Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Wouter NL

Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Wouter NL »

Ik heb bij de WMO een traplift aangevraagd. Die is inmiddels ook toegekend
Het gaat er één worden van Otolift type Module-air.
Otolift heeft aangegeven dat dit model een buis langs de traptreden heeft waarde stoel overheen schuift.
De stoel gaat echter zo strak langs de muur dat ze de gewone trapleuning weghalen.
Er komt daarna niets terug waar een gezond persoon zich bij gebruik van de trap aan vast kan houden.
Volgens de regels van het bouwbesluit mag dat om veiligheidsredenen niet eens.
Toch zegt Otolift het altijd zo op te leveren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wie heeft er zo'n traplift en hoe is dat bij jullie opgelost?
Wie heeft een ander model traplift die wel een veilige leuning voor de overige trapgebruikers heeft?
Klick

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Klick »

ik heb geen ervaring met een traplift, maar heb er wel naar gekeken wat de mogelijkheden zijn. ik dacht/ was in de veronderstelling dat een traplift bijna altijd aan de korte/smalle kant van de trap werd geplaatst (de kant waar niet gelopen wordt)

dus zodat een gezond iemand gewoon de trap kan lopen aan de muur kant met leuning.

ik snap dus niet dat otolift dit doet…

op hun website staat dat ze het wel kunnen.
Heeft u een trap met één of meerdere bochten? Dan kan uw traplift in de binnenbocht of in de buitenbocht geplaatst worden. De binnenbocht is de kant waar de treden het smalst zijn. Als u kiest voor een traplift in de binnenbocht, dan blijft de brede kant van uw traptreden veilig beloopbaar. Ook betekent plaatsing in de binnenbocht dat uw trapleuning kan blijven zitten. En dat is wel zo veilig. Bij Otolift vindt u trapliften voor de binnenbocht én de buitenbocht. Zo kunt u zelf kiezen aan welke kant uw traplift geplaatst wordt.
https://www.otolift.nl/onze-trapliften/binnenbocht/

is het misschien tegen meerprijs?
Klaartje

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Klaartje »

Ik heb een traplift van oto-lift en de trapleuning is gewoon gebleven. De traplift gaat langs 'binnenkant' van onze trappen, soort van wenteltrappen. De rails loopt helemaal door tot op zolder. Omdat de trapliftbuizen smal zijn blijft er voldoende ruimte over voor de rest van het gezin.

Wij zijn er zeer blij mee. In ons vorige huis (nieuwer huis) had ik een traplift van Thyssen en Krupp. Was een fijne traplift om te bedienen, maar de buizen zijn veel breder en dat zou in ons huidige huis wel erg krap worden.

Volgens mij wil vrijwel elk bedrijf bij je langskomen om de mogelijkheden te bekijken en te bespreken en een offerte te maken. Er zijn ook merken met een dubbele buis: de onderste voor de traplift en de bovenste buis als trapleuning. Maar dit is vast 1 van de opties en niet standaard.
ronnie1969

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door ronnie1969 »

Ze nemen altijd de brede kant. Bij mij ook. Was volgens de man niet mogelijk aan de spil (smalle kant) .

Toen die geplaatst was en ik protesteerde was het wel mogelijk en had ik het eerder moeten zeggen.
Dus hou vol dat je hem aan de smalle kant wilt.
noira

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door noira »

Ik heb ook een otolift. Hij is geplaatst aan de linkerzijde van de trap. De leuning is weggehaald en daar is niets voor in de plaats gekomen.

Zelf heb ik op diverse plekken handgrepen laten plaatsen zodat er hier en daar houvast is als je de trap omhoog/omlaag loopt.

Persoonlijk ben ik heel blij met mijn ottolift. Echter hij neemt behoorlijk wat ruimte in beslag. Lastig voor de mensen die de trap op en af lopen.
Wouter NL

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Wouter NL »

Bij mij is een aanvraag via de WMO van de gemeente.
Volgens de man van Otolift heeft de gemeente een aanbesteding gedaan en is Otolift de leverancier voor dit gebied geworden.
De aanbesteding schrijft de 'zo goedkoop mogelijke oplossing' voor.
Volgehs Otolift is dat dus aan de buitenkant van de trap en dan dus dat onze vaste leuning wordt verwijderd.
Voor wie gereageerd heeft of nog gaat reageren...
Hebben jullie de traplift zelf betaald of ook uit de WMO in bruikleen gekregen?

En wie hem via de WMO heeft met buis langs de binnenzijde van de trap, was dat tegen meerprijs of zat dat in de WMO?
Klaartje

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Klaartje »

Ik heb eerder gereageerd en moet erbij zeggen dat wij de traplift zelf betaald hebben.
We zijn verhuisd naar een huis waar we een slaapkamer en badkamer beneden hebben. Maar onze kinderen slapen wel boven en hebben daar ook een badkamer.

Wij vonden het belangrijk dat ik altijd naar ze toe kan komen. De gemeente gaf aan dat ze dit niet kunnen betalen omdat het niet perse nodig is om naar boven te kunnen omdat alle mogelijkheden die ik nodig heb al beneden zijn.

Dure keuze misschien, maar ik ben er blij mee! Otolift heeft gekeken naar de beste oplossing op onze trap. Over meerprijs weet ik niets, er is niet gesproken over traplift aan de buitenkant van de trap. Bovendien zou dat ook niet kunnen want dan stop ik op boven precies voor de badkamerdeur.
Sara

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Sara »

Wouter NL schreef: 22 dec 2021, 16:36 De aanbesteding schrijft de 'zo goedkoop mogelijke oplossing' voor.
Geen ervaring et trapliften, gelukkig.
In de wet staat dat je recht hebt op de 'goedkoopste adequate voorziening'. Niet 'de goedkoopste oplossing'. Heb je al bezwaar gemaakt?
Job

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Job »

Mijn echtgenoot had een traplift nodig en inderdaad was de hele trapleuning weggesloopt! Ik wist niet wat ik zag en ben ongelofelijk boos geworden.

Ik had op dat moment een fikse schub en kon niet zonder leuning de trap af . Nog steeds niet. Zeker niet als ik iets moet dragen.
De monteur beweerde dat het nodig was dat hulpdiensten genoeg ruimte over moeten houden wanneer ze de trap op moeten met een brancard.
Ik was van mening dat ze helemaal niet naar boven hoeven, omdat ik binnen de kortste keren met een gebroken nek onder aan de trap zou liggen. Daarnaast zou het veel logischer zijn dat de patiënt dan zonodig met de lift naar beneden zou worden gebracht en pas daarna op de brancard wordt gelegd.

De OTO lift was geplaatst via de WMO. Toen ik me bij de contactpersoon beklaagde over de levensgevaarlijke situatie vond ze dat ik dan ook maar de lift moest gebruiken naar dat weiger ik. Zolang ik kan lopen loop ik. Enfin De WMO vond dat de woningbouw dan maar voor een nieuwe leuning moest zorgen, terwijl de woningbouw beweerde dat de WMO het moest doen.
Uiteindelijk heeft de woningbouw voor een nieuwe leuning gezorgd aan de andere kant van de trap, wat nog steeds ontzettend moet wennen. Gelukkig is het niet meer gevaarlijk.
Inmiddels gebruik ik de lift als ik mijn hondje, die s nachts boven slaapt, de trap weer af moet dragen, maar met de WMO dame praat ik niet meer. We hebben niets zelf betaald. Alles zit in de WMO aanvraag. Die is op naam van mijn man, maar ik gebruik hem dus in sommige gevallen ook en mag hem overnemen als mijn man overlijdt.
Wij hebben overigens een rechte trap, waar bij de treden allemaal even breed zijn. De trap is 14 treden hoog. Aan het begin klapt de rail automatisch op, omdat hij anders de doorgang naar de keuken blokkeert.
Klick

Re: Traplift (van Otolift) en dan geen gewone leuning meer

Bericht door Klick »

een rechte trap en dan nog halen ze de leuning weg?! 😱😱 wtf!?
vanwege hulpdiensten? wat n raar argument om een veiligheisvoorziening weg te halen..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp