Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kesimpta (ofatumumab)

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
widdy

Kesimpta (ofatumumab)

Bericht door widdy »

Heeft er iemand reeds ervaring met Kesimpta? Dit zou een medicijn zijn dat qua werking gelijkend is op Ocrevus, maar met maandelijkse injecties werkt in plaats van een infuus elke zes maanden.

Mijn neuroloog adviseert om de overstap te maken (ik neem nu Tysabri) omdat Ocrevus en Kesimpta ook zouden werken tegen de gelijdelijke achteruitgang. Tysabri is enkel effectief voor opstoten. Aangezien ik geen opstoten heb maar wel gelijdelijke achteruitgang denkt ze dat dit effectiever zou zijn.

Het is een nieuw medicijn van 2021, dus kan ik er nog niet erg veel van terugvinden. Algemeen genomen vond ik wel de nodige informatie, maar ik vond nog geen ervaringen.

"What is KESIMPTA (ofatumumab) injection?
KESIMPTA is a prescription medicine used to treat adults with relapsing forms of multiple sclerosis (MS) including clinically isolated syndrome (CIS), relapsing-remitting disease, and active secondary progressive disease."

"Hoe werkt dit middel?
Kesimpta werkt door zich te hechten aan een doeleiwit, CD20 genaamd, op het oppervlak van B-cellen. B-cellen zijn een soort witte bloedcellen die deel uitmaken van de afweer van uw lichaam
(immuunsysteem). Afweer zorgt voor bescherming tegen ziektes. Bij multiple sclerose valt het
afweersysteem de beschermende laag rond de zenuwcellen aan. B-cellen spelen een rol in dit proces.
Kesimpta valt de B-cellen aan en verwijdert deze. Daarmee verkleint dit middel de kans op het krijgen van een terugval (relaps, exacerbatie, schub, opstoot), verlicht het de ziekteverschijnselen en vertraagt het de verergering van de ziekte."
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Kesimpta (ofatumumab)

Bericht door Toeter »

Hallo Widdy,

In Nederland is kesimpta nog in afwachting van goedkeuring om vergoed te worden:

https://www.zorginstituutnederland.nl/w ... ng-van-rms

Er zullen dus nog maar weinig mensen zijn die ervaring hebben met het medicijn.

Ben je in Nederland onder behandeling? Misschien kun je meer informatie vinden op een buitenlands forum!
widdy

Re: Kesimpta (ofatumumab)

Bericht door widdy »

Ik ben in behandeling in België. Hier is het ook nog maar net goedgekeurd. Blijkt inderdaad moeilijk om ervaringen te vinden.
Steenbokje76

Re: Kesimpta (ofatumumab)

Bericht door Steenbokje76 »

@widdy
Ik las een post van je uit feb. Ben je inmiddels al begonnen met kesimpta?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp