Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bedrag uitspreken lukt niet

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Vonnie b

Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Vonnie b »

Beste MenSen 😉 Sinds 3 jaar heb ik een probleem met bedragen uitspreken.
3 jaar terug begon het: Ik deed vrijwilligerswerk in de kantine bij de volkstuin waar wij toen lid van waren. Mensen konden daar koffie drinken, een balletje gehakt eten enz.

Er werd dan een bonnetje gemaakt en bij het bedrag uitspreken ging het fout. Het bedrag was bijvoorbeeld 3.50 en ik zei dan : Dat is dan 4.95.... :huh: Direct corrigeerde ik mezelf en bood mijn excuus aan. Ik besteedde er verder geen aandacht aan.

Het ging daarna 3 keer goed en bij de vierde klant had ik het weer. Sprak ik weer het verkeerde bedrag uit. Toen schok ik wel een beetje want ik had dit echt nog nooit gehad. :bang:
De week daarna toen ik weer in de kantine aanwezig was heb ik het weer een aantal keer gehad.
Het bedrag zag ik natuurlijk wel op de kassa alleen juist uitspreken ging niet.

Uiteindelijk gestopt met het vrijwilligerswerk.
Maar bedragen uitspreken word steeds erger.

Vandaag heb ik boodschappen gedaan en het was 7.99 maar bij thuiskomst kon ik het bedrag niet zeggen. Ik "zag het bedrag wel in de lucht" maar het lijkt wel of ik een kortsluiting in mijn hersens heb bij het uitspreken. Vanmiddag was het zo erg dat ik erg moest huilen.

Met letters heb ik geen last alleen met bedragen uitspreken.

Is dit herkenbaar voor iemand? En is er een oplossing voor? :moe:
Bram_MSinbeeld

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Vonnie b schreef: 13 dec 2021, 16:42 Ik "zag het bedrag wel in de lucht" maar het lijkt wel of ik een kortsluiting in mijn hersens heb bij het uitspreken.
Wat vervelend. Ik had het met dingen. Dan wilde ik zeggen tegen mijn zoontje voordat we naar school liepen: "Doe je schoenen aan!", maar ik zei "Doe je pyjama aan!" Met getallen/bedragen had ik het nog niet gehoord, misschien is dat hetzelfde idee. Ik denk dat wat je zegt "kortsluiting in je hersenen" een goede bewoording is. Je zou het eens aan de MS-verpleegkundige kunnen vragen. Misschien kun je het oefenen?
Vonnie b

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Vonnie b »

Dank je wel voor je antwoord @Bram_MSinbeeld net had ik het ook weer, ik kijk op de klok en zeg ; Zullen we om.... (moest 13.00 u zijn) toen heb ik mijn vinger maar opgestoken. Maar goed, ik ga het overleggen met mijn Neuroloog. Dat wil ik al langer maar dan vergeet ik het weer :moe:
Marina

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Marina »

Hoi @Vonnie b,

Dat lijkt me nogal vervelend :hmmm: ! Voor mij niet herkenbaar maar MS kan zulke diverse klachten veroorzaken dat deze immers bij niemand gelijk zijn.

Er is tegenwoordig wel een speciale poli voor mensen met MS en cognitieve klachten, vanuit het MS Centrum Amsterdam.

"Voor mensen met MS met cognitieve klachten is er een speciale dagscreening opgericht
op de polikliniek Neurologie: de second opinion MS en cognitie poli (SOMSCOG). Bij de
SOMSCOG poli wordt uitgebreid gekeken naar de oorzaak en ernst van de cognitieve
klachten en wordt er een advies gegeven over wat te doen (strategietraining, behandeling
van somberheid, meedoen aan experimentele behandelingen (wetenschappelijk
onderzoek)). De SOMSCOG poli is een combinatie van zorg en wetenschap."

Zie hier: http://www.vumc.nl/web/file?uuid=5897bd ... ch=somscog (blz. 3 en verder)

Je neuroloog of huisarts kan je hiernaar doorverwijzen.

Sterkte en ik hoop dat je hier misschien wat aan hebt !
Steenbokje76

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina, had tijdje terug ook al gelezen over zo'n cognitie onderzoeksdag in Amsterdam.
Lijkt me interessant inderdaad zo'n dag, maar niet die ruggenmergpunctie :shock:
En lijkt me ook erg zwaar zo'n hele dag. Zeker ook als je i.v.m. covid niemand mee mag nemen.
(maar misschien mag dit wel hoor, weet niet wat de huidige regels zijn op die afdeling)
Marina

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Marina »

@Steenbokje76 goed dat je dat noemt :thumbup: en het lijkt mij ook een zware dag, dat wel.
Ik denk ook dat het er mede van afhangt in hoeverre je last hebt van je klachten of je dit ervoor over hebt en of je het fysiek en mentaal aankan.

In de tekst in die link staat ook dit:
"Op dit moment zijn er helaas nog geen manieren om de cognitieve stoornissen bij MS
te verhelpen. Vanuit de medische psychologie/revalidatiegeneeskunde kunnen er wel
handvatten worden aangereikt om met de cognitieve problemen om te gaan, zodat men
er in het dagelijks leven minder of vrijwel geen last van heeft. Een neuropsycholoog kan
hierbij helpen door middel van psycho-educatie.


Psycho-educatie bestaat uit het geven van uitleg over de cognitieve problemen die er bij
u worden gevonden. Ook kan een neuropsycholoog compensatiestrategieën aanleren.
Compenseren gebeurt met behulp van ‘strategieën’, waardoor men bepaalde taken op een
andere manier leert uitvoeren. Men leert bijvoorbeeld om meer tijd te nemen door een taak
met tijdsdruk op te delen in stappen met meer en minder tijdsdruk. Zo zorgt men ervoor
dat er minder tijdsdruk wordt ervaren. Dit lost niet de vertraagde informatieverwerking op,
maar maakt het leven met deze klacht wel makkelijker".


Dus als ik het goed lees kan hulp van een neuropsycholoog ook al helpen.
Job

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Job »

Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat ik geen bedragen uit kan spreken, maar wel voorwerpen, namen van mensen waar ik niet meer op kan komen, of verkeerde dingen gebruiken: bijvoorbeeld het slot can de deur openen met een kam in plaats van met een sleutel.

Ik merk dat vermoeidheid het erger maakt. Cognitief gezien ben ik 's ochtends op mijn best. Maar het is wel vervelend. Vooral in gesprekken, of als er enige druk op staat, bijvoorbeeld als ik iets wilde bestellen in een restaurant. Het is een soort kort moment van afasie. Meestal kom ik enige momenten later alsnog op de juiste naam.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Toeter »

Beste @Vonnie b ,

Wat jij ervaart klinkt meer als afasie. Dat is een stoornis die ontstaat door een hersenbeschadiging.

Ik denk dat iedereen met cognitieve klachten wel herkent dat je niet op woorden komt of dingen zegt s 'zou jij de melk in de wasmachine willen zetten?'

Maar als ik je verhaal lees lijkt het bij jou altijd? En vooral bij cijfers. Zo specifiek is zeker mogelijk bij afasie.

Bespreek het met je neuroloog! Ik denk dat een MRI verstandig is. De oorzaak kan ook een tia zijn bijvoorbeeld.

Groeten,
Toeter
Bram_MSinbeeld

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Vonnie b schreef: 15 dec 2021, 11:56 ...ik ga het overleggen met mijn Neuroloog. Dat wil ik al langer maar dan vergeet ik het weer :moe:
Heel herkenbaar, ik schrijf een vraag tegenwoordig direct in een aparte lijst in de ToDo-app op mijn telefoon. Als ik dan een afspraak heb met de neuroloog dan kan ik al die vragen langslopen.
Fratema

Re: Bedrag uitspreken lukt niet

Bericht door Fratema »

Ja, waardeloos hè? Ik zeg regelmatig iets anders dan wat ik tevoren in mezelf had bedacht. Ook heb ik het met hardop zingen, Doe ik graag maar steeds meer met de verkeerde woorden of melodie. Dat maakt me verdrietig en bang.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp