Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

FES in plaats van EVO

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Toeter »

@Nessa

Wat goed dat alleen al met de TENS trainen, zulke positieve ervaringen geeft!

Dat zou ook nog een goedkopere optie kunnen zijn waar ik misschien even mee vooruit kan: die spier trainen met een TENS. Wie weet scheelt dat al genoeg.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

Nessa schreef: 16 apr 2022, 07:50 FES wordt ook gebruikt door fysio's bij het trainen, leerde Google mij. Mijn fysio heeft contact gehad met een collega uit een praktijk die dat doet. Ik heb zelf een TENS-apparaat dat ook voor FES te gebruiken is.
wat goed! ik zal eens vragen bij mijn fysio.
is de gedachte als de zenuw meer getrieerd wordt dat de voet hef beter wordt?

welk TENS apparaat heb je? (ik ken ze niet)
wat zijn daarvan de kosten? wordt t vergoed?
Nessa

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Nessa »

@Klick Het idee is dat de spier op deze manier sterker wordt. En dan beter kan omgaan met het verhakkelde zenuwsignaal dat binnenkomt. Waardoor het langer duurt voor vermoeidheidsklachten (sleepvoet) optreden.

Ik heb een TENS van NeuroTrac. Kostte iets van 150 euro en wordt helaas alleen vergoed als je hem gebruikt voor pijnbestrijding. Vond ik best oneerlijk, want ik heb de TENS aangeschaft in plaats van de PTNS-behandeling die je in het ziekenhuis kan krijgen en die wel vergoed wordt.
JudithBoot

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door JudithBoot »

@Toeter zeker kun je ermee rennen. Hij past zich aan aan je looptempo.
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

Ik lees helaas wel dat autorijden met de walk aid volgens de wet verboden is...
http://www.functionele-electro-stimulat ... de-vragen/

Maar misschien mag het wel als je automaat rijdt en toch aan linkerbeen de walk aid draagt. :confused:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Toeter »

@@Steenbokje76

Als je nu nog kunt autorijden, kun je hem in de auto toch gewoon afdoen? Hij gaat makkelijker uit dan de evo in ieder geval.

Het is inderdaad geen hulpmiddel om te voet te heffen en te helpen ontkoppelen. Ik doe dat nu met mijn hele been, dus dan ook.
Effi

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Effi »

Toeter schreef: 16 apr 2022, 12:13 @Nessa

Wat goed dat alleen al met de TENS trainen, zulke positieve ervaringen geeft!

Dat zou ook nog een goedkopere optie kunnen zijn waar ik misschien even mee vooruit kan: die spier trainen met een TENS. Wie weet scheelt dat al genoeg.
Hoi, ik denk dat Nessa bedoelt dat ze een TENS apparaat heeft, dat ook een elektrostimulatie-stand heeft. Met alleen TENS train je namelijk geen spieren; dat zijn echt alleen een soort prikkelende pulsen om pijn te bestrijden. Met een elektrostimulatie stand gaan je spieren echt samentrekken en kun je ze trainen.

Er bestaan allerlei apparaten: sommigen doen alleen elektrostimulatie, anderen alleen TENS, weer anderen kunnen t allebei :-)
Nessa

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Nessa »

Effi schreef: 18 apr 2022, 06:53 Hoi, ik denk dat Nessa bedoelt dat ze een TENS apparaat heeft, dat ook een elektrostimulatie-stand heeft.
Als je terugleest in dit topic, zie je dat de reactie van Toeter waar jij nu op reageert, terugverwijst naar een opmerking van mij. In die opmerking schreef dat ik al dat ik een TENS heb die ook voor FES kan worden gebruikt.
Effi

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Effi »

Nessa schreef: 18 apr 2022, 09:38 Als je terugleest in dit topic, zie je dat de reactie van Toeter waar jij nu op reageert, terugverwijst naar een opmerking van mij. In die opmerking schreef dat ik al dat ik een TENS heb die ook voor FES kan worden gebruikt.
Ja zo had ik t ook begrepen, maar er leek daarna wat verwarring te ontstaan over trainen met TENS, vandaar ;-)
JudithBoot

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door JudithBoot »

Je kunt de WalkAide gewoon uitzetten als je autorijdt en daarna weer aanzetten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp