Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

MS onderzoek&studies
Girlsmom

Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Girlsmom »

@Marina
@Bram_MSinbeeld
In 2017 zijn ze in België gestart met een vaccin op maat voor MS patiënten. Ze zijn toen aan fase 1 gestart (9 personen).

https://www.google.be/amp/s/plusmagazin ... 1.html.amp

Via deze link kan je meer uitleg lezen. Online vind je ook interviews met de onderzoekster en de neuroloog zelf. Ze starten nu aan fase 2.
Dit vertelde de hoofdverpleger mij toen ik was opgenomen in het ziekenhuis!
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 29 jan 2022, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Nieuw MS onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Klick »

@Girlsmom thnx! dit is ook een boeiend onderzoek, ik kende het nog niet..
@Qanuk00 dit verdient een eigen topic ;)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Qanuk00 »

@Girlsmom Dit onderzoek klinkt ook nog vers van de pers. Ze zijn wel op veel vlakken bezig om te kijken hoe ze MS kunnen gaan indammen op een zo efficiënt mogelijke wijze. Ik hoop dan ook dat dit topic in de toekomst nog verder aangevuld gaat worden met uitkomsten en ontwikkelingen!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Bram_MSinbeeld

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Dit is inderdaad een interessant onderzoek.

Het gaat om het "Restore" project
Afbeelding
->klik op het plaatje om de webpagina te lezen<-
"Terwijl een vaccin tegen griep ervoor zorgt dat je immuunsysteem specifieke antistoffen zal aanmaken die je beschermen tegen het griepvirus en die voorkomen dat je griep krijgt (=preventief vaccin), is het doel van dit onderzoek de ontwikkeling van een vaccin dat je op een (antigen)specifieke manier kan beschermen tegen het verdere verloop van MS eens de diagnose reeds vastgesteld werd (=therapeutisch vaccin).

In tegenstelling tot een griepvaccin, dat bestaat uit geïnactiveerde virusfragmenten, zal de door ons voorgestelde therapie bestaan uit eigen (dendritische) cellen. Daarom wordt zulke therapie een cellulair vaccin genoemd. In ons onderzoek proberen we de dendritische cellen (DC) dermate te beïnvloeden zodat deze de zelfherkenningcapaciteit van het immuunsysteem kunnen herstellen door T-cellen aan te sturen om de antigenen afkomstig van zenuwisolatiemateriaal niet langer als “vreemd” maar als lichaamseigen te herkennen."

Fijn dat het fase 1 onderzoek goed is verlopen en dat ze nu met een fase 2 onderzoek starten.
Laatst gewijzigd door Bram_MSinbeeld op 30 jan 2022, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
AngelNoa

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door AngelNoa »

@Bram_MSinbeeld zou je aub kleinere plaatjes kunnen gebruiken, ik scroll me een ongeluk...;-)
Bram_MSinbeeld

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Bram_MSinbeeld »

AngelNoa schreef: 30 jan 2022, 07:49 @Bram_MSinbeeld zou je aub kleinere plaatjes kunnen gebruiken, ik scroll me een ongeluk...;-)
Raar, dat ligt denk ik aan de browser dan of het gebruikte apparaat. Ik heb er op mijn Mac of telefoon geen last van. Het plaatje hierboven zal ik verkleinen, maar dat zal dan in andere gevallen ook mis gaan... Ik kan het niet testen omdat het bij mij niet optreedt (in mijn browsers en op verschillende apparaten wordt een plaatje nooit breder weergegeven dan de maximum breedte van het forum).
Marina

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Marina »

@Girlsmom Dank je dat je ons hier op wijst :thumbup: , interessant en begrijpelijk artikel!

Het zou mooi zijn als inderdaad het hele afweersysteem niet zou hoeven worden onderdrukt door de MS-medicatie zoals nu vaak het geval is, maar er gericht kan worden ingegrepen. En het is mooi dat ze voor een zo breed mogelijke groep van MS-ers een vaccin willen ontwikkelen dat niet alleen preventief werkt maar als therapie!
Er wordt zelfs in gesproken over "of deze aanpak ook leidt tot nieuwe aanmaak van myeline is nog niet helemaal zeker". Dat geeft ook de mensen, al zal het geen schade ongedaan kunnen maken(?), met progressieve MS weer wat hoop.
AngelNoa

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door AngelNoa »

Bram_MSinbeeld schreef: 30 jan 2022, 08:17 Raar, dat ligt denk ik aan de browser dan of het gebruikte apparaat.
gewoon chrome achter de pc...maar mischien ben ik de enide die er last van heeft :confused:
Girlsmom

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Girlsmom »

@Marina

Ja ik ben benieuwd naar de uitkomst!
Maar de hoofdverpleger op neurologie was er vol lof over.

Dus wie weet is dit wel de behandeling dat aanslaat bij iedereen!
Wel opmerkelijk dat deze eigen cellen met een hoge dosis vitamine D worden behandeld en ik volgens mijn neuroloog het met een gewone dosis mag doen.
Hij vindt een waarde van 50 prima ??

Ik heb me net ingelezen dat je bij OMS toch aan de 150 mag zitten en erboven!
Tevy

Re: Nieuw MS Onderzoek - TolDC vaccin

Bericht door Tevy »

@Girlsmom Raar hè, dat een neuroloog niet echt het voordeel van vit.D ik kan (wil?) zien; wellicht teveel op de medicatie gericht?

Die van mij heeft me doorgestuurd naar de MSpleeg die daar gelukkig zeker wel open voor staat, maar een waarde vanaf 80 is wel iets wat ik met de huisarts moet regelen om te bereiken. Gelukkig gaat dat goed. Ik zit nu op iets meer dan 100 en daar voel ik me prima bij.

Vanuit de apotheek komt er nog wel eens een andere hoeveelheid IE 'omdat het niet leverbaar is'. Of mijn ziektekostenverzekeraar stelt iets anders voor, maar als het (voor mij) teveel IE is krijg ik een opgejaagd gevoel.

Wellicht kan je via je MSvpk wat regelen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp