Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heb ik ms?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

D.p.1997 schreef: 23 mar 2022, 05:55 Hallo klick, heb het ook moeten opzoeken, ik kende het ook niet.. mag vandaag bellen hopelijk kan ik snel gaan. Ik ben wel bang, dat geef ik eerlijk toe. Stel dat het wel ms is.. mag ik vragen, als het niet onbeleefd overkomt, hoe ms bij jouw begonnen is?
dat mag, tuurlijk, no problem.
mijn ms kwam aan het licht doordat ik duizelig was, na 2 inval huisartsen die mij ieder 3 weken naar huis stuurde met oefeningen kreeg ik mijn eigen huisarts. die verwees me gelijk door naar de neuroloog met op de verwijsbrief (kwam ik later achter) ms?
naast de duizeligheid had ik een warm branderig gevoel in mijn been als ik mijn nek bewoog. en een keer in mijn broek geplast.

later, vlak na de diagnose heb ik ook een gevoelsstoornis gehad in mijn gezicht (voorhoofd, neus, kaak, tandvlees en tong was precies door de helft verdoofd alsof bij een tandarts maar dan groter gebied) dit duurde 6 weken daarna kwam het gevoel heel langzaam terug.
ik ben zelf altijd blij als het doof is, voor hetzelfde geld was het zenuwpijn, dan heb ik liever verdoofd 😜

ik snap dat je angstig bent je ervaart dingen die je doen twijfelen aan je lichaam, dat is vervelend, beangstigend.
ik kan je adviseren schrijf alle klachten die je hebt op en leg het briefje op tafel zodat je ook de voor jou te kleine klachten kan opschrijven en neem dat briefje mee naar de arts, dat is niet vreemd ofzo, ik doe het altijd.. pen mee om antwoorden te kunnen noteren, geeft mij rust dat ik geen puntje vergeet.
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 23 mar 2022, 14:05 dat mag, tuurlijk, no problem.
mijn ms kwam aan het licht doordat ik duizelig was, na 2 inval huisartsen die mij ieder 3 weken naar huis stuurde met oefeningen kreeg ik mijn eigen huisarts. die verwees me gelijk door naar de neuroloog met op de verwijsbrief (kwam ik later achter) ms?
naast de duizeligheid had ik een warm branderig gevoel in mijn been als ik mijn nek bewoog. en een keer in mijn broek geplast.

later, vlak na de diagnose heb ik ook een gevoelsstoornis gehad in mijn gezicht (voorhoofd, neus, kaak, tandvlees en tong was precies door de helft verdoofd alsof bij een tandarts maar dan groter gebied) dit duurde 6 weken daarna kwam het gevoel heel langzaam terug.
ik ben zelf altijd blij als het doof is, voor hetzelfde geld was het zenuwpijn, dan heb ik liever verdoofd 😜

ik snap dat je angstig bent je ervaart dingen die je doen twijfelen aan je lichaam, dat is vervelend, beangstigend.
ik kan je adviseren schrijf alle klachten die je hebt op en leg het briefje op tafel zodat je ook de voor jou te kleine klachten kan opschrijven en neem dat briefje mee naar de arts, dat is niet vreemd ofzo, ik doe het altijd.. pen mee om antwoorden te kunnen noteren, geeft mij rust dat ik geen puntje vergeet.
Dag klick, bedankt om
Je verhaal te delen. Lijkt me wel heftig om zoiets door te maken.. zijn je klachten stabiel? ik heb 5/4 een afspraak. zal inderdaad alles noteren bedankt voor de tip. Ben nog steeds angstig.. hopelijk geven de onderzoeken meer uitsluitsel..
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 heel goed dat je nu een afspraak hebt! nu moet je proberen afleiding te zoeken in dingen die je leuk vindt. angst en stress zijn niet goed voor je. het klinkt misschien als raar maar je moet proberen je gewone leven weer op te pakken. niet teveel bezig zijn met wat je allemaal zou kunnen hebben. er zijn heel veel dingen die zenuw klachten kunnen geven, je maakt jezelf alleen maar banger door dr internet te bevragen. het is voor nu wat het is.

in 2015 is mijn achtbaan begonnen (ik was 36) toen heb ik ook de diagnose gekregen. de duizeligheid bleef lang maar is uiteindelijk redelijk goed hersteld. paar maanden daarna kreeg ik die 6wk ongeveer doof gevoel in mijn gezicht. en vlak daarna (ik geloof allemaal binnen 1jr) een ozo (oogzenuwontsteking aan 1 kant).
daarna heb ik geen schubs (aanval) meer gehad maar ga ik langzaam achteruit.
ik ben inmiddels afgekeurd (werkte voltijd) en heb weinig energie. mijn cognitieve vindt ik het ergst..
ik zeg wel eens als ik die kon omwisselen voor een rolstoel deed ik het gister (aan mij is niks zichtbaar) ach het is wat het is.. en weer door..
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 23 mar 2022, 17:41 @D.p.1997 heel goed dat je nu een afspraak hebt! nu moet je proberen afleiding te zoeken in dingen die je leuk vindt. angst en stress zijn niet goed voor je. het klinkt misschien als raar maar je moet proberen je gewone leven weer op te pakken. niet teveel bezig zijn met wat je allemaal zou kunnen hebben. er zijn heel veel dingen die zenuw klachten kunnen geven, je maakt jezelf alleen maar banger door dr internet te bevragen. het is voor nu wat het is.

in 2015 is mijn achtbaan begonnen (ik was 36) toen heb ik ook de diagnose gekregen. de duizeligheid bleef lang maar is uiteindelijk redelijk goed hersteld. paar maanden daarna kreeg ik die 6wk ongeveer doof gevoel in mijn gezicht. en vlak daarna (ik geloof allemaal binnen 1jr) een ozo (oogzenuwontsteking aan 1 kant).
daarna heb ik geen schubs (aanval) meer gehad maar ga ik langzaam achteruit.
ik ben inmiddels afgekeurd (werkte voltijd) en heb weinig energie. mijn cognitieve vindt ik het ergst..
ik zeg wel eens als ik die kon omwisselen voor een rolstoel deed ik het gister (aan mij is niks zichtbaar) ach het is wat het is.. en weer door..
@Klick ik ben ook blij dat ik al redelijk snel daar terecht kan. Ik probeer me te focussen op andere dingen maar dat is moeilijk.. bij het minste wat ik voel sla ik in paniek.. geen goede eigenschap ik weet het. Heftig wat je allemaal hebt moeten doorstaan en bewonderenswaardig hoe je in het leven staat! Jammer dat je je job niet meer kunt uitvoeren en dat het cognitieve achteruit gaat. Kan je hiervoor bij niemand terecht?
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 het is ook moeilijk, vooral als je nog niet zo lang deze klachten hebt.
thnx. ik heb m revalidatietraject gedaan met ook een psycholoog en dat was wel nodig ook (ook gelijk om gevraagd)
een workahollic die het werk niet meer kan doen was mijn situatie dus ik wist dat ik dat niet alleen kon. ik moet zeggen het heeft me geholpen, nooit gedacht t nodig te hebben, maar ben blij dat ik het gedaan heb.
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 23 mar 2022, 18:38 @D.p.1997 het is ook moeilijk, vooral als je nog niet zo lang deze klachten hebt.
thnx. ik heb m revalidatietraject gedaan met ook een psycholoog en dat was wel nodig ook (ook gelijk om gevraagd)
een workahollic die het werk niet meer kan doen was mijn situatie dus ik wist dat ik dat niet alleen kon. ik moet zeggen het heeft me geholpen, nooit gedacht t nodig te hebben, maar ben blij dat ik het gedaan heb.
@Klick ik denk dat ik pas rust krijg in mijn hoofd wanneer ik effectief een uitslag heb, ongeacht wat. Ik wil graag langs bij een psycholoog omdat ik weet dat ik mijn angsten niet alleen aankan.. ik wil mij gewoon weer beter voelen zowel fysiek als mentaal. Voel soms dat ik er alleen voor sta..
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 heel verstandig! een psycholoog kan je helpen jezelf onder controle te krijgen.
soms weet je dat je er zelf niet alleen gaat uitkomen, zsm hulp inschakelen is dan de juiste weg is mijn ervaring.
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 23 mar 2022, 21:30 @D.p.1997 heel verstandig! een psycholoog kan je helpen jezelf onder controle te krijgen.
soms weet je dat je er zelf niet alleen gaat uitkomen, zsm hulp inschakelen is dan de juiste weg is mijn ervaring.
@Klick ik denk ook dat dit het beste is. Ik heb dit ook al besproken met mijn ha. Hopelijk ben ik snel weer de oude en kan ik dit snel achter me laten. Heeft ms je veel veranderd als persoon?
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 nee als persoon niet. ja misschien heeft het me sterker gemaakt en me meer doen beseffen waar het in t leven om draait. ik kan nu genieten van kleine dingen als een zingend vogeltje.. vroeger vond ik mijn werk het belangrijkste wat er was en vergat mijn lichaam.
nu heb ik geen werk meer en leef in het nu, dat is heel bewust. bewust blij met alles wat ik nog kan doen.. bijvoorbeeld wandelen.. 2km heerlijk, daarna ben ik op maar dat is van fysieke inspanning dus prima.. stilstaan kan ik niet meer, maar juist daardoor ben ik bewuster dat ik nog 2km kan lopen of zoiets
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 24 mar 2022, 09:18 @D.p.1997 nee als persoon niet. ja misschien heeft het me sterker gemaakt en me meer doen beseffen waar het in t leven om draait. ik kan nu genieten van kleine dingen als een zingend vogeltje.. vroeger vond ik mijn werk het belangrijkste wat er was en vergat mijn lichaam.
nu heb ik geen werk meer en leef in het nu, dat is heel bewust. bewust blij met alles wat ik nog kan doen.. bijvoorbeeld wandelen.. 2km heerlijk, daarna ben ik op maar dat is van fysieke inspanning dus prima.. stilstaan kan ik niet meer, maar juist daardoor ben ik bewuster dat ik nog 2km kan lopen of zoiets

@Klick ik bewonder hoe dat je het leven nu ziet wetend dat dit het is. Deze ingesteldheid zouden meer mensen moeten aannemen. Sommige nemen hun gezondheid voor lief. Ik heb me voorgenomen wat de uitslag ook is, ik door moet met mijn leven. Ik ben 24 ik kan niet blijven hangen, mijn leven moet nog beginnen. Je sprak over je oogzenuwontsteking. Hoe is dit begonnen? Zag je van de ene dag op de andere niets?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp