Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

FES in plaats van EVO

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Jetteke »

@Steenbokje76 @Klick

Ik was vanmorgen bij mijn eigen revalidatiearts en heb gevraagd waarom ik vorig jaar maar zo weinig modellen kon uitproberen. Ik heb de walk on van Ottobock genoemd en heb gevraagd wat het verschil is tussen de stang aan de buitenkant en aan de binnenkant van de voet. Dat had te maken met of je voet tijdens het lopen de neiging heeft om naar binnen te trekken, zei ze.

Ze zei dat de zorgverzekeraar hem waarschijnlijk niet nu alweer gaat vergoeden (dat kon pas na twee jaar weer zei ze, en had ik hier in dit topic ook al ergens gelezen), maar dat we hem natuurlijk altijd kunnen proberen. Dus dat gaan we toch maar doen. Het lijkt ook wel een soapserie, onderhand ;)
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke
Ja haha idd net een soap maar dan wel een complexe :banghead:

En als de beugel aan buitenkant zit is dat dan omdat je voet naar binnen trekt tijdens het lopen of juist als die kromming aan binnenkant zit?

Ik heb zelf, volgens de reva arts, de neiging om op de zijkanten van mn voeten te lopen en land op voorste gedeelte van mn voet ipv dat ik de voet goed afrol door op mn hak te landen en zo naar voren af te rollen.

Op die walk on evo moet nog wel een zooltje bovenop de plaat gemaakt worden. Zo is ie te glad vind ik, niet prettig. Heb ik bij die andere evo ook.

Ben benieuwd hoe je deze vindt als je 'm gaat proberen. Volgens mij is die 2 jaar een richtlijn hoor bij de zorgverzekeraar.
Denk ook dat de reva arts wellicht hierin iets kan betekenen richting de verzekering.
Al zal de ene verzekeraar lastiger zijn dan de andere.

@Klick deze is zeker een stuk luchtiger. Maar je blijft er stevige schoenen bij aan moeten dus dat blijft hetzelfde. Maarja ik kan eigenlijk niet meer zonder evo. Dat voel ik heel goed op dagen dat ik 'm niet draag ivm hitte. Ik kan dan rekenen op zeer vermoeide pijnlijke benen. :(

Hebben jullie dat ook als je een dag zonder evo loopt?

En merk dat de warmte alweer impact heeft...helaas..
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Jetteke heel vreemd idd dat je zelf (ik ook niet) geen idee hebt qua verschillende modellen en vormen. geen inspraak en geen uitleg waarom.

helemaal raar omdat je er dan gelijk 2jr aan vast zit. natuurlijk als er een goede reden is kan de reva wel iets proberen bij de verzekering.. maar dat lijkt de omgekeerde wereld.

:?
ligt het aan mij of is er wel erg veel sturing richting 1 model? het lijkt er wel op dat er afspraken zijn waar we geen weet van hebben… als we dan eenmaal de eigen evo hebben en er achter komen dat er meer modellen zijn hebben we die al en zitten we er aan vast

@Steenbokje76 zelf kan ik in en om huis nog redelijk goed lopen zonder evo. alleen als ik echt ga wandelen (1-2km) dan doe ik hem aan.
1x ben ik hem vergeten en was te koppig om even terug naar huis te lopen, dat heb ik gemerkt.. gelijk minder controle minder snelheid en meer last. ik zie dat als testcase dat ik echt niet meer zonder kan.
Jetteke

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Jetteke »

@Steenbokje76 en @Klick

Steenbokje: ik heb nu de toe off met de beugel aan de buitenkant van de voet en mijn voet trekt tijdens het lopen vaak naar binnen toe. Ik ben benieuwd of dat ook zo gaat als de beugel aan de binnenkant zit. Net als jij heb ik ook de neiging om meer op de buitenkant van mijn voeten te lopen en het lijkt erop dat mijn voet daar in die evo ook alle ruimte voor heeft. Ik land soms op het voorste gedeelte van mijn voet, zowel met als zonder evo. Dat gaat even ongecontroleerd en het gebeurt ook tijdens het lopen.

Ik heb gewoon de binnenzool van mijn wandelschoenen erop liggen, die is precies goed en verschuift niet. Ik ga in elk geval de zorgverzekeraar nog even bellen met het oog op een eventuele vergoeding voor een nieuwe evo, mocht hij beter/prettiger lopen. Dank jullie wel voor de tip dat de revalidatiearts daar wellicht een rol in kan spelen.

Klick, je hebt wel een punt hoor. MS is een ziekte met 1000 gezichten, maar we schijnen allemaal dezelfde evo te moeten... Precies wat je zegt, dan is er uit een heel beperkte keuze eentje gekozen en daar zit je dan aan vast :roll:

Op dagen dat ik hem niet draag, als het zo warm is dus, dan is het bij meer stilzitten dan bewegen. Is ook niet goed, natuurlijk. Ik hoop toch dat het na deze week eens een keer echt over is. Ik verlang naar het moment dat je weer een jas moet aantrekken als je naar buiten gaat.
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke en @Klick en evt andere lezers,

Update mbt de walkOn evo van Ottobock.
Zojuist zooltje op voetplaat laten maken en een mini hakje onder de voetplaat.
Afgelopen tijd niet veel met die nieuwe evo gelopen. Dit had 2 redenen;

Allereerst omdat er nog geen zooltje op de voetplaat zat en ik met m'n sokken op die harde plaat last van verdoofde tenen kreeg. (Met mijn eigen binnenzooltje erop pastte ik niet meer in m'n schoen.)

En ten tweede omdat de orthese mij te weinig ondersteuning gaf tijdens juist die hete dagen waarbij de kracht in mijn been veel minder was en nog steeds is helaas. Voorkeur gaat dan uit naar de toe off orthese.

De komende tijd ga ik de nieuwe orthese verder testen. Maar dat dit model een stuk minder ondersteuning geeft bij lopen is duidelijk. Je loopt zelf actiever mee om maar zo te zeggen.
Dit heeft wel weer voordelen voor training spieren en tegengaan atrofie.
In de praktijk zal ik de ortheses gaan afwisselen. Dat weet ik nu al.

En ik denk dat aan alle orthesen voor- en nadelen zitten. En die zijn ook weer voor iedereen anders en soms zelfs per dag. (Goede VS. Slechte dag met lopen, vermoeidheid etc)
Jetteke

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Jetteke »

@Steenbokje76 Dat is balen, maar ook wel weer prettig dat je ze kunt afwisselen.

Ik heb de mijne uitgelaten, de laatste paar dagen. Dat beviel goed, ging ook goed en nu het weer koeler wordt hoop ik ook dat dat goed blijf gaan.

Ik sta nog wel op de wachtlijst om nummer drie te proberen, ook de WalkOn. Geen idee hoelang dat gaat duren. Voor jou succes in elk geval, ik hoop dat je er een goede modus in vindt.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

heeft iemand al een walkaide / fes geprobeerd?

ik lees net een advertentie in MenSen van www.bemedico.be/walkaide2 en daar staat in dat als je je tenen nog naar je toe kan trekken de kans groot is dat je in aanmerking komt EN dat de walkaide2 in veel gevallen door de zorgverzekeraar wordt vergoed!

dat laatste in tegenstelling tot de berichten hieronder. dus ik weet niet wat ervan waar is…. of geld die advertentie alleen voor België?
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Zover ik weet krijg je het in NL niet vergoed.
Echter soms onder strikte voorwaarden wel volgens leverancier van de walkaide.
Maar dan heb je een brief van revalidatiearts en / of neuroloog nodig dat je er echt baat bij hebt boven de normale evo. Want die wordt volgens mij gezien als een goedkope voorliggende voorziening.
En dan nog is het aan de zorgverzekeraar zelf of ze het vergoeden...
Dit verschilt ook weer per verzekeraar gaf de leverancier aan.
Maar het is het proberen dan waard toch ?

Zelf hou ik het voorlopig bij de ouderwetse evo. Die mag gewoon nat worden in de regen of vocht en ik krijg er geen prikkels van ;-)

En ik rijd sinds paar weken in een auto met automatische versnellingsbak dus dan kan ik de evo gewoon omhouden aangezien ik hem links draag :)
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

iemand fes /walkaid ervaring? hoe loopt dat? waar heb je zwakte?

@Steenbokje76 ja idd, dat idee kreeg ik ook ivm de vergoeding
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick , @Jetteke en evt. andere lezers,

In augustus 2022 heb ik de Walk on orthese van ottobock aangeschaft.

Zie onderstaande link naar dat item:

viewtopic.php?p=228053#p228053

Mijn bevindingen met deze orthese ( https://www.ottobock.com/nl-nl/product/28U11 ) vanaf aug 2022 in vergelijking met mijn toe off enkel voet orthese ( https://www.allarduk.co.uk/products/foo ... 2-0-p25459 ):

Voordelen Walk on orthese van ottobock ;
Loopt heel licht / soepel met deze orthese / minder blok aan been gevoel hiermee
Makkelijker trap oplopen hiermee

Nadelen Walk on orthese van ottobock :

- Hij loopt lichter, maar geeft ook minder ondersteuning tijdens het lopen
- daardoor sneller moe met wandelen en ook eerder pijn
- minder stabiliteit tijdens het lopen ivm de toe off orthese, lastiger lopen op een oneffen pad , door park oid.


Voor mij zijn de nadelen helaas vele malen groter en wegen zwaarder dan de voordelen.

Mag in aug. weer een andere orthese uitzoeken en dat gaat dan weer een toe off orthese worden
of iets dat zeker dezelfde of zelfs meer ondersteuning biedt.

heel jammer dat je maar even kort kan proeflopen op locatie binnen en daarna aan een orthese vast zit.
in die zin dat er bij keuze van een niet goede orthese voorlopig geen vergoeding meer volgt vanuit de zorgverzekering totdat je weer aan de beurt bent voor een nieuwe orthese.

Loop nu dus met de toe off orthese van 3 jaar oud en die ziet er nogal gebruikt uit... :ogen:
maar nog paar maandjes en dan weer nieuwe aanvragen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp