Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

visolie

Alles omtrent voeding en supplementen
AngelNoa

visolie

Bericht door AngelNoa »

zijn hier eigenlijk mensen die visolie nemen? Zou ontstekingsremmend zijn en sowieso goed zijn ook voor hart e.d.
Sara

Re: visolie

Bericht door Sara »

Ha Angelnoa,

ik heb 't wel een hele tijd gedaan, maar langzamerhand zag ik steeds aanwijzingen langskomen dat 't geen nut heeft (in tegenstelling tot vette vis eten). Dus ben ik gestopt.

Hier bijvoorbeeld een oud nieuwtje op thuisarts.nl: https://www.thuisarts.nl/nieuws/vis-en-beroerte
Marina

Re: visolie

Bericht door Marina »

Nee, ik eet alleen 1 portie vette en 1 portie minder vette vis, 1 keer in de week (volgens het advies van het Voedingscentrum dus).

Als ik het bericht van Sara lees en de link naar het bericht van het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft het geen nut om extra visolie als supplement in te nemen. Dit wordt dan weer tegengesproken door een hoogleraar Nutritional Biology. Zie dit artikel: https://www.nu.nl/eten-en-drinken/60619 ... nemen.html

Ik denk dat er in vis, naast Omega-3, nog andere nuttige voedingsstoffen zitten die je niet zou binnenkrijgen als je de vis zou vervangen door een visolie-supplement.
AngelNoa

Re: visolie

Bericht door AngelNoa »

hmm, jammer, ik was in de veronderstelling dat het wél goed was, ook mbt ontstekingen enzo... Is er nog verschil tussen capsules (bewerkt) en visolie als drank? Want er wordt over capsules gesproken maar ik heb de vloeibare vorm in huis...

ook wordt er gesproken over hart en wat het daarvoor doet, maar niet wat het bij Ms kan doen
Klick

Re: visolie

Bericht door Klick »

ik neem omega 3 capsules, het pure spul.. (geen 6 en 9)
het zou goed zijn voor je hersenen.. geen idee doe het al jaren
Marina

Re: visolie

Bericht door Marina »

AngelNoa schreef: 24 jan 2022, 07:42 hmm, jammer, ik was in de veronderstelling dat het wél goed was, ook mbt ontstekingen enzo...
De hoogleraar die ik in m'n vorige bericht noemde zegt hierover: "Ik weet dat er verschillende geluiden zijn, maar toch ben ik voorzichtig positief over de capsules. Omega-3-vetzuren doen goede dingen in je lijf. Ze zijn goed voor je afweersysteem en helpen om ontstekingen te remmen. En als je niet aan je portie vis per week komt, is dit een alternatief."

Het Voedingscentrum zegt : "Visoliecapsules zijn rijk aan de visvetzuren EPA en DHA. Er zijn sterke aanwijzingen dat het gezondheidseffect van vis toe te schrijven is aan de vetzuren. Maar misschien zijn er meer stoffen in vis die voor het gunstige effect zorgen. Vis eten is daarom beter dan visoliecapsules slikken".
En: "DHA is nodig voor een normale hersenfunctie en gezichtsvermogen." https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ega-3.aspx
ook wordt er gesproken over hart en wat het daarvoor doet, maar niet wat het bij Ms kan doen
Het is wel ontstekingsremmend en nodig voor een normale hersenfunctie, maar of het ontstekingen bij MS kan helpen afremmen en je cognitieve functies kan verbeteren bij MS heb ik persoonlijk nog niet kunnen vinden..
AngelNoa

Re: visolie

Bericht door AngelNoa »

hmm, geen heel duidelijk beeld dus...nou ja ik heb nog anderhalve fles dus ik kan en ga er sowieso nog even mee door ;-)

maar omdat het vrij duur is (ik heb die van artctica) was ik ook op zoek naar een alternatief. Zal nog eens bedenken of ik er wel mee doorga daarna...
josfromglos

Re: visolie

Bericht door josfromglos »

Ik slik al jaren een Omega-3 capsule per dag, hetgeen mijn stoelgang op een heel positieve manier lijkt te beinvloeden.... (getuige het feit dat, indien ik tijdelijk stop -of het vergeet...-, ik weer 'dicht slib'...). Dit is uiteraard mijn ervaring......, en misschien komt het ook omdat mijn echtgenote een fantastische kokkin is...
AngelNoa

Re: visolie

Bericht door AngelNoa »

wat dat betreft doet het helaas niks nog voor me ;-)
josfromglos

Re: visolie

Bericht door josfromglos »

.....wellicht op de langere termijn Angelique? 'Baat het niet, schaadt het niet?' Take care.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp