Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Omikron en ms-remmers

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Saar33

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Saar33 »

noira schreef: 02 feb 2022, 09:50 Ik ben 2x gevaccineerd met moderna. Heb de booster prik gehad met moderna.
Hou beslist anderhalve meter afstand. Heb de laatste paar weken weinig mensen gezien en toch omikron.

Het is mijn 5e dag dat ik ziek ben. Op zich valt het ziektebeeld mee. Loopneus, heel de dag niesen en wat lamlendig.

Echter mijn MS is hier niet blij mee. Kan bijna niet lopen en van andere MS klachten heb ik meer last.

Ik gebruik geen MS remmers.

Saar hoe gaat met jou?
Gisteren een slechte dag. Vandaag gaat het wel. Blijf verkouden en moe. Ik zit op dag 6 nu. Ik pak maar goed mijn rust, maar zeker de vermoeidheid kan nog wel even duren hoor ik om me heen.

14 februari worden nu mijn b-cellen bepaald. A.d.h.v. hoe hoog die zijn, wordt een nieuwe datum voor infuus ingepland. Minimaal 4 weken na de coronabesmetting, maar liever later. 16 februari hoor ik meer.
Andra

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Andra »

Goedemorgen,
Hoe is het nu met jullie, @Saar en @Noira?
Laatst gewijzigd door Andra op 10 feb 2022, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Leni

Omikron

Bericht door Leni »

Zijn er collega SPMS personen die besmet zijn of zijn geweest met het Omikron virus.

Ik ben benieuwd hoeveel last zij dan hebben gehad door Omikron en of de oorspronkelijke MS klachten heftiger terug kwamen net zoals bij de gewone griep of dat het "wel meevalt"?

Dank alvast,
Leni
Marina

Re: Omikron

Bericht door Marina »

Hallo Leni,

In dit topic kun je een aantal ervaringen lezen: viewtopic.php?t=7493.
Leni

Omikron zonder MS remmers

Bericht door Leni »

Dank je wel Marina voor het doorsturen van het Topic.

Zijn er nog meer SPMS mensen die geen medicatie gebruiken en Omikron hebben gehad.
Ik wil er graag achter komen hoe zij die periode zijn doorgekomen.
Wat als de klacht van minder kunnen lopen, niet kunnen lopen wordt, wat dan.

Ikzelf had de dag na de booster 1 dag meerdere verergeringen van MS klachten waaronder niet kunnen lopen, moeilijk omdraaien in bed (dat was nieuw voor mij) en andere oude klachten die weer opvielen.

Wat nou als ik niet kan lopen na een eventuele besmetting, hoe dan verder?
Niemand kan je dan toch helpen eigenlijk ivm de besmettelijkheid van dit virus?

Groetjes,
Leni
noira

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door noira »

Andra schreef: 09 feb 2022, 08:47 Goedemorgen,
Hoe is het nu met jullie, @Saar en @Noira?
Ik ben er nog niet klaar mee. De eerste paar dagen loopneus en veel niessen maar geen koorts.

Aanvankelijk vond ik het wel meevallen.

Maar nee hoor, ik kreeg last van mijn MS en kon 3 dagen bijna niet lopen. Vervolgens kreeg ik diaree en behoorlijke pijn in mijn rug.

Zit nu in dag 13.

ik loop nu wel weer! ( met rollator )Diaree en problemen darmen worden minder, rugpijn is nog heftig.
Andra

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Andra »

@Noira, dat klinkt echt als een aanslag op je gezondheid. Fijn dat je inmiddels wel weer loopt met rollator. Hopelijk knap je spoedig verder op. Beterschap
Jrs77

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Jrs77 »

Ik gebruik Ocrevus, en kreeg daarom van het ziekenhuis een uitnodiging voor een derde vaccinatie. Daarop volgt nog een booster. De derde vaccinatie kan pas 3 maanden na de Ocrevus, en de booster kan pas 3 maanden na de 3de vaccinatie. De Ocrevus mag pas weer 6 weken na de booster.

De Ocrevus wordt dus met minimaal 6 weken uitgesteld, omdat ze bij mij de booster belangrijker vonden dan de Ocrevus (dit beoordelen ze per persoon).
Andra

Re: Omikron en ms-remmers

Bericht door Andra »

En als je dan tussendoor besmet raakt, moet er ook 3 maanden tussen covid en vaccinatie zitten. Het is een hele puzzel.

Overigens hoeft uitstel van weken van behandeling met ocrelizumab niet te leiden tot het snel opkomen van b-cellen. Het RIVM hanteert een richtlijn van 8 maanden voor het opkomen van voldoende b-cellen om goed antistoffen aan te maken:
Het wordt afgeraden om B-cel-depleterende therapie tijdelijk te staken rond het tijdstip van vaccinatie, omdat het na het staken minimaal 8 maanden duurt voordat er voldoende B-cel-aantallen terug zijn om een goede antistofrespons mogelijk te maken. 
Van: https://lci.rivm.nl/handleiding-covid-1 ... -patienten

Hopelijk blijft het ook ms remmen in de periode van minimaal 8 maanden dat de b-cellen beperkt zijn.

Ik kreeg 2 weken na de 3e vaccinatie weer ocrelizumab. Het advies van de werkgroep MS van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie is vaccineren 2 tot 4 weken voor de behandeling of tenminste 12 weken erna, volgens mijn ms-verpleegkundige.

Het is een puzzel met vele varianten...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Omikron zonder MS remmers

Bericht door Toeter »

Leni schreef: 10 feb 2022, 11:04 Wat nou als ik niet kan lopen na een eventuele besmetting, hoe dan verder?
Niemand kan je dan toch helpen eigenlijk ivm de besmettelijkheid van dit virus?
Ik heb geen corona gehad, maar toen ik een keer hoge koorts had door een ontsteking, was ik grotendeels verlamd.

Ik ben toen opgenomen in het ziekenhuis.

Officieel zou je ook nood thuiszorg moeten kunnen krijgen, maar het is maar net wat de huisarts weet te regelen voor je.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp