Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Cognitieve klachten

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Re: Cognitieve klachten

Bericht door D-Cheryl »

Jawel, maar bij de eerste NPO had ik nog geen klachten. De conclusie van de psycholoog was toen, als ik het me goed herinner, dat ik een normaal scorende jonge vrouw was, met een paar scores in de hogere profielen.

En precies dat was waarom ik er na de diagnose op aandrong: dat mensen me niet zouden geloven ('iedereen vergeet wel eens wat') als ik zelf zou merken dat ik cognitief achteruit ging, leek me het ergste wat je kan gebeuren. Ik bedoel: lichamelijke klachten zijn over het algemeen wel duidelijk, maar ik had in mijn werk mijn koppie nodig ivm verantwoordelijkheden voor andere mensen, dus dat wilde ik echt afgedekt hebben.

Mijn tweede NPO was op aanvraag van het UWV, omdat de arts heel graag de klachten nu wilde vergelijken met de eerste test. Zij vond het erg fijn dat er al een NPO lag om mee te vergelijken.

Ik weet nog hoe ik bewapend met mijn dossier van 7,5 jaar ziek en 2 jaar ziektewet in de ordner naar de arbeidsdeskundige van het UWV ging om na die tweede NPO hun oordeel te horen, klaar voor de strijd. En toen in dat gesprek binnen 5 minuten al duidelijk was dat zij niet meer van mij zouden verwachten dat ik nog weer aan het werk ging, viel er echt een last van mijn schouders.

Mijn neuroloog gaf ik de tweede test ter inzage, waarna ze zei dat dat eigenlijk ook nog een gewone testuitslag was, en had de eerste NPO er niet naastgelegen dan was mijn teruggang niet zo duidelijk geweest als nu wel.

En @Steenbokje76 , dat je nieuwsgierig en een streber bent betekent alleen maar dat je in ieder geval het vinkje achter 'zet zich voldoende in voor de test' ruimschoots zal behalen. :p

En je 'hoeft' er verder niet meteen iets mee hè? Net als bij medicijnen, net als bij oefeningen, net als bij hulpmiddelen: de keus blijft aan jou.
Als jij dadelijk niks met de uitslag en hun adviezen kunt, zeg je vriendelijk bedankt, en vraag je of je eventueel nog weer contact op mag nemen als je op een later moment nog vragen te binnen schieten (sowieso een tip als contact met een behandelaar afgesloten wordt!). En dan leg je het mapje in de kast, totdat je een tijd later misschien denkt 'Hey, wat zeiden ze daar ook alweer over?'.

Je moet hier nog de rest van je leven mee dealen, geen enkele reden om jezelf nog extra stress op te leggen hoor.
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Quanuk00
Succes morgen met je NPO!
Ben benieuwd hoe je het ervaart.
En als je zin hebt, mag je het altijd delen :)

@ D-Cheryl
Ah oke, je had bij de eerste NPO dus nog geen cognitieve klachten. Helaas ben ik dat stadium al enkele jaren voorbij. Maarja beter nu die nulmeting dan nog later. En de eerste test 'an sich' geeft ook wel een beeld.
Morgen eerst maar eens horen of het überhaupt doorgaat. :?:
Marina

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: 11 dec 2021, 22:36 ...maar die andere dingen die je noemde zijn zeker herkenbaar. Ook vaak niet op woorden komen
.Woordvindingsproblemen schijnen veel voor te komen bij MS inderdaad.
Ook typ ik regelmatig een ander woord dan ik bedoel... moet veel woorden herstellen steeds in teksten.
Volgens mij had klick het daar ook een keer over in een bericht. Bijv ipv boos , baas of ipv baan, been. Mss kom ik er nog een keer achter waarom dit gebeurd. Het zijn wel allemaal bestaande woorden maar totaal niet van toepassing in die bepaalde zin dan ... :roll: :gek:
Ja ik heb dit ook vaker gelezen op dit forum.
Ik weet helaas ook niet echt waarom het gebeurt :confused: Ben daar wel benieuwd naar.
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

Ik ga 30 december een NPO krijgen. Zal 1.5 tot 2 uur duren.
Maandag aanstaande gaan we eerst mijn cognitieve klachten in kaart brengen.
Weet nog steeds niet precies wat ik van zo'n NPO moet denken, maar ben steeds meer overtuigd (ook na alle berichtjes) dat er wel een meerwaarde in zit om dit te doen. Ook al heb ik een hekel aan testen. :roll:
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

Ik heb vandaag m'n NPO gehad. Duurde 2 uur, maar er komt nog een deel van 2 uur! :shock:
Sommige onderdelen vond ik vrij makkelijk en sommige echt lastig / confronterend

Wie heeft er recentelijk ook een NPO gehad?

Herinneren jullie dan oa nog de 15 woordjes test? Dat je ze moest onthouden en dat die vraag (opnoemen van zoveel mogelijk woordjes) aantal keren terug kwamen tijdens de test..

Hoeveel is gemiddeld aan woordjes dat je kan onthouden? Weet iemand dit misschien? :?
j@nnetje

Re: Cognitieve klachten

Bericht door j@nnetje »

ik heb ruim 2jaar geleden die test gehad, ook het onderdeel met de woordjes.
ik wist ze op 2 na volgens mij allemaal. was ook heel erg goed volgens die psycholoog :ogen:
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Steenbokje76 »

@ jannetje , wauw wat goed zeg!
Ik vond dat een erg lastige opdracht. Kon maar zo'n 5 of 6 woorden herinneren steeds. :(
Maar andere dingen gingen wel weer wat beter.
Job

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Job »

Ik kom heel slecht op namen. Zelfs de namen van mensen
die ik wekelijks zie. Ik kom ook steeds slechter op namen van voorwerpen. Pure afasie. Het belemmert me in het voeren van een gesprek. Daarnaast reageer ik trager. Ik merk het als ik meedoe met de slimste mens. Ik weet heel veel maar ik kom er trager op. Ik vond het altijd leuk om te doen, maar nu frustreert het me. Ik ben vandaag zelfs midden in de uitzending in slaap gevallen. Zoveel moeite kost het om me er op te concentreren.
Multitasking is er niet meer bij. In kan maar 1 ding tegelijk en vergeet regelmatig wat ik ook al weer aan het doen was.
Ik hang mijn sleutelbos soms aan het haakje van de handdoek in de keuken en de handdoek aan het sleutelrek in de gang.

Van de week wilde ik na het eten het tafelkleed buiten uitschudden, maar ik liep met een pan naar buiten...

Sinds ik ben gestopt met Gilenya rukt de MS op. Niet alleen lichamelijk maar zeker ook cognitief. Ik ben begonnen met Ocrevus maar dat lijkt wel niks te doen vooralsnog.
Volgende maand heb ik een afspraak met de MS Verpleegkundige. Dan ga ik het aankaarten. Met de lichamelijke achteruitgang kan ik wel dealen. Ik voel me ook heel vaak fit, maar cognitief word ik een wrak als het zo doorgaat en dat beangstigt me.
D-Cheryl

Re: Cognitieve klachten

Bericht door D-Cheryl »

Steenbokje76 schreef: 30 dec 2021, 21:17 @ jannetje , wauw wat goed zeg!
Ik vond dat een erg lastige opdracht. Kon maar zo'n 5 of 6 woorden herinneren steeds. :(
Maar andere dingen gingen wel weer wat beter.
Ik kan me herinneren dat ik ook onder de 10 zat in ieder geval, en soms wist ik ineens weer een woordje wat ik de vorige keer gemist had.
Ik ging ook helemaal de mist in bij de vorm-puzzels, maar daar was ik op de middelbare school ook al slecht in, haha. Ik kan dat gewoon niet! :lol:

Onthoud: het goed niet om goed of fout, het gaat er niet om dat je 'slim' bent of niet.
Andra

Re: Cognitieve klachten

Bericht door Andra »

Met de lichamelijke achteruitgang kan ik wel dealen. Ik voel me ook heel vaak fit, maar cognitief word ik een wrak als het zo doorgaat en dat beangstigt me.
@Job, wat naar voor je dat je hier zo mee wordt geconfronteerd. Dat dit je beangstigt kan ik me goed voorstellen. Ik vind lichamelijke achteruitgang ook lastig, maar cognitieve veranderingen raken voor mijn gevoel nog meer aan wie ik ben en kunnen enorm in de weg zitten in het dagelijks leven en de relaties met de mensen om me heen. Brr. Sterkte, hopelijk levert het iets op als je het aankaart.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp