Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ontslagvergunning via UWV of middels VSO

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jeetje70

Ontslagvergunning via UWV of middels VSO

Bericht door Jeetje70 »

Ontslag aanvragen via UWV of met VSO (Vaststellingovereenkomst).

Als je via UWV ontslag aanvraagt heb je recht op transitievergoeding (hiermee heb je bepaalde basisrechten). Dit is niet onderhandelbaar.

Bij een VSO kan je veel dingen zwart op wit zetten (zoals verlofuren, eindejaarsuitkering etc.) maar er wordt ook gezegd dat dit wel heel nadelig kan zijn want dan stopt het salaris en akkoord gaan met VSO tijdens ziekte kan problemen opleveren met WW.
Met ontslag met wederzijds goedvinden (ontslag via VSO) is er vaak een hogere vergoeding of betere regeling haalbaar). Er moet dan wel goed geregeld worden dat je recht krijgt op een WW uitkering.
In de VSO moet dan staan dat werkgever het ontslag heeft geïnitieerd en dat de werknemer niet verwijtbaar is aan ontslag. Ook moet rekening gehouden worden met fictieve opzegtermijn.

Wie heeft er ervaring na 2 jaar ziekte met ontslag aanvragen via UWV of VSO en kan hier goeie tips over geven?
Klick

Re: Ontslagvergunning via UWV of middels VSO

Bericht door Klick »

ik heb ervaring met de route via de vso.
voordeel daarvan was dat het een lange uwv route scheelt.. nadelen ken ik niet (zijn er misschien wel) ik heb eea wel laten checken door een onafhankelijke jurist. de datum van ontslag kom je ook overeen in dat document.
het kan zijn dat je een paar maanden moet overbruggen, maar ik kreeg iva met terugwerkende kracht aansluitend op mijn ontslagdatum.

bel het uwv en vraag daar hoe het nu gaat. zorg ervoor dat je de verschillen tussen beide weet. zorg voor juridische hulp, bij mij vonden ze niks, maar voor je tekent is zekerheid wel handig.
Jeetje70

Re: Ontslagvergunning via UWV of middels VSO

Bericht door Jeetje70 »

@Klick: Is deze route in je 2e jaar ziekte gestart of al eerder?
Als ik het goed begrijp, krijg je IVA met terugwerkende kracht, dus stel dat ik in het eerste jaar vervroegd IVA aanvraag, dan heeft dit geen consequenties, want de werkgever is in ieder geval verplicht om het eerste jaar 100% door te betalen en het tweede jaar 70% (in geval van IVA toekenning zelfs 75%)?
Klick

Re: Ontslagvergunning via UWV of middels VSO

Bericht door Klick »

wanneer het aanvragen vd iva gestart is weet ik niet meer. het duurde lan, dat weet ik wel..
het was voor mij de 2e keer, ik was al gedeeltelijk afgekeurd en te koppig om toe te geven dat het niet kon.

volgensmij was het zo dat ik na mijn eerste jr gelijk iva kreeg maar dat later pas hoorde, dus 5% nabetaling door het uwv over de periode kreeg..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp