Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vumerity in plaats van Tecfidera?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Ghost

Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Ghost »

Hallo allemaal,

ik ben benieuwd of hier al ervaringen zijn met Vumerity.
Gister hoorde ik van mijn neuroloog dat dit nieuwe middel nu verkrijgbaar is.
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tecfidera en mijn MRI was voor de 2e keer stabiel :goed:

Ze vertelde dat Vumerity vrijwel hetzelfde is/werkt als Tecfidera, maar met een groot pluspunt:
minder bijwerkingen!
Helaas heb ik daar met Tecfidera nog best veel last van, met name maag/darm klachten.

Over een paar weken heb ik een belafspraak om aan te geven of ik over wil stappen.
Op zich ben ik er wel uit dat ik het wil proberen, maar als er al iemand ervaring heeft met
deze overstap, dan hoor ik dat heel graag...

Groetjes, Ilona
Klick

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Klick »

hi Ilona

nee ik heb geen ervaring, ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe middelen en de redenen van mensen en neurologen hierop over te stappen.

ik gebruik ook tec
Bram_MSinbeeld

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Vumerity = diroximel fumaraat
Tefidera = dimethyl fumaraat

In ons lijf worden beide middelen omgezet naar de werkzame stof monomethyl fumaraat. Dus de effectiviteit op MS is identiek.

Diroximel fumaraat (Vumerity) zorgt echter voor minder klachten in het maagdarmkanaal.

In de EVOLVE-MS-2 studie die Biogen heeft uitgevoerd zijn dit de bevindingen:
Mensen die DRF (diroximel fumaraat/Vumerity) gebruikten hadden in deze vijf weken durende studie 46% minder dagen last van hun maag/darmen dan mensen die Tecfidera gebruikten.
Diarree, misselijkheid, overgeven en buikpijn kwamen minder vaak voor (34.8% vs 49%). Hierdoor stopte minder mensen met DRF (Vumerity) dan met DMF (Tecfidera) (0.8% vs 4.8%).

[Bron]

Gelijk effectief met wat minder bijwerkingen op je maagdarmkanaal dus. Het proberen waard dus als je buikpijn krijgt van Tecfidera. Voor een eerstelijns-middel is Tecfidera/Vumerity best een effectief middel.
AngelNoa

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door AngelNoa »

Tecfidera heeft mijn maag/darmen een dusdanige opdonder gegeven dat ik na 5 weken nog niet eens op kon hogen en gestopt ben (naast de flushes van kop tot teen o.a.).

Mijn neuro durft niks meer uit te schrijven en ik ben er zelf ook niet zo happig op. Misschien had ik destijds nog moeten wachten en zou deze minder zwaar vallen...maar ik durf niet meer :-(
Klick

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Klick »

waar ik wel altijd rekening mee hou zijn de bijwerkingen op lange termijn bekend? die van tecfidera wel, omdat het zelfde stofje voor psoriasis al jaren gebruikt wordt.
Ghost

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Ghost »

@Klick ik zal tzt verslag doen van mijn ervaringen,
duurt nog even voor ik overstap.
En qua lange termijn gevolgen ben ik bij dit middel niet bang dat die heel anders zijn
dan bij Tec, omdat het vrijwel identiek is.

@Bram_MSinbeeld Precies, dat is hoe het in elkaar zit.
Omdat het zoveel op elkaar lijkt qua werking ga ik het proberen.
Zou fijn zijn als ik minder bijwerkingen krijg :wauw:

@AngelNoa Wat vervelend dat je er zo'n last van hebt gekregen!
Bij mij ging het begin ook niet makkelijk, heb langer over de opbouw gedaan
en ook een tijdje 3/4 van de dosering genomen ipv de volle dosis.
Uiteindelijk gaat het best redelijk, maar dus wel vaak last van m'n buik.
Flushes heb ik ook geregeld, maar meestal kort en alleen in gezicht en hals dus niet zo erg.
Af en toe is het wel heftig, dan voelt het alsof m'n lijf in de brandnetels ligt,
wanneer dat gebeurt, slaat het meestal ook door naar pijn in m'n maag.

Als ik Vumerity een tijdje gebruikt heb zal ik laten weten hoe het gaat,
misschien durf je het dan ook aan?
Bram_MSinbeeld

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Klick schreef: 09 mar 2022, 08:44 waar ik wel altijd rekening mee hou zijn de bijwerkingen op lange termijn bekend? Die van tecfidera wel, omdat het zelfde stofje voor psoriasis al jaren gebruikt wordt.
Omdat het stofje in je lichaam snel wordt omgezet in dezelfde werkzame stof "monomethyl fumaraat" zullen effectiviteit en ook de lange termijn bijwerkingen naar verwachting identiek zijn.
AngelNoa

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door AngelNoa »

Ghost schreef: 09 mar 2022, 15:00

Als ik Vumerity een tijdje gebruikt heb zal ik laten weten hoe het gaat,
misschien durf je het dan ook aan?
ik blijf altijd hopen op Hét wondermiddel ;-) dus ben benieuwd hoe het je bevalt succes!
Klick

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Klick »

Bram_MSinbeeld schreef: 09 mar 2022, 23:11 Omdat het stofje in je lichaam snel wordt omgezet in dezelfde werkzame stof "monomethyl fumaraat" zullen effectiviteit en ook de lange termijn bijwerkingen naar verwachting identiek zijn.
goed om te horen!

@Ghost succes!
Ghost

Re: Vumerity in plaats van Tecfidera?

Bericht door Ghost »

@Klick @AngelNoa @Bram_MSinbeeld

Hi allemaal,

bij deze alvast een eerste verslagje van mijn ervaring met Vumerity.
Ik ben nu in week 2, vorige week 2x1capsule, sinds deze week 2x2 capsules.

Er werd gezegd dat het zonder eten ingenomen kan worden, dus dat ben ik meteen gaan doen.
(Dat hoefde ik met Tecfidera echt niet te proberen)
Het geeft me een hoop vrijheid omdat ik niet de hele dag rekening hoef te houden met wanneer ik eet/medicatie inneem.
En het mooiste is dat ik vooralsnog GEEN bijwerkingen ervaar :joepie:

Ik realiseer me dat ik nog maar net begonnen ben, dus ben voorzichtig (zeer) positief!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp