of ze jouw informatie willen kijken of lezen en dan blijft het gesprek goed leesbaar.

Vriendelijke groet,
Toeter
leeuwtje-nl

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door leeuwtje-nl »

Bram_MSinbeeld schreef: 06 dec 2021, 01:06 Een paar maanden geleden werd er mij vanuit de redactie van MSweb gevraagd of ik mijn kennis met mensen op het forum van ze wilde delen.
Voor mij als oud-modje is dit ook nieuw. Je verscheen "ineens" op het forum, en wij hebben ons dan ook enige tijd afgevraagd wie je was en waar je ineens vandaan kwam. Dus wellicht was het ook zinvol geweest om bij de start even aan te kondigen dat je namens de redactie was gevraagd voor het forum.

Zelf houd ik niet van filmpjes (al vaker aangegeven), ik wil zelf een tekst kunnen scannen op interessante passages. Dus geen idee verder qua inhoud. Maar ik vind het voorstel om een link te plaatsen naar een filmpje een goede, of inderdaad alle filmpjes in 1 topic, zoals wij dat maanden geleden al getracht hebben te regelen. In andere topics kan dan verwezen worden naar het film-topic. Zo blijven de filmpjes bij elkaar, en staat niet het halve forum vol youtube verwijzingen en is er niets terug te vinden.

Wat betreft het café: dat is wel mijn voorkeur. Ervaringen uitwisselen, bijkletsen, laagdrempelig je vragen kunnen stellen en met elkaar meedenken. Informatieverziening doe ik wel buiten het forum om.
Bram_MSinbeeld

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Toeter schreef: 06 dec 2021, 08:41 Beste Bram,

Je hebt alle vrijheid om informatie te delen die je wil.

Het enige wat wij vragen is om lange teksten en filmpjes in een linkverwijzing te zetten.
Dat was juist mijn bedoeling met de aparte topics. Daar kun je dan naar linken, en die hoef je niet te lezen als je dat niet wilt. Maar omdat jullie die lastige lange stukken nu hebben geplakt in de al lopende topics is het inderdaad rommelig en niet handig geworden.

Voor mij was het handig om die langere stukken in het forum te schrijven omdat het een aardige opmaakstructuur heeft (bbcode) waar ik al mee bekend was.

Zeker omdat sommige mensen liever lezen leek me een tekst naast een filmpje wel handig. Ik ben vanochtend begonnen om een wiki te installeren op onze server. Misschien is dat een alternatief. Het jammere vind ik dat mensen niet kunnen reageren op de tekst. Het is dus een medium om informatie te 'zenden' en niet voor discussie. Ik heb het onderwerp over REGEN-COV hier geprobeerd te plaatsen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Toeter »

In zo'n wiki vind ik een mooie oplossing.

Forummers kunnen het dan lezen als ze dat willen en in het topic erop reageren.

Zo kan iemand die de tekst, om wat voor reden dan ook, niet wil lezen, het gesprek toch volgen.

Vriendelijke groet,
Toeter
Marina

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Marina »

Als ik daar wat over mag zeggen (hier): ik vind het niet zo handig om de teksten/filmpjes elders te moeten bekijken en vervolgens weer naar het forum te moeten switchen (en weer terug) om een reactie te kunnen plaatsen. In 1 topic hier kan dat veel gemakkelijker. Alles staat dan bij/onder elkaar.
Laatst gewijzigd door Marina op 06 dec 2021, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Bram_MSinbeeld

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Toeter schreef: 06 dec 2021, 11:34 In zo'n wiki vind ik een mooie oplossing.

Forummers kunnen het dan lezen als ze dat willen en in het topic erop reageren.

Zo kan iemand die de tekst, om wat voor reden dan ook, niet wil lezen, het gesprek toch volgen.
Wat mij niet duidelijk is waarom dit niet zou kunnen in een apart onderwerp op het forum? Ik vond het heel behulpzaam bij het onderwerp "kunnen laesies verdwijnen" bijvoorbeeld. Dat begon met een stuk informatie die werd uitgebreid naarmate er meer feedback kwam en uiteindelijk hebben we daar toen een filmpje over gemaakt.

Wat ik ook gedacht had is om twee onderwerpen te maken zoals hier: "Hoe zou jij het succes van een MS-medicijn meten?" voor een minder in detail gesprek. En dan een ander onderwerp zoals "Hoe meet je MS?" waarin ik uitgebreid de wetenschap bespreek (<- zelf vond ik dit een mooie oplossing). Ik vind het niet zo handig om het 'in detail onderwerp' al in een vroeg stadium naar een externe wiki te verplaatsen, dat vind ik meer iets voor een compleet verhaal.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hoe kan het forum een betere informatiebron worden?

Bericht door Toeter »

Marina schreef: 06 dec 2021, 12:15 Als ik daar wat over mag zeggen (hier): ik vind het niet zo handig om de teksten/filmpjes elders te moeten bekijken en vervolgens weer naar het forum te moeten switchen (en weer terug) om een reactie te kunnen plaatsen. In 1 topic hier kan dat veel gemakkelijker. Alles staat dan bij/onder elkaar.
Ik begrijp het @Marina .

Het gaat ook alleen om grote stukken tekst, waarbij er veel gescrolld moet worden om überhaupt te kunnen zien waar iemand nog gereageerd heeft.

Een enigszins beknopt antwoord of een reactie blijft gewoon in het topic staan. Als iemand echt van de hoed en de rand wil weten, kun je doorklikken naar Bram zijn blog/column.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp