Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick en @Marra
volgens mij moet je gezien worden door een arts (ja toch? dit kun je navragen)
In de standaard ontvangstbevestiging van de vervroegde wia aanvraag staat vermeld dat je kan uitgenodigd voor een gesprek maar dat dat niet altijd nodig is.

Dus er is blijkbaar niet altijd sprake van een gesprek.
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 dat is dan nieuw. of alleen bij vervroegde wia. ik weet het niet. ik zal mijn brieven er eens op nakijken.

edit:
ja het stond er bij mij in de ontvangstbevestiging ook in dat een gesprek niet altijd nodig is.

ik weet nog wel dat ik na door de uwv arts gezien te zijn ook nog een afspraak kreeg om naar de arbeidsdeskundige te gaan. dat heb ik toen geweigerd, zou mij teveel energie kosten terwijl de uitkomst voor mij al vast stond. ik heb dit toen telefonisch gedaan, dan was geen probleem.
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Ik vermoed dat dit is ingevoerd vanwege het gebrek aan verzekeringsartsen. Een x aantal dossiers kan volgens uwv dus ook op de stukken afgedaan worden, al vind ik dit sws onterecht in geval van een afwijzing. Zeker ook ivm verwerking van dit nare traject.
Laatst ook gelezen dat het kan voorkomen dat persoon a met bijv een ms diagnose en bepaalde klachten kan worden afgewezen en persoon b met exact hetzelfde dossier (dus zelfde diagnose en zelfde klachten) wordt toegelaten tot de iva.
Dit heeft dan te maken met de hoogte van je laatst verdiende (wia) verzekeringssalaris.
De rekensom weet ik zo even niet meer maar die heeft te maken met restverdiencapaciteit of iets dergelijks. :hmmm:
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76
dat klopt idd.
je restverdiencapaciteit is wat je nog kan verdienen bij x% afkeur.

als je bijvoorbeeld heel veel verdiende voor je ziek werd, zal je sneller worden afgekeurd. er zijn domweg geen baantjes die je voor 40% werk een hoog salaris geven aan iemand met een handicap.

verdiende je een normaal of laag salaris dan zijn er meer banen en meer werkgevers die banen hebben.
Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Ja het is gewoon echt puur een (semi)overheid verzekeringsbedrijf. Het schept de indruk van een uitkeringsinstantie zoals bijv. de sociale dienst, maar dat is het totaal niet. En ook bij sociale dienst worden ze trouwens steeds strenger sinds invoering van de participatiewet.

Bedankt ook @Klaartje en @ronnie1969 voor jullie reactie.
Ronny ik hoop dat het goed uitpakt voor je, zo te lezen komt dat wel goed!

@Marra sterkte in de komende weken, ik hoop ook echt voor jou dat je een andere uitslag zal krijgen. Uiteraard mag je het hier delen, ook al je frustraties :)
Marra

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Marra »

Kreeg van een mede MSer bij de fysio om een andere arts te vragen, dus weer het Uwv gebeld. Krijg geen andere arts bij uwv gesprek maar de arts zelf had ook al aangegeven dat een gesprek op locatie goed was omdat ze het idee had dat ze mij ook overviel met het haar telefoontje....ben benieuwd!

Verstuurd vanaf mijn SM-M215F met Tapatalk

Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Marra
Ben benieuwd hoe het persoonlijke gesprek aankomende week gaat met de verzekeringsarts (althans volgens mij is het aankomende week meen ik ergens gelezen te hebben..).
Goodluck, ik hoop dat er alsnog een positieve uitslag voor je komt.
En als je zin hebt, hou ons op de hoogte :-)
Marra

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Marra »

Net terug van het Uwv. De arts heeft meerdere malen haar excuses aangeboden voor het telefoongesprek van vorige week. Ruim een uur gehad om mijn verhaal te doen. Of dit genoeg is hoor ik nog. We gaan het zien!

Verstuurd vanaf mijn SM-M215F met Tapatalk

Steenbokje76

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Steenbokje76 »

@Marra
fijn dat je het gesprek hebt gehad en ook excuses hebt ontvangen van de arts.
Succes met afwachten op de uitslag.
Klick

Re: Aanvraag Iva, nog bezoeken bedrijfsarts?

Bericht door Klick »

@Marra fijn dat je excuses hebt gehad en dat je je verhaal kon doen. ik hoop dat je snel de beslissing krijgt!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp