Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Marra

Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Marra »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/werk-inkom ... iele-zaken



Hallo,

Na 1,3 jaar geprobeerd te hebben toch te werken uiteindelijk een aanvraag voor de IVA gedaan. Nu krijg ik weer een uitnodiging voor de bedrijfsarts....ik dacht dat dit tijdelijk stopt tot de aanvraag is behandeld of loopt dit gewoon door?

Groet,

Marra

Verstuurd vanaf mijn SM-M215F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 10 apr 2022, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnie1969

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door ronnie1969 »

Zolang je in de ziektewet loopt moet de bedrijfsarts elke 6 weken een gesprek met je hebben.

Bij mij zijn ze telefonisch en duren een paar minuten.

Ik loop nu op mijn eind. Bijna 2 jaar ziektewet. Morgen UWV voor gesprek dus nu geen bedrijfsarts meer
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 10 apr 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp gewijzigd ivm typefout
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

gewoon ondergaan.. idd zoveel mogelijk telefonisch proberen te zetten.

iedereen is nog steeds gewend aan face-to-face maar ik pas er voor.
laatst ook mijn neuroloog gesprekje (standaard niks nieuws geen onderzoek) 5 minuten was het klaar. daar moet ik 45min voor naar het ziekenhuis rijden (doe ik niet meer zelf) er heen lopen enzenz… dan weer terug..
het is allemaal gewoonte van die artsen. ik vraag netjes of het telefonisch kan en is bij de meeste dingen geen enkel probleem.
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 10 apr 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp gewijzigd ivm typefout
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Marra en @ronnie1969 ,

hoe gaat het nu met jullie IVA aanvragen? Al iets gehoord?
En hoe ging je gesprek @ronnie1969 ?

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met het UWV mbt wia/iva?

Ik zit in een ziektewetuitkering bij UWV, dus ben erg benieuwd.
Het iva traject maakt mij best zenuwachtig.

De iva keuringen worden namelijk steeds strenger m.b.t. eisen las ik.
Andere lezers met bij voorkeur recente iva/wia ervaringen mogen uiteraard ook reageren. Thanks! :zon:
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 10 apr 2022, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp gewijzigd ivm typefout
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik heb nu 1.5/2jr iva en mijn ervaringen met het uwv zijn positief. ik heb me vooral niet beter voorgedaan dan ik ben. heb ook niet extra gerust vooraf enz.
mijn klachten zijn vooral cognitief.

het duurde wel erg lang voordat ik gekeurd kon worden, ik kreeg mijn iva met terugwerkende kracht toegekend (iva is 5% meer als 2e jr wia)

als je je zenuwachtig maakt kun je altijd hulp inschakelen van stichting MEE.
zei kunnen ervoor zorgen dat je niks over het hoofd ziet en staan echt aan jouw kant.. ik vond het erg prettig dat het niet iemand van mijn werkgever was.

transitievergoeding, welk type ontslag enz enz.. ik heb hun hulp ingeschakeld meer omdat het maar 1x kan en wel goed moet gebeuren.
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Ik heb gelukkig niet meer te maken met een werkgever, dat maakt de dingen in mijn hoofd een stuk eenvoudiger. Ik zit in ziektewet bij UWV zelf.
Zenuwachtig maakt dit me sowieso, ook met stichting MEE. :haha: Het vervroegde IVA traject is me overigens wel duidelijk.
Het enige wat ik me afvraag is of je altijd een persoonlijk keuringsgesprek(telefonisch of op lokatie maakt niet uit) bij IVA krijgt?
Of dat het ook mogelijk is dat de aanvraag geheel administratief afgewikkeld wordt.
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 voor zover ik weet is het altijd een bezoekje aan de keuringsarts. en is er ook daarom zoveel achterstand, er zijn te weinig artsen.

de arts moet een inschatting maken of je echt nooit meer kan werken (er geen verbetering mogelijk is).

ik heb wel eens begrepen dat iva haast nooit wordt afgegeven (via mn bedrijfarts met veel ervaring) eigenlijk altijd wia.. bij mij werd het iva (en ik denk eigenlijk bij alle ms-ers die volledig afgekeurd worden).

vergeet trouwens je pensioenfonds niet, die hebben waarschijnlijk ook een (ik ben het woord kwijt) …pensioen als je afgekeurd bent.
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick ik was niet aangesloten bij een pensioenfonds bij mijn vorige werkgever en zoals ik heb begrepen, moet je dat wel geweest zijn ten tijde van ontstaan ziekte. Dus deze aanvulling gaat voor mij niet op helaas. Maar bedankt voor de tip :)
Ik denk dat MS inderdaad niet automatisch IVA betekent, maar vooral afhangt van welke klachten en belemmeringen er spelen ten gevolge van de MS.

Hoe dan ook, voor iedereen met een chronische ziekte en belemmeringen tot arbeid, een lastig en zenuwslopend proces dat hele WIA/IVA traject. :(
Klaartje

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klaartje »

Bij mij speelde dit proces ruim 3 jaar geleden. Ik vond het erg spannend maar had mijn man meegenomen voor ondersteuning en aanvulling. Cognitief is het niet zo sterk meer bij mij.

We hadden het goed voorbereid en ook veel papieren al van te voren ingestuurd naar het UWV. Bijvoorbeeld de schema's die ik met ergo therapeut had ingevuld over energie (hoeveel energie vraagt elke activiteit) en verslagen van de fysiotherapeut die ik wekelijks zie.

Bij het UWV ben ik nog geen kwartier binnen geweest en toen wist ik al dat IVA werd toegekend. Dit kwam omdat e.e.a. al bekend was en de UWV man zich al goed had voorbereid. Ik was (op dat moment!) haast teleurgesteld dat het gesprek zo weinig voorstelde en ik zo weinig vragen hoefde te beantwoorden. Maar heb dus een zeer prettige ervaring gehad en daarna kwam snel de rust. Constant contact onderhouden met bedrijfsartsen, werkgevers e.d. vraagt toch veel van je. En de onzekerheid natuurlijk. Ik was blij dat ik niet op zoek hoefde naar ander werk. Ik zou nog steeds niet weten wat ik zou kunnen/moeten doen. Ik heb echt genoeg aan mijn eigen lijf en mijn gezin.
ronnie1969

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door ronnie1969 »

Goedenmorgen allemaal,
Was best nerveus voor het gesprek, gaat allemaal zo gemakkelijk niet meer maar viel me alles mee.
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet lopen kan, in iedergeval niet meer dan 5 meter met rollator, dus ik zat in mijn rolstoel en mijn linkerkant doet het ook niet helemaal goed meer, praten gaat prima.
Ik had me goed voorbereid met wat in welke periode was, dus wanneer ik problemen kreeg en wanneer voor eerst naar neuroloog ect. Niet datums maar voorjaar 2017 enzo.
Dat was prima voor de arts.
Daarna gesproken wat mijn beperkingen zijn en wat ik eventueel wel kon.
Toen zei hij dat hij in theorie niet alleen mag beslissen maar dat het 80-100% werd en ik dan IVA kreeg en het voordeel was dan ipv 70% dan 75% kreeg. Hij moest alleen info van de arst hebben.

Ik heb nog niets terug gehoord maar hij vertelde me dat dit redelijk snel gaat.
Ik zie wel verder want over 3 weken is het zover. Ik laat jullie wel weten hoe het verder gaat maar het gesprek bij UWV viel me erg mee...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp