Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Marra

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Marra »

Hier even een update. Na een lang een ingewikkeld proces, heb ik gisteren de beslissing van het UWV te horen gekregen.
De IVA....Ik mag erbij werken, maar de druk van het moeten is er af......blij mee, maar uiteraard ook wel dubbel.

Groetjes,
.Marra

Verstuurd vanaf mijn SM-M215F met Tapatalk

Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Marra

Fijn dat de druk van moeten eraf is. Zal vast een opluchting zijn.

IVA is 80-100% arbeidsongeschikt.
Wil zeggen dat je max. 20% van je oude of nog huidige inkomen (gebruikt bij berekening hoogte WIA) mag verdienen zonder dat je IVA in gevaar komt.

Dus als je (structureel) meer dan 20% van je oude of nog huidige inkomen verdiend tijdens IVA, dan zal IVA zeer ws heroverwogen gaan worden.

Meer verdienen dan 20% van je oude/ huidige loon mag altijd , maar houd dan dus wel rekening met die herkeuring / heroverweging van de IVA door UWV.

Dit zijn althans de regels zoals ik ze ken en voor zover ik weet zijn die nog niet gewijzigd.
Bij twijfel zou ik even een berekening laten maken door het UWV. Zodat je het voor jezelf op papier hebt.

Groetjes
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Qanuk00 »

@Marra Goed om te horen!

Ik heb vorig jaar contact gehad met UWV ivm verkoop schilderijtje van eigen hand. De mooiste werken zet ik online en ik had gevraagd of dat toegestaan was met een IVA.
Antwoord was duidelijk - zolang het bij enkele bedragen, niet regulier en onder de 20% van de uitkering (per jaar bekeken) blijft, dan is er niets aan de hand.

Creatief bezig zijn is immers een positieve bijdrage aan de maatschappij en het is bovendien goed voor je gezondheid (afleiding). Dit ziet het UWV ook.

Het is voor mij in elk geval een welkome afleiding en het doet me goed.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Billy

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Billy »

Van alles wat je bij verdient gaat 70 % van je IVA af, dus dat gaat niet hard.

Ik ben ook blijven werken met een IVA, ik kan het helaas afraden. Rechtszaak van 20 maanden geweest. Toen ik uiteindelijk toch stopte, vond het UWV dat mijn traject weer opnieuw 2 jaar moest ingaan.
Nessa

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Nessa »

@Billy En hoe is het uiteindelijk afgelopen? Moest je een nieuwe wachttijd volmaken of viel je toch onder de no-risk polis?

Mijn indruk is wel dat dit soort discussies zeldzaam zijn. De rechtspraak over wanneer er een nieuwe dienstbetrekking is (en er dus een nieuwe wachttijd gaat lopen) is best wel duidelijk. Maar dat was destijds bij jou misschien nog anders?

De IVA-ers die ik ken en nog werken, doen dat trouwens vaak nog in hun eigen functie maar dan met het minimale takenpakket en voor 4 tot 6 uur per week.
En met een IVA werk je eerder omdat het een fijne tijdsbesteding is, inderdaad niet voor het geld...
Billy

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Billy »

Ik ben bij mijn huidige werkgever blijven werken. Het was ook een rechtzaak tussen hun en het UWV. Uiteindelijk hebben ze in hoger beroep gewonnen.

Ik weet dat iemand anders hier op het forum ook hetzelfde probleem heeft gehad, maar weet niet hoe dat is afgelopen.
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

Billy schreef: 14 dec 2023, 16:06 Van alles wat je bij verdient gaat 70 % van je IVA af, dus dat gaat niet hard.
huh? echt?
of bedoel je als je meer verdient dan die 20% dat er dan een hele hap vanaf gaat?
zelf heb ik een poos een inkomen gehad toen ik wia had. alles wat ik extra verdiende kreeg ik minder wia. ik kan me voorstellen dat t bij iva hetzelfde werkt.

ik heb altijd begrepen dat je 20% mag bijverdienen.
precies zoals @Steenbokje76 zegt.
eea is wel ingewikkeld (want is het van je iva uitkering? of je sv-loon van toen je ziek werd en telt je ao-pensioen mee? en/of je ao-verzekering?)
als je wil gaan bijverdienen zou ik dit sws laten uitzoeken (stichting mee?) om te voorkomen dat je in de problemen komt.

hier vind je een rekenhulp:
https://www.uwv.nl/particulieren/rekenh ... index.aspx

@Marra die beslissingsbrief is erg confronterend, je verwacht hem al een hele poos en toch als het dan zwart op wit staat brrrr :knuffel:
(niemand in mijn omgeving snapte toen mijn gevoel… )
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

Je mag tot 20% verdienen van rekeninkomen wia maar hiervan wordt nog een deel gekort op je uitkering. Je houdt zeker geen 100% van die inkomsten over. En uiteraard gaat er ook nog gewoon inkomstenbelasting overheen.

Je kan rekensom maken geloof ik op website uwv als je paar uur betaald wilt (blijven) werken per week.
Billy

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Billy »

En je krijgt maar loonheffingskorting over 1 inkomen. Dus het kostte mijn werkgever veel geld en ik hield amper iets over.

Krijg je ook natuurlijk weer minder toeslagen, met wat je wel overhoudt.

Werken loont zeggen ze 😂... Het is echt alleen omdat je het zelf graag wilt.

Daarna ben ik vrijwilligerswerk gaan doen zolang dat nog ging. Dat was €10 pm maar ging tenminste nergens vanaf 😉
Marra

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Marra »

Ik ga 12 uur per week werken. Dit mag 2 jaar lang voordat ze de IVA gaan heroverwegen.
Geen idee hoe dit gaat lopen, maar het idee van niet meer moeten geeft wel rust.
Bedankt voor al jullie tips!

Verstuurd vanaf mijn SM-M215F met Tapatalk


Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/werk-inkom ... iele-zaken
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp