Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

probiotica

Alles omtrent voeding en supplementen
AngelNoa

probiotica

Bericht door AngelNoa »

Hmm ik dacht dat er al een topic over Probiotica was maar ik kan hem niet vinden...voeg mijn berichtje anders maar samen hoor ;-)

Nou ja, ik wilde dus vragen; wie gebruikt er probiotica en welke en hoe vaak? Door Pds en MS hebben mijn darmen het zwaar. Macrogol of psyliumvezels werken niet helemala naar wens. Dus ik dacht; misschien moet ik bij de basis beginnen en zorgen dat ik goede probiotica binnen krijg.

Activia en Yakult merk ik weinig van, maar daar zit dan ook suiker in.

Tips?
Klick

Re: probiotica

Bericht door Klick »

bedoel je deze?
viewtopic.php?p=85667

ik gebruik zelf geen probiotica.. weet wel dat het werkt.. yakult en activia heb ik weinig vertrouwen in. die lijken mij erg commercieel.
AngelNoa

Re: probiotica

Bericht door AngelNoa »

dank je...is wel een erg oud topic met eigenlijk weinig nieuws. Hopelijk reageert hier nog iemand.

de eerste paar keer dat ik Yakult nam had ik wel het idee dat het wat deed. Maar zoals gezegd; in Yakult en Activia zit ook suiker.

ik heb gekeken voor probiotica poeder, maar wat is dat vreselijk duur! Daarom hoop ik dat mensen hier opties hebben, want die zakjes van bv Dr A Vogel ga ik dus echt niet elke dag nemen; 7 zakjes voor 10 euro? :o
Klick

Re: probiotica

Bericht door Klick »

je hebt van yakult ook light geloof ik..
Jessicah

Re: probiotica

Bericht door Jessicah »

@AngelNoa
Ik heb wel wat onderzoek gevonden over MS en probiotica maar het is nog niet echt conclusief. De juiste probiotica zou kunnen helpen.

Wat ik verder weet over probiotica in z'n algemeen is het volgende:
  1. Ten eerste moeten ze de passage in de maag overleven
  2. Ten tweede moeten ze een goed woonklimaat vinden in de darmen vandaar dat ze vaak samen worden gegeven met prebiotica (=sinbiotica)
  3. De flora in onze darmen selecteert zich zelf uit aan de hand van het soort voeding wat we eten. Je kunt een ongezonde voeding niet oplossen door wat vezels en probiotica in te nemen. Het is niet duidelijk wat de meerwaarde ervan is bovenop gezonde voeding.
  4. Van veel probiotica die commercieel wordt aangeboden zoals Yakult, maar ook van Dokter Vogel is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het wat doet, ook al doen ze je dat graag geloven.
  5. Er zijn vele verschillende soorten en ieder probeert weer een andere stam te patenteren, terwijl het waarschijnlijk ook de verscheidenheid aan microorganismen is die zorgt voor een goede darmflora.
Dus, tja lastig om enig zinnig advies te geven. Ik vind het idee wel erg fascinerend, dus ik ga wel op zoek naar meer informatie
Sara

Re: probiotica

Bericht door Sara »

Aanvullend op de reactie van @Jessicah :

Probiotica kan soms meer kwaad dan goed doen.

Na een antibioticakuur verhindert het zelfs het herstel van je eigen darmbacterieen: https://www.newscientist.com/article/21 ... -hurt-you/

Hier staat ook dat onderzoeken van je darmbacteriën (microbioom) door poep-onderzoek niet betrouwbaar is.

Ik begin er niet meer aan, in ieder geval. Mijn huisarts haalde dit onderzoek ook al aan, een paar jaar geleden, na m'n antibiotica-infuus.
AngelNoa

Re: probiotica

Bericht door AngelNoa »

ok bedankt. Gek dat ik juist het idee had dat het goed voor je zou zijn...

Ik moet wel zeggen dat ik niks te maken heb met AB dus dat ik het niet in dat opzicht neem.
Ik zoek eerder naar iets dat je kunt nemen dat rust geeft in de darmen en de werking goed doet.

Macrogol krijg ik teveel lucht van, 2 soorten psylliumvezels van de apotheek geven meer vaste ontlasting (ik drink meer dan 2 liter, dus daar ligt het niet aan). Vandaar dat ik dacht dat ik met probiotica de eerste stap kon zetten, maar dat is nogal twijfelachtig dus of het wel zo goed voor je is... :ogen:
Marina

Pepermuntolie bij PDS (Re: probiotica)

Bericht door Marina »

Ik zoek eerder naar iets dat je kunt nemen dat rust geeft in de darmen en de werking goed doet.
Of het de werking van je darmen goed doet is mij niet bekend, maar ben je bekend met pepermuntolie (Tempocol)? Uit onderzoek van het MUMC is gebleken dat het PDS-klachten als buikpijn, opgeblazen gevoel, diarree en obstipatie verlicht (https://allesoverpepermuntolie.nl/voor- ... ecapsules/ ,met link onderaan naar het onderzoek).
Ik kreeg, als PDS-patient, het een paar jaar geleden voorgeschreven door een arts-in-opleiding en die vertelde toen dat er goede resultaten bekend waren van een recente studie naar gebruik van pepermuntolie bij PDS. (Overigens werkte het niet goed bij mij persoonlijk maar blijkbaar wel bij anderen.)
AngelNoa

Re: probiotica

Bericht door AngelNoa »

ja ik heb die van vitamines per post (met gember) en heb ook die van Lucovitaal gehad. Beide lijken wel wat te doen, maar dat is onbetaalbaar als je dat langere tijd moet nemen. Het haalt de pijn van de Pds wat omlaag, maar maakt niet dat ik zachtere ontlasting krijg. Net zo min als Iberobast e.d.
Marina

Re: probiotica

Bericht door Marina »

Jammer dat het niets doet voor de ontlasting bij jou :hmmm:.
Heb er zelf ook nog geen echt goed, en niet te duur, werkend middel tegen gevonden. Het enige wat, naast meer bewegen, helpt bij mij is stress vermijden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp