Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw en onzeker

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Tijger

Nieuw en onzeker

Bericht door Tijger »

Hallo allemaal, ik ben Lianne (55 jaar) en net nieuw hier op het forum. Na heel veel lezen en ontzettend te hebben geaarzeld, wil ik toch graag mijn verhaal hier even kwijt. Eigenlijk loop ik al lange tijd met allerlei klachten, waarmee ik uiteindelijk begin vorige maand toch maar mee naar de huisarts ben gegaan. Alles begon met extreem moe, brandende pijn in rechterkant nek en rug. Naarmate de tijd voorbij ging, kreeg ik heftige pijn in mijn linkerbovenbeen, lastig te omschrijven, soort van verzuring cq groeipijn. Dit voornamelijk in rust toestand en vaak dus op bed. Soms houdt het dagen achtereen aan en is het ook wel eens weken weg. Daarnaast heb ik twee slapende, prikkende onderbenen, in de linker het meeste last, en ook in die vaak vanaf de bil. Ook in rust het meeste last, mijn linkerbeen wordt gevoelsmatig van boven naar beneden opgeblazen (heel stijf) en vice versa de lucht er weer uit, ik kan het even niet anders omschrijven. Vaak een doof, koud gevoel en bij aanraking is het net elektrisch. Beide handen slapen ook vrijwel heel de dag in mindere soms meerdere mate. Sinds afgelopen weekend trekt het prikkende, slapende gevoel ook naar boven richting linkerkant gezicht en hoofd. Overdag heb ik soms een wankel gevoel in mijn benen, net alsof je een suiker tekort hebt zo'n gevoel.
Al met al een hele waslijst wat mij erg onzeker en angstig maakt en niet weten wat ik er mee aan moet.
Over twee weken mag ik eindelijk naar de neuroloog, in de hoop daar wat wijzer te worden.
Toch ergens wel fijn dat ik hier, het zij in beknopte versie, mijn verhaal even neer kan zetten.

Groetjes, Lianne
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 10 feb 2022, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst naar Even Voorstellen
Klick

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Klick »

hoi @Tijger
welkom hier!
wat een nare klachten.. logisch dat je onzeker bent.
fijn dat je bent doorverwezen naar een neuroloog, het lijken mij allemaal klachten van je zenuwbanen en dan zit je daar goed.
een tipje, leg een pen en papier op tafel waar je tot je bezoek je klachten op kan zetten. een soort samenvatting met alle puntjes wat voor jou niet normaal voelt.
schrijf daar alles op, hoe klein ook en ook als jij denkt dat het er niks mee te maken heeft. laat dat oordeel bij je neuroloog.

en o ja neem dat briefje mee, dan vergeet je niks (geeft je rust) en je neuroloog vindt t echt niet raar.

vraag (als dat nog niet is gedaan) ook om een bloedtest voor vitamines en mineralen. het wordt nog wel eens vergeten.. van vitamines kun je ook teveel hebben. (denk aan bv b6)



ps. er staat veel info over vit D, b12, magnesium enz op het forum
Tijger

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Tijger »

Dankjewel voor de tips! Dat ga ik zeker doen.
Recentelijk wel bloed geprikt, standaard bloedbeeld, schildklier en suiker. Dat was prima. Zal het zeker ook toevoegen aan het lijstje
Klick

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Klick »

vraag dan ook naar je waardes, vorm zelf je oordeel, een aantal
normen van de artsen kloppen niet.

vitamine D norm is 50 alles hoger vinden artsen goed, dat is voor botontkalking norm uit 1950. teveel van D kan schadelijk zijn, ik hanteer mn bloedwaarde moet tussen de 100-150 zijn..
b12 zit de norm ook ergens in de 200 dacht ik, ik ging me pas beter voelen toen hij de 700 aan tikte. teveel is niet erg, plas je uit. te laag geeft vage zenuw klachten.
b6 krijg je voldoende binnen en teveel kan schadelijk zijn. (met als gevolg vage zenuw klachten).
gebruik geen multivitamine of iets waar vitamines aan zijn toegevoegd!
Tijger

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Tijger »

Hoihoi,

Het enige wat ik "extra" binnen krijg is vitamine d gecombineerd met calcium ivm botontkalking.
Verder gebruik ik geen supplementen. Ik verwacht wel dat de neuroloog sowieso aanvullend bloedonderzoek zal laten doen en anders vraag ik erom. Voor nu is het nog een aantal weken koffiedik kijken.
Klick

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Klick »

de botontkalkingsnorm is 50.. je supplement D is waarschijnlijk te laag.
bij hoog gedoseerde D is het slim om geen calcium te nemen (ook voorzichtig met melk enz) alles is afhankelijk van je waarde.
calcium heb je nodig ook voor je hartslag, maar bij hoge D heb je kans op verkalking van je organen.

ik gebruik zelf 50000ie per week en mn familie gebruikt 3000ie per dag.
sinds ik dit gebruik heb ik geen gaatjes meer bij de tandarts, vroeger altijd wel 1 of 2.

je kan even niks anders dan afwachten. hoop dat je afleiding en ontspanning kan vinden.
Marina

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Marina »

Welkom hier, Lianne!

Heel vervelend dat je last hebt van zoveel nare klachten! En dat deze ook lijken uit te breiden, waardoor ik me kan voorstellen dat het je onzeker(der)/angstig(er) maakt.
Het merendeel van je klachten doen ook mij denken aan gevoelsstoornissen en zenuwpijn, en dus aan problemen met de zenuwen.
Goed dus dat je over 2 weken door een neuroloog wordt gezien.

Probeer jezelf tot dan af te leiden van je (angstige) gedachten hierover. Niet makkelijk als de klachten zich nog verder uitbreiden, maar door er aandacht aan te geven zal je er mogelijk meer last van hebben en jezelf afleiden kan dan helpen.

Sterkte!
Tijger

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Tijger »

Klick schreef: 08 feb 2022, 21:44 de botontkalkingsnorm is 50.. je supplement D is waarschijnlijk te laag.
bij hoog gedoseerde D is het slim om geen calcium te nemen (ook voorzichtig met melk enz) alles is afhankelijk van je waarde.
calcium heb je nodig ook voor je hartslag, maar bij hoge D heb je kans op verkalking van je organen.

ik gebruik zelf 50000ie per week en mn familie gebruikt 3000ie per dag.
sinds ik dit gebruik heb ik geen gaatjes meer bij de tandarts, vroeger altijd wel 1 of 2.

je kan even niks anders dan afwachten. hoop dat je afleiding en ontspanning kan vinden.
Dank je wel voor de uitleg weer, uiteraard post ik bericht zodra ik iets meer weet.
Tijger

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Tijger »

Marina schreef: 09 feb 2022, 11:16 Welkom hier, Lianne!

Heel vervelend dat je last hebt van zoveel nare klachten! En dat deze ook lijken uit te breiden, waardoor ik me kan voorstellen dat het je onzeker(der)/angstig(er) maakt.
Het merendeel van je klachten doen ook mij denken aan gevoelsstoornissen en zenuwpijn, en dus aan problemen met de zenuwen.
Goed dus dat je over 2 weken door een neuroloog wordt gezien.

Probeer jezelf tot dan af te leiden van je (angstige) gedachten hierover. Niet makkelijk als de klachten zich nog verder uitbreiden, maar door er aandacht aan te geven zal je er mogelijk meer last van hebben en jezelf afleiden kan dan helpen.

Sterkte!
Dank voor de bemoedigende woorden Marina!
Probeer er zeker niet aan toe te geven en mezelf te focussen op dingen die ik leuk vind. Dat lukt de ene dag beter dan de andere, maar ik denk dat dit wel herkenbaar is voor meerderen. Stiekem tel ik wel de dagen af, totdat ik naar de neuroloog mag. Besef dat ik niet direct een diagnose zal krijgen, maar dan zitten we in ieder geval wel in de molen.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Nieuw en onzeker

Bericht door Qanuk00 »

Welkom op het forum @Tijger!
Hopelijk krijg je gauw duidelijkheid en kun je antwoorden gaan vinden op de vage klachten. Sterkte!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp