Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Cognitieve klachten

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Steenbokje76

Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

Veel van jullie mede ms'ers zullen het wel herkennen, cognitieve klachten!
Het volgende is het geval bij mij;

Mijn psych ziet de noodzaak voor een neuropsychologisch onderzoek omdat ik met aardig wat cognitieve klachten zit. Ze ging dit nog wel even overleggen met een collega (neuro) psycholoog.
Ze gaf aan dat deze test dan een nulmeting zal zijn voor toekomstige testen die worden afgenomen.

Enkele voorbeelden van mijn cognitieve klachten:
- Mijn telefoon staat sinds 1.5 jaar vol met herinneringen (wel zo'n 20 per dag, ook voor de meest simpele dingen)
- Kan niet meer koken met meer dan 2 pannen op de kookplaat anders overzie ik het niet meer en gaat het mis
- Kan gesprekken met meerdere mensen vaak niet meer volgen na 10 minuten, dan check ik in gedachten uit omdat ik dan teveel prikkels krijg.
- snel last van overprikkeling
- Kan ook geen muziek meer aan hebben als ik me moet concentreren op iets anders zoals een tekst lezen
- Kan geen boek meer lezen, raak (wellicht vanwege een gebrek aan concentratie) de draad kwijt
na zo'n 20 blz. en moet dan weer terug lezen waar het verhaal over ging
- een lange film volgen kan ik ook alleen op 'goede' dagen.
- Slechte concentratie / aandacht kan ik niet lang vasthouden op iets.

Ben echt niet minder slim ineens ;-) maar alles kost zoveel meer tijd en vooral ook moeite en ook niet alles lukt meer. Terugkijkend (ook naar mijn werk), zijn bij mij de cognitieve klachten al ruim 3 jaar aanwezig.

Wat ervaren jullie met betrekking tot problemen op het cognitieve vlak?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Qanuk00 »

Aanstaande dinsdag mijn eerste NPO, ook vanwege deze zelfde klachten. Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Soms heb ik zelfs last van duizeligheid tijdens en na een geconcentreerde activiteit, dan moet ik even liggen met ogen dicht om bij te komen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Marina »

Waar ik het vooral bij merk:
- Het steeds moeilijker op het juiste woord kunnen komen. Niet enkel bij moeilijke woorden maar ook bij simpelere woorden.
Heel soms "gooi" ik ook woorden door elkaar, bijv. dat ik de beginletters van 2 achter elkaar uitgesproken woorden met elkaar verwissel.
Hier heb ik nu ca. het laatste anderhalf jaar last van.

- Gesprekken met 1 persoon waarbij meerdere mensen op de achtergrond met elkaar praten.
Moet dan heel veel moeite doen om die ene persoon te volgen.
Hier heb ik al jaren last van.

- Lezen en TV kijken.
Zelden kan ik een langer stuk tekst of TV-programma in 1 keer helemaal volgen. Ik word dan ook diverse keren afgeleid en moet dingen meerdere keren lezen/bekijken maar weet niet of dit komt door cognitieve problemen omdat afleiding er ook een rol bij speelt.
Hier heb ik ook al jaren last van.

Wat ik heb gemerkt is dat dit alles meer voorkomt naarmate ik moeier ben.

Ben echt niet minder slim ineens ;-)
Goed in ieder geval dat je dat inziet :).


Uit de meest recente ECTRIMS (Congress of the European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis) kwam overigens naar voren dat vitamine D zou helpen bij cognitieve problemen.
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

@Qanuk00

Jij krijgt dus ook een NPO. Is dat ook vanuit het ziekenhuis?

Vind het wel spannend zo'n npo...en weet ook niet goed wat ik ervan moet vinden maar daar kom ik vast nog achter tzt :)

Hoe ging het trouwens afgelopen donderdag bij de neuroloog?
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina,

Ja vermoeidheid is zeker ook een trigger voor verergering cognitieve klachten.
Zelf gooi ik (nog) geen woorden door elkaar in een gesprek, maar die andere dingen die je noemde zijn zeker herkenbaar. Ook vaak niet op woorden komen.
Ook typ ik regelmatig een ander woord dan ik bedoel... moet veel woorden herstellen steeds in teksten.
Volgens mij had klick het daar ook een keer over in een bericht. Bijv ipv boos , baas of ipv baan, been. Mss kom ik er nog een keer achter waarom dit gebeurd. Het zijn wel allemaal bestaande woorden maar totaal niet van toepassing in die bepaalde zin dan ... :roll: :gek:
Jetteke

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Jetteke »

Ik heb het gemerkt in mijn werk (telefoniewerk) en dan vooral de verkeerde woorden die eruit komen, niet alleen een totaal verkeerd woord, maar ook bijvoorbeeld 'hij loopte' in plaats van 'hij liep'. Ik verbeter mezelf wel, maar dan nog. Het wordt erger naarmate de werkdag vordert.

Concentratieproblemen heb ik ook en het zal vast ook met vermoeidheid samenhangen (als een pluk watten in je hoofd). Binnenkort zie ik de revalidatiearts sowieso weer, dus daar zal ik dit zeker even opgooien.
D-Cheryl

Re: Cognitieve klachten

Bericht door D-Cheryl »

Mijn tweede NPO, 6 jaar na mijn 0-meting, gaf uiteindelijk de doorslag voor mij afkeuring. De 0-meting heb ik destijds zelf aangevraagd bij de revalidatiearts.

Aan de ene kant is dat k*t, aan de andere kant kostte het me allemaal zoveel energie, en lopen mijn hersenen altijd 2 stappen achter op wat er om me heen gebeurt. Het is ook wel heel fijn dat ik dat nu mag erkennen, en mezelf daar ruimte voor mag geven en van anderen kan vragen om daar rekening mee te houden.

@Qanuk00, @Steenbokje76: niet nodig om zenuwachtig te zijn hoor. Je kunt er niet voor slagen of zakken. Het zijn met name allerlei soorten puzzels die je mag doen. Sommige lijken op die van de Max Geheugentrainer met woordjes of nummers onthouden, anderen zijn bijvoorbeeld met plaatjes - echt tastbare puzzels.
Ik kreeg er een kopje koffie bij, en een vriendelijke assistente: ik vond het bijna leuk om te doen.

Er was vorige maand hier ook een topic over, waar iemand opmerkte dat het niet helemaal eerlijk voelt dat je in een kamertje apart zit voor de test, zonder allerlei afleidingen. Maar wees niet bang, daar prikken de psycholoog en de assistent samen wel doorheen: ze snappen dat 'dubbeltaken' (typen en muziek luisteren, boodschappenlijstje maken terwijl je vanuit je ooghoek je kind in de gaten houdt, etc) heus niet makkelijker zijn als je in een gewone situatie ook nog eens extra prikkels om je heen hebt.

Afgelopen Alv van de MS vereniging Hanneke Hulst uitgenodigd die onderzoek doet naar hoe cognitieve problemen ook weer doorwerken op psycho-sociaal gebied, dat betekent dat je bijvoorbeeld niet meer gezellig met vrienden naar de kroeg gaat, of met je kind naar de Efteling. Of op de verjaardag van je moeder. De presentatie is hier terug te kijken.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Qanuk00 »

Mijn NPO is via de neuroloog aangevraagd bij Medische Psychologie in hetzelfde ziekenhuis. Ik had naar aanleiding van de berichten hier op MS Web dit meegenomen in een consult met de neuroloog en hij was het er helemaal mee eens om een 0-meting in te plannen.

@D-Cheryl In het verleden heb ik al een dergelijk ander onderzoek moeten doen waarbij ASS is vastgesteld (is geen NPO), het is inderdaad geen vervelend onderzoek, maar vergt wel veel denk-energie. Ik zorg gewoon dat ik niet al te veel omheen plan.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
D-Cheryl

Re: Cognitieve klachten

Bericht door D-Cheryl »

Ze doen inderdaad andersoortige testen bij de NPO, maar sommige zul je misschien herkennen zoals de kleuren-test. Dan staat er in rode letters 'blauw' en moet je de kleur van de letters benoemen. Dat is nog best lastig! :ogen:

Ik kreeg onder andere dus een test voor die dubbeltaken, maar ook een paar testen die keken naar de snelheid in het werkgeheugen. Volgens mij had mijn psycholoog een set standaard-testen voor een algemene NPO, en koos hij daarnaast bij de herhaling na 6 jaar enkele extra testen uit op basis van mijn klachten.

Het kost inderdaad veel denk-energie, dus de rest van de dag kun je beter meer praktische dingen doen: in de tuin werken, sporten, rondje fietsen ofzo. Uit je hoofd, in je handen en je lichaam. :)
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

@ D-Cheryl: ;

Het idee van een NPO vind ik wel een beetje eng. Ik weet zelf al dat ik niet meer zo snel ben sinds enkele jaren, dat ik rare fouten maak/ schrijf, concentratie flut is etc.. Maar ik weet niet wat het met me gaat doen als ik dit bevestigd ga krijgen. Want hoorde van mijn medisch psych dat ze het resultaat uit de eerste NPO ook kunnen interpreteren, door de uitslag te vergelijken met een doelgroep van dezelfde leeftijd en opleidingsniveau :bang:
Uiteraard zal dit ook gelijk mijn eigen nulmeting zijn.
Ben nogal een perfectionist van nature dus dit soort dingen maakt me wel zenuwachtig. :roll:
Ik ben ook erg nieuwsgierig van aard dus dan moet ik het er ook voor over hebben.

Het is max een paar uurtjes en dan zit het er weer op, dus daar hou ik me maar aan vast.

Is jouw eerste NPO niet vergeleken met een vergelijkbare doelgroep qua leeftijd / opleidingsniveau?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp