Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Omikron en ms-remmers

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Nessa

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Nessa »

De risico's voor MS-patienten zijn er natuurlijk met name voor de mensen die wél remmers gebruiken omdat hun immuunsysteem niet goed werkt.

Zelf ben ik RR en gebruik ik Ocrevus. Maar sinds Omikron maakt het ziekenhuis zich zelfs bij die remmer weinig zorgen. Het advies van het ziekenhuis is sinds de komst van omikron om bij benauwdheid laagdrempelig te bellen. Maar verder mag je rustig thuis uitzieken.
Ik hen eind augustus corona gehad en het viel alleszins mee. Natuurlijk heb ik wel last gehad van functie-uitval door de koorts, maar dat is weer heel snel bijgetrokken.

Hier speelde wel mee dat ik geen overgewicht heb, nog mobiel ben, een goede conditie heb en geen andere aandoeningen.

Dus ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken als je naast de MS geen risicofactoren hebt. Omdat je geen remmers gebruikt, werkt je immuunsysteem immers net zo als bij een willekeurig iemand zonder MS.
Leni

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Leni »

Bedankt voor je reactie Nessa.

Dat klinkt logisch maar mijn immuunsysteem is sowieso niet helemaal in orde omdat ik ook diabetes type 1 heb en reumatoïde artritis. Als derde is daar in 2008 SPMS bijgekomen waarbij mijn loopvermogen inmiddels zonder rollator echt slecht te noemen is.

Omdat ik een jaar of 5 geleden de griep kreeg weet ik nog dat ik een tijdje nagenoeg niet kon lopen. Mijn man had ik toen echt nodig om mij
10 meter naar de toiletruimte te “slepen”.

Ik ben benieuwd of dat ook zo gaat zijn na een omikron besmetting.

Misschien herkent iemand mijn angst dat je na een besmetting een tijd niet meer kan lopen als je loopvermogen sowieso al achteruit ging door MS.
SuperLisa

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door SuperLisa »

Ik kan me voorstellen dat je er nerveus van wordt, Leni. Zeker als je de ervaringen van anderen leest over terugvallen tijdens hun COVID besmetting, die lijken op jouw griep-ervaringen. Zo te lezen heb je al genoeg gezondheidsklachten om je zorgen over te maken, ik hoop ook dat je het niet krijgt!
Leni schreef: 11 okt 2022, 08:38 Dat klinkt logisch maar mijn immuunsysteem is sowieso niet helemaal in orde [...]
Voor de duidelijkheid, waar Nessa naar verwijst zijn medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken om daarmee de MS te remmen, waardoor je vatbaarder bent voor het krijgen van allerlei virussen, waaronder ook COVID. Als je die medicijnen niet slikt heb je dezelfde kans om het te krijgen als andere mensen.

Heb je jouw zorgen en vragen hierover al eens gesteld aan de MS verpleegkundige?
Leni

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Leni »

Bedankt voor je reactie SuperLisa,

Ik heb het, toen Corona net begon, de vraag aan de verpleegkundige voorgelegd. Maar nu is het Omikron die hoofdzakelijk aanwezig is en milder lijkt te zijn voor gezondere mensen.

Omdat er zo weinig meer over werd geschreven op het Msweb dacht ik hoe zal het tegenwoordig gaan met MS patiënten die Omikron krijgen, zijn deze personen dan ook minder beroerd daarvan en kunnen ze nog wel gewoon lopen zoals voordat ze Corona kregen?
SuperLisa

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door SuperLisa »

Goede vragen hoor, Leni! Ik vraag het me ook af, ik heb zelf nog geen COVID gehad en ik heb voor zover ik weet ook nog geen MS schub meegemaakt, dus ik hoop ook dat het niet super heftige gevolgen heeft als ik het onverhoopt toch krijg!
Leni

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Leni »

Laten we hopen SuperLisa dat het ons bespaard blijft en dat er MS collega’s zijn (in mijn geval SPMS) die met ons hun ervaring met Omikron willen delen.
leeuwtje-nl

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik kreeg na 5 vaccinaties deze zomer corona. Qua MS nergens last van, maar mijn maag lag 2 maanden lang volledig overhoop door de corona (bevestigd door de MDL-arts). Ik ben er van geschrokken hoe ziek ik nog was, ondanks 5 vaccinaties!
Seahorse

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Seahorse »

Ik heb nu corona *rochel rochel*. Ik zit aan de glatirameer. Ik ben goed ziek van de corona... bekende griepachtige verschijnselen. Gelukkig geen verandering in MS klachten. Ik heb verder geen andere aandoeningen, zover ik weet, en ben relatief jong.

Wel een opmerking - toen ik bij mn fysio praktijk aankwam en tegen de balie dame zei dat ik geen corona had (toen nog niet) maar mijn partner wel, zei ze doodleuk 'corona is nu maar n griepje'.
Halloooo met welke populatie werkt u? De fysio heeft uiteindelijk gelukkig iedereen om toestemming gevraagd. Leek mij niet meer dan normaal. :huh:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp