Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heb ik ms?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
D.p.1997

Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/klachten-en-diagnose


Hallo, ik ben een jongedame van 24 die al weken met angst zit dat ik ms heb.. het is begonnen na mijn besmetting met corona. Het begon met hartkloppingen. Ben hiervoor bij de cardioloog geweest. Alles oke. Hierna kreeg ik pijn aan mijn linkerbeen. Sinds enkele dagen ook een doof gevoel met momenten. Verder krijg ik soms steken in mijn hand. Ben hiervoor naar de ha geweest. Hij zegt dat mijn zenuwen in de onderrug zijn ontstoken + heb een gezwollen spier in mijn knie. Ik maak me zorgen om deze zenuwpijn. Natuurlijk ga ik van alles opzoeken en kom ik steeds bij ms uit..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Heb ik ms?

Bericht door Toeter »

Hallo d.p. 1997,

Wat een nare klachten heb je en wat ontzettend vervelend dat ze ook zoveel angst veroorzaken!

Heeft je huisarts ook een behandeling voorgeschreven?

Ik denk bij jouw klachten eigenlijk niet aan MS. Inderdaad komt zenuwpijn in de benen regelmatig voor bij MS, maar eigenlijk is het nooit de eerste/enige klacht.

Bij MS zijn de hersenen of het ruggenmerg beschadigd en dat geeft eigenlijk altijd neurologische klachten als krachtverlies, tintelingen, doofheid. Deze klachten zijn er continue, omdat de schade in de hersenen er altijd zit.

Als je been met momenten doof is, lijkt het meer of er af en toe iets bekneld zit. Misschien door die ontsteking.

Ook de steken in de hand 'passen' dus niet echt bij MS, omdat MS-klachten eigenlijk altijd nonstop aanwezig zijn.

Ik hoop dat je snel verlichting krijgt van je klachten

Groetjes,
Toeter
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

welkom hier @D.p.1997 ik ben het volledig eens met @Toeter ik denk ook niet aan ms.

wel aan klachten van de zenuwbanen. dan krijg je bijvoorbeeld allemaal gevoelsklachten (doof, pijn, tintels, enz).
bij ms zijn dit soort klachten niet het ene moment wel en het andere moment niet.

als je het zelf niet vertrouwd, vraag je huisarts om een doorverwijzing naar een neuroloog. maak een lijstje van alle voor jou rare klachten met daarbij hoe lang hoe vaak sinds wanneer enz. en neem die mee.
is dat allemaal ontstaan na corona?
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

@Toeter

Goedemorgen,

Bedankt voor je bericht. De huisarts heeft me ontstekingsremmers voorgeschreven en ik ga naar de kine. Kan de ha geen neurologische testen doen? Zo ja welke? Ik wil het hoofdstuk ms kunnen afsluiten.. ik leef continu in angst en dit is uitputtend..
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 21 mar 2022, 21:35 welkom hier @D.p.1997 ik ben het volledig eens met @Toeter ik denk ook niet aan ms.

wel aan klachten van de zenuwbanen. dan krijg je bijvoorbeeld allemaal gevoelsklachten (doof, pijn, tintels, enz).
bij ms zijn dit soort klachten niet het ene moment wel en het andere moment niet.

als je het zelf niet vertrouwd, vraag je huisarts om een doorverwijzing naar een neuroloog. maak een lijstje van alle voor jou rare klachten met daarbij hoe lang hoe vaak sinds wanneer enz. en neem die mee.
is dat allemaal ontstaan na corona?


goedemorgen @Klick
Bedankt voor je bericht! Mijn klachten zijn inderdaad opgetreden na mijn coronabesmetting. Kan het zijn dat het virus mijn zenuwen heeft aangetast? Of ga ik weer te ver zoeken.. ik wil gewoon antwoorden zodat ik deze angst opzij kan zetten..
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 ik heb geen idee wat corona allemaal kan aanrichten. ik weet wel dat het de blood-brain barrière door kan en dat mensen daar lang last van kunnen hebben.

een ontsteking (zwelling) kan ook op een zenuw drukken. fysio (kine) kan ook een hoop oplossen. hoe lang gebruik je de ontstekingsremmer al en hoe lang moet je hem nemen?

de huisarts ken wel een paar neurologische testjes, maar dat is meer om te kijken of een doorverwijzing naar een neuroloog de goede weg is.

ik weet neurologische (zenuw) dingetjes kunnen angstig zijn vooral in het begin, maar probeer afleiding te zoeken, de oorzaak lijkt in jouw geval samen te vallen met corona.
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 22 mar 2022, 10:50 @D.p.1997 ik heb geen idee wat corona allemaal kan aanrichten. ik weet wel dat het de blood-brain barrière door kan en dat mensen daar lang last van kunnen hebben.

een ontsteking (zwelling) kan ook op een zenuw drukken. fysio (kine) kan ook een hoop oplossen. hoe lang gebruik je de ontstekingsremmer al en hoe lang moet je hem nemen?

de huisarts ken wel een paar neurologische testjes, maar dat is meer om te kijken of een doorverwijzing naar een neuroloog de goede weg is.

ik weet neurologische (zenuw) dingetjes kunnen angstig zijn vooral in het begin, maar probeer afleiding te zoeken, de oorzaak lijkt in jouw geval samen te vallen met corona.
Hallo!
Dankjewel voor je antwoord!
Het is gewoon beangstigend dat dit nog steeds aansleept. Ik ben erg bang dat dit ms kan zijn.. wat zijn de testen die de ha zou kunnen doen? ik neem de ontstekingsremmers pas sinds gisteren aangezien ik zondag naar de dokter van wacht ben geweest. Had ook mijn bloed laten controleren bleek dat ik vitamine d te kort heb. Ik weet het allemaal niet meer, heb hiervoor nooit ergens last van gehad. Ben zo angstig.. sorry voor mijn 1000 vragen. .
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 22 mar 2022, 10:50 @D.p.1997 ik heb geen idee wat corona allemaal kan aanrichten. ik weet wel dat het de blood-brain barrière door kan en dat mensen daar lang last van kunnen hebben.

een ontsteking (zwelling) kan ook op een zenuw drukken. fysio (kine) kan ook een hoop oplossen. hoe lang gebruik je de ontstekingsremmer al en hoe lang moet je hem nemen?

de huisarts ken wel een paar neurologische testjes, maar dat is meer om te kijken of een doorverwijzing naar een neuroloog de goede weg is.

ik weet neurologische (zenuw) dingetjes kunnen angstig zijn vooral in het begin, maar probeer afleiding te zoeken, de oorzaak lijkt in jouw geval samen te vallen met corona.
Hallo!
Dankjewel voor je antwoord!
Het is gewoon beangstigend dat dit nog steeds aansleept. Ik ben erg bang dat dit ms kan zijn.. wat zijn de testen die de ha zou kunnen doen? ik neem de ontstekingsremmers pas sinds gisteren aangezien ik zondag naar de dokter van wacht ben geweest. Had ook mijn bloed laten controleren bleek dat ik vitamine d te kort heb. Ik weet het allemaal niet meer, heb hiervoor nooit ergens last van gehad. Ben zo angstig.. sorry voor mijn 1000 vragen. .
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Heb ik ms?

Bericht door Toeter »

Er zijn niet echt testen die de huisarts kan doen.

Om een diagnose MS te stellen zal er een MRI van de hersenen gemaakt moeten worden.

Als de behandeling van de huisarts niet aanslaat, zal een neuroloog wellicht beoordelen wat er moet gebeuren.

Ik zie geen aanleiding voor een MRI, maar ik ben geen arts ;)

Ik zou je aanraden om je angst met de huisarts te bespreken, want ik krijg het idee dat die heftiger is dan gemiddeld.

Ik denk dat het je veel rust kan geven als je daar hulp bij krijgt.

1 geruststellende gedachte: een diagnose MS heeft geen haast. MS gaat over het algemeen niet heel snel en er is ook weinig aan je klachten te doen, als het ms is.

Je hoeft niet heel snel aan de medicijnen. Mensen met MS krijgen vaak wel een paar maanden om te kiezen welke medicijnen ze gaan gebruiken. Vervolgens duurt het ook een paar maanden voordat de medicijnen gaan werken.

Die medicijnen genezen de ziekte niet, maar hopelijk vertragen ze de ziekte wel.
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 ik ben het weer met toeter eens!
het heeft allemaal geen haast als het toch ms blijkt te zijn.. en er is vaak weinig aan dit soort klachten te doen.

de huisarts heeft bij mij ooit een bppd testje gedaan, ook de reflexen zou hij kunnen beoordelen. maar meer niet,

vraag je eigen huisarts om advies, leg uit dat je angst hebt en je zorgen maakt of het ms kan zijn. bespreek het met je arts, ook een doorverwijzing naar de neuroloog.
nogmaals ik ben geen arts maar denk bij jouw klachten niet aan ms.
het zijn wel klachten van je zenuwbanen.

bel de arts, wacht niet, je gaat je er niet rustiger door voelen door te wachten.

het kan een heel goede beoordeling zijn door de dokter van wacht, maar het praten met je eigen huisarts is misschien geruststellend voor je.

bespreek je zorgen..
1000 vragen zijn logisch, we kennen allemaal die onzekerheid.. geeft niks stel ze gerust!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp