Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jeetje70

Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Jeetje70 »

Ik ben op het moment een half jaar ziek. Ik heb in december MRI gehad er was geen ziekte-activiteit of verkleuringen te zien op MRI t.o.v. 2 jaar geleden. Toch ben ik wel achteruit gegaan in een jaar tijd en heb ik veel klachten (erg moe, zenuwpijn en cognitieve klachten, tevens is n.a.v. NPO is geconstateerd dat ik een geheugenstoornis heb en snelheid van werken is lager). Er is ook weinig verbetering; eerder geleidelijke verslechtering.
Ik doe administratief werk en als ik eerlijk ben, zie ik het niet gebeuren om op korte termijn aan het werk te gaan. Ik zit nl. bijna hele dag achter beeldscherm. Typen is lastig, ik maak veel fouten en kan maar kort achter beeldscherm zitten; het lezen, concentreren en heb veel last van mijn geheugen (kan weinig of niets onthouden wat ik lees) gaat moeizaam, waardoor ik ook heel snel moe ben.

In december had ik gesprek met mijn bedrijfsarts en ze had het, gezien mijn klachten, over misschien vervroegde IVA aanvragen, maar dat is nog niet zo lang ziek ben, dus verder is hier niet meer over gesproken. Wel zal de bedrijfsarts deze maand gegevens van mijn neuroloog opvragen. Ik schrok wel van deze opmerking qua vervroegde IVA, want ik werk al 33 jaar dus dat is wel confronterend. Aan de andere kant word ik wel al moe van de gedachte om weer aan het werk te gaan. Dat gaat op korte termijn denk ik ook echt niet lukken.

Nu zit ik met een paar vragen:
- mocht bedrijfsarts met het voorstel komen om vervroegd IVA aan te vragen: is dat wel verstandig om te doen aangezien ik het eerste jaar 100% salaris krijg?
- waarom is dat wel verstandig en waarom niet?
- heeft vervroegde IVA aanvragen consequenties voor je pensioenopbouw en betaling pensioenpremie?

De verhalen uit mijn omgeving zijn nogal wisselend qua adviezen, dus dat maakt het wel lastig om uiteindelijk een goede beslissing te kunnen nemen mocht deze optie aan de orde komen. Ik hoop dat ik via jullie goeie adviezen te krijgen, aangezien we qua MS wel op een bepaalde manier in het zelfde schuitje zitten.
Klick

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Klick »

laat je hierover goed informeren, misschien kan stichting MEE je helpen?

bel het UWV voor advies, bel je pensioenfonds voor advies (wordt het premievrij pensioen? heb je recht op arbeidsongeschiktheids pensioen?! wat moet je daarvoor doen)
mijn tip ga niet zomaar zoiets aanvragen omdat je bedrijfsarts het zegt.

1e ziekte jaar is 100% salaris
2e ziekte jaar is 70% salaris
IVA (is na papierwerk en keuring.. ) 75%

IVA is kan dus voordeliger zijn voor je na je eerste ziekte jaar. mogelijk heeft je bedrijfsarts dit daarom gemeld. het doorlopen van alle stappen gaat wat tijd overheen. (maar dit kan ook in je 2e ziekte jaar, het uwv kan besluiten met terugwerkende kracht iva toe te kennen, je krijgt dan een nabetaling.. je hebt geen haast neem je tijd)

bij iva krijg je meestal
1 uitkering uwv
2 uitkering arbeidsongeschiktheidspensioen van je pensioenfonds
3 als je verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid een uitkering van je verzekering.

eea is wel afhankelijk van wat je verdient, als je een hoog salaris hebt val je terug tot de bovengrens van het UWV en daar 70 of 75% van.

denk ook aan je transitievergoeding waar je mogelijk recht op hebt bij onslag.

het is na veel dienstjaren idd een confronterend iets opeens een nr te zijn, opeens niet meer mee te tellen, ik ken het.. had 18 dienstjaren, altijd overwerken en kreeg niet eens een kaartje of iets.. maar na afkeuring, ontslag, iva beslissing enz is het achteraf wel beter.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Qanuk00 »

@Jeetje70
Mijn ervaring als aanvulling op wat @Klick al vertelde;

Raar dat je bedrijfsarts adviseert vervroegd IVA aan te vragen ... jouw werkgever/bedrijfsarts moet eerst een reintegratietraject opstarten, dit moet volgens de wet Poortwachter. Ga dus vooral niet op eigen houtje het UWV traject in, zeker als je al zo lang in dienst bent.

Dus concreet mijn antwoorden op je vragen:
- mocht bedrijfsarts met het voorstel komen om vervroegd IVA aan te vragen: is dat wel verstandig om te doen aangezien ik het eerste jaar 100% salaris krijg?
Nee, niet doen!!! Je werkgever is verplicht een reintegratietraject aan te bieden.

- waarom is dat wel verstandig en waarom niet?
Nee, dit vind ik niet verstandig... zie onderstaande informatie, lees dit vooral even goed door.
https://www.uwv.nl/werkgevers/Images/we ... achter.pdf
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... ortwachter

- heeft vervroegde IVA aanvragen consequenties voor je pensioenopbouw en betaling pensioenpremie?
Ja, dus ga dit vooral niet vervroegd aan, want je verliest dan allerlei rechten en loop je het een en ander mis.

Een bedrijfsarts werkt voor jouw werkgever en zal er alles aan doen om een werkgever te pleasen als het om geld gaat. Dit is mijn keiharde ervaring uit het verleden... Dit betekent ook dat ze nooit zomaar medische gegevens kunnen opvragen bij jouw behandelaar zonder jouw goedkeuring.

Zie het als een zakelijke overeenkomst waar een werkgever het beste slaatje uit wil slaan. Maar jij wil dat ook, en de Wet Poortwachter beschermt de werknemer op deze manier dan ook dat een werkgever mensen niet zomaar op straat zet als ze langdurig ziek zijn. Wees hier dan ook vooral zakelijk in en je mannetje te staan, zodat je straks met een goed gevoel je werk kan afsluiten. Je kan eens rondkijken of er iemand is die jou daarbij kan begeleiden (Stichting Mee, juridisch loket)
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jeetje70

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Jeetje70 »

@Klick: Goeie tip St. Mee. Ik zal eens gaan informeren. Bedankt. Ik heb ook al informatie opgevraagd bij mijn pensioenfonds dus dat wacht ik ook even af.
Ik denk inderdaad dat bedrijfsarts bedoelde vervroegde IVA na 1e jaar, want toen ik zei dat ik half jaar ziek ben, zei ze dat dat nog wel kort was.
Ik had dus ook al zoiets van, ik moet dit niet nu al doen omdat ik 1e jaar 100% krijg doorbetaald. Daarom ook mijn vragen op dit forum, omdat sommige mensen hier al ervaring mee hebben. Ik wist alleen niet dat UWV met terugwerkende kracht ook IVA toe kan kennen dus dat is heel goed om te weten.

Ook over transitievergoeding of over Vaststellingsovereenkomst heb ik het e.e.a. gelezen. Een vraag hierover zal ik gaan stellen in een nieuw onderwerp, want is ook belangrijk onderwerp als je ervoor te staan komt.

Mijn ervaring is nu ook na na een half jaar dat je amper iets hoort van collega's. Dat maakt je dan echt een nummer en onbelangrijk. Door ik 3 jaar geleden ziek ben geweest (na diagnose) is er iemand aangesteld als vervanging voor mij, waarvan elke keer contract verlengd is om mij te ondersteunen en kreeg ook wel andere werkzaamheden erbij. Dankzij mij is zij nu in vaste dienst en heb ik erg veel met haar samen gewerkt, maar tot nu toe 1 kaartje met opmerking dat ze hoopte dat ik gauw weer aan het werk kon gaan en verder tot nu toe niets gehoord. Voorheen stuurde we elkaar wel appjes (ook over privé dingen), maar nog geen appje f niets. Ook van sommige collega's waar ik heel close mee heb samengewerkt heb ik nog geen mailtje of kaartje van ontvangen. Deze 3 collega's zitten in managementteam waar 1 in directie. Schandalig vind ik dat en zeker als je er al zo lang werkt. Zo zie je maar weer. Zodra ze niets meer aan je hebben, tel je niet meer mee. Dat heeft me wel veel gedaan.

@Qanuk00: Mijn werkgever heeft wel reïntegratietraject opgestart. Dit heeft ze tijdens een gesprek in het begin al een keer aangekaart. Dit weet ik ook uit ervaring van toen ik 3 jaar geleden ziek geweest ben en ik langzaam weer aan het werk ben gegaan en de uren langzaam had opgebouwd. Toen is het traject ook besproken. Alleen denk ik dat je nog geen reïntegratie (qua urenopbouw als onderdeel van reïntegratie) in kan gaan als je nog niet in staat bent om aan aan het werk te kunnen. Ik denk dat het plan in dat geval aangepast wordt.

Een bedrijfsarts mag inderdaad niet zomaar info opvragen bij mijn behandelaar. Ik heb daar in dat geval toestemming voor gegeven omdat dit wel verklaard waarom ik ook nog niet aan het werk kan. Het lijkt mij ook verdacht dat als je hier geen toestemming hebt, je iets te verbergen hebt en e.e.a. wat ongeloofwaardig wordt. Bedrijfsarts mag deze info niet delen met werkgever, maar ik denk dat dit toch wel gebeurt. Omdat ik er al jaren werk, hoor je nog wel eens wat, dus ook bij langdurig verzuim van collega's en hoe daar dan naar gekeken wordt. Wel schandalig hoe er dan over een collega gepraat wordt.

Wel ben ik me er zeker ook van bewust dat de bedrijfsarts er alles aan zal doen om de werkgever te pleasen omdat deze ook in dienst is van werkgever, dus dat hou ik ook wel in mijn achterhoofd.

Wel heb ik hier dan een vraag over: Wat als de bedrijfsarts zou zeggen dat ik vervroegd IVA aan kan vragen en ze hiervoor een formulier zal invullen voor UWV.
Op wat voor manier kan ik dan reageren. Ik vind het wel lastig om dan op een zakelijke manier dit te doen. Moet je dan bv zeggen dat je niet in de toekomst kan kijken en je niet weet hoe je je over een paar maanden voelt en je dus nog geen vervroegde IVA aan wil vragen? En dan als ze het bv over een paar maanden weer vraagt, je dan weer aangeeft dat je het nog paar maanden aan wil kijken tot je bijna een jaar ziek bent?
Hoe kan je dit het beste aanpakken?
Wel goeie tip om St. Mee in te schakelen en alvast bedankt voor je reacties!
Steenbokje76

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Steenbokje76 »

@Jeetje70

Ik heb even meegelezen.. en uiteindelijk gaat het erom wat je zelf wilt.
Wil je al IVA aanvragen of nog niet?
Als je nog wilt afwachten, gewoon dit aangeven bij je arboarts. Niet àlle mensen met MS vallen uit op werk.
Maar als je het niet meer aankan en dit ook zo inschat voor de toekomst dan kun je het vervroegde iva traject ingaan.
In elk geval aan jezelf denken, je eigen belang, want je werkgever doet het niet en je collega's ook niet...
Idd schandalig dat je zo weinig hoort van je collega's.
Spijtig dat jij dit mee moet maken :-(
Helaas met jou nog veel andere ms' ers /chronisch zieken, die gewoon 'afgeserveerd ' worden.
Denk dat de maatschappij echt aan het verharden is...
Succes met wat je kiest en ook veel sterkte met je situatie.
:aai:
Klick

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Klick »

als je geen vervroegde iva wil aanvragen, om wat voor reden dan ook, moet je het niet doen. je hoeft geen reden te bedenken, of het een paar maanden aankijken, nee is ook een antwoord. je hebt recht op het 2e jaar, tegen minder inkomsten, maar je hebt er recht op.
Jeetje70

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Jeetje70 »

@Steenbokje76: Ik denk dat het verstandiger is om dit pas aan te vragen na een jaar ziekte. Dit moet dan wel uiterlijk voordat je 68 weken ziek bent (1 jaar en 3 maanden).
Ik kan dan aangeven dat ik niet in de toekomst kan kijken en ik eerst nog het reïntegratietraject inga (begint volgende week) en ik niet weet hoe ik me daarna zal voelen.
Maar in 1 ding heb je zeker gelijk en dat is dat ik aan mezelf moet denken, want collega's doen dat zeker niet. Je bent echt een nummer die snel vergeten is.
Bedankt voor je reactie.

@Klick: daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt.
ronnie1969

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door ronnie1969 »

Of je nu vervroegde IVA aanvraagd of naar 2 jaar. Geld blijft hetzelfde. Je werkgever moet 1ste jaar aanvullen tot 100% en 2de jaar tot 70%.
Ze hoeven geen gesprekken meer met je te voeren, geen verslagen meer te schrijven ect.
Jij bepaald. Jij moet de IVA aanvragen en niet iemand anders.

Ik wacht ook gewoon tot de 2 jaar ziektewet. Hou gewoon vol. Heb je tijd om je in te lezen.

Ben je niet lid van FNV ofzo. Anders gewoon een advocaat nemen.
Transitie vergoeding is best veel en daar doen ze ook vaak moeilijk over. De advocaat kosten haal je er makkelijk uit.

Mijn IVA ben ik nu net mee begonnen, dus heb niet alle wijsheid. Maar zal wel wat posten als ik ergens tegenaan loop.
Jeetje70

Re: Vervroegd IVA aanvragen; wel of niet verstandig??

Bericht door Jeetje70 »

@ronnie1969: Ik ben zelf geen lid van de FNV maar ik ben me wel veel aan het inlezen om niet al te veel voor verrassingen te komen te staan. Vooral als er opmerkingen van de Bedrijfsarts komen. Het zijn alleen soms wel complexe onderwerpen dus het is dan ook fijn om ervaringen via dit forum te horen. Alle tips zijn dan mee genomen.
Als ik jou goed begrijp, maakt het niet uit of je in het eerste jaar vervroegde IVA aanvraagt want je wordt het eerste jaar gewoon altijd 100% doorbetaald?
Ik wens je ook alle succes met het IVA traject en fijn als je jouw kennis ook wil posten :ogen:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp