Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Klick »

rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren? (gemeten binnenkant kozijn)

mijn benen gaan steeds slechter, ik ga verbouwen en vraag me af (twijfel) of ik de deuren moet laten verbreden (alvast voorbereiding op een rolstoel)
of is dat niet nodig?

zijn er smallere binnen rolstoelen?
Nessa

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Nessa »

Ik heb geen rolstoel maar wel een levensloopbestendige semi-bungalow laten bouwen.

Volgens de wet is een deurbreedte (binnenkant kozijn) van 85 centimeter genoeg. De revalidatie arts adviseerde 90 centimeter, omdat je dan niet zo hoeft te 'mikken'.

Een standaarddeur is 83 centimeter. Dan kun je met een kleiner/dunner kozijn wel aan die 85 cm komen. Maar 90 centimeter vergt in een bestaand huis echt breekwerk. Je moet je afvragen of je die kosten wil maken...

Wij hebben nu schuifdeuren van 98 cm tussen de hal/woonkamer, hal/slaapkamer en slaapkamer/badkamer. De andere deuren zijn gewone opdekdeuren van 85 cm.
1207

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 28 jan 2022, 21:48 rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren? (gemeten binnenkant kozijn)
Comfortabel, je hebt al wel eens iets op je schoot, is 90 cm.
ideaal is een 1m, dan kun je er ook zat door (bij wijze van spreken)

als het kan, ik heb dat geluk hier, zijn schuifdeuren ideaal voor rolstoelen
Marina

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Marina »

Ik heb (nog) geen rolstoel, maar huur een, volgens de criteria van Woningnet, rolstoelgeschikte woning.
Deze criteria houden o.a. in dat de gangen en deuropeningen breed genoeg zijn om er makkelijk in te kunnen draaien respectievelijk voortbewegen (en dat de badkamer groot genoeg is om in te kunnen draaien).
Alle deuropeningen zijn hier ca. 90 cm. breed.
Laatst gewijzigd door Marina op 30 jan 2022, 00:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Klick »

dat is precies waar mijn twijfel zit. ga ik nu all the way met uitbouw en breken voor bredere deuren of beperk ik me tot alleen nieuwe smalle deuren?

als ik nieuwe smalle deuren neem en ik kom binnen enkele jaren in een rolstoel dan is dat zonde.. maar ja als het niet gebeurd is het ook zonde om er rekening mee te houden.

dus hoe noodzakelijk is het? kom je een deur van 80 niet door of is het alleen krapper?
Andra

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Andra »

Dag Klick,

Wij wonen in een zogenoemde levensloopbestendige woning met deuren van 90 cm breed; prima te doen met trippelstoel, handbewogen rolstoel en elektrische rolstoel (Q500M).

Om mee te nemen in je overwegingen nu je toch gaat verbouwen: het is wellicht een zorg minder als je deuren aanpast. Dat is wellicht ook wat waard.

Het is al vervelend genoeg als je eventueel op slechte dagen of op een gegeven moment je manier van bewegen in huis zou moeten aanpassen. Wel zo prettig als het dan praktisch kan.

Sterkte met je plannenmakerij en de verbouwing,
Andra
Marina

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Marina »

Misschien had je er al aan gedacht, maar zou een ergotherapeut je geen raad kunnen geven bij dit dilemma?
Billy

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Billy »

Het ligt ook aan de breedte van je heupen. Mijn zitting is 52cm, rolstoel is 77.5cm breed. De deuren van 80cm worden niet verbreed door de gemeente in mijn nieuwe woning. Die van 75cm wel.
1207

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 29 jan 2022, 11:06 kom je een deur van 80 niet door of is het alleen krapper?
is je stoel smaller dan kom je erdoor
of het aangenaam is om 2u 's nachts als je snel naar toilet moet?

als je kunt trek het dan gewoon open
evtl de kozijnen eruit halen en de doorgang/muren netjes afwerken? win je toch ook weer een paar centimeter
(uiteraard geen optie voor slaap- en badkamer)
Klick

Re: rolstoelers.. hoe breed zijn jullie deuren?

Bericht door Klick »

Marina schreef: 29 jan 2022, 12:02 Misschien had je er al aan gedacht, maar zou een ergotherapeut je geen raad kunnen geven bij dit dilemma?
ja heb ik aan gedacht, maar helaas er is overal in mijn omgeving een wachtlijst.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp