Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

FES in plaats van EVO

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 helaas.. jammer zeg! die walkon ziet er voor zomers wel heel prettig uit..

wat ik begreep van mijn reva is dat ik de steun van de toeoff echt nodig heb vanwege de heupflexi problemen die ik heb. heb jij dat ook?

Afbeelding
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Denk dat ik me vorig jaar aug ook beetje hebben verleiden door het luchtige uiterlijk van de walk on. En ook dat ie zo lekker licht loopt.
Maarja dat is nu juist ook reden waarom ie niet genoeg ondersteuning biedt.

Ja heb zeker de steun van de evo nodig en soms zou ie van mij ook de knie wel mogen ondersteunen. Want knik ook regelmatig door m'n knie met lopen. Mss wel handig om dit bij volgende reva afspraak te zeggen.

Net even opgezocht wat door reva arts geschreven is. Hierbij stukje uit raport:

Looppatroon
Beperkte knie- en heupflexie, verkorte standfase links, loopt op laterale voetrand rechts, wikkelt
beiderzijds nauwelijks af. Kan links niet op hakken lopen, wel op tenen. Evenwicht licht verminderd.


Geen idee wat beperkte knie en heup flexie wil zeggen .... :confused:
Ga ik zo even opzoeken.

Heb jij ook beperkte heup flexie of iets anders ?
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ja mijn heupflexie is het slechtst, de voetheffer iets beperkt.
mijn loopje was in het zh bij de reva goed, maar toen had ik geen 2km gelopen (want nog geen rita).

dus jij hebt ook die heupflexie problems.. daar schijnt alleen die toeoff wat voor te doen en een andere evo weinig of fes niks. fes is eigenlijk alleen voor voetheffer zei ze.

heupflexie is de spier die je gebruikt tijdens het lopen om je achterste been naar voren te tillen (en waardoor je pas soms zwabbert, het looppatroon laat dan een half ronde zwaai zien alsof je om iets heen je pas zet)
(van de week pas ontdekt 😂, pas de energie om uit te zoeken)

je kan hem “voelen” door je benen neer te leggen (bv op een hocker) en dan je been op te tillen (een stukje, 30cm ongeveer). dit gaat bij mn goeie been goed en bij mn slechte been amper (en kost ontzettend veel kracht).
ik “train” hem nu door dit te oefenen tijdens het tv kijken. geen idee of het wat zal helpen, ik loop redelijk veel en dat helpt dus ook niet (maakt hem niet sterker).

kunnen we niet iets bedenken voor de zomer? ik wil van die beenwarmer af.. ik bedoel iets koeler maken, luchtiger of iets creatiefs.🤷‍♀️
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
kunnen we niet iets bedenken voor de zomer? ik wil van die beenwarmer af.. ik bedoel iets koeler maken, luchtiger of iets creatiefs.🤷‍♀️
Ik snap je wens! :zon: Heb dat mede geprobeerd met die walk on evo.
Als je minder ondersteuning hebt (dus dat harde stuk bij je scheenbeen en de zachte onderkant niet hebt) dat je dan niet genoeg ondersteuning hebt.

Het zit ook zo strak tegen het been aan dat bijv. ventilatie gaten ook geen zin zouden hebben.

Denk dat je de meeste verkoeling zal moeten zoeken in de schoenen en sokken die je erbij draagt.
Ik weet niet of er bepaalde ventilerende sokken zijn of verkoelende sokken?
Welke sneakers draag jij ook alweer hartje zomer?
Heb je evt. nog een tip voor coole koele sneakers ?? :giegel:

heb wel leuke lage sneakers van gabor, maar die zijn vrij massief.

Zelf merk ik wel dat half hoge schoenen mij bij de toe off evo sowieso wel beter ondersteuning geven dan lage sneakers.


Beperkte heup flexie....bedankt voor je toelichting.. . ik weet dat het te maken heeft met looppatroon , de zwaaifase en het afwikkelen van je voeten.

Alles hangt met elkaar samen natuurlijk. Heup, knie, enkel, voet etc.
en beperking in 1 of meerdere delen zal invloed hebben op hoe je loopt. En zo wellicht ook weer andere delen beïnvloeden.

Bij ms' ers zijn er vaak beperkingen in 1 of meerdere delen wat dus het lopen beïnvloed.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Steenbokje76
Welke sneakers draag jij ook alweer hartje zomer?
Heb je evt. nog een tip voor coole koele sneakers ?? :giegel:
ik draag gewone sneakers van asics met van dat mesh (luchtige gaas spul)
gewone dus lage, dat gaat goed als ik de veters maar strak doe..
dan nog vind ik het een beproeving met 30graden.. ik loop het liefste op slippers of blote voeten..

draag nu wandelschoenen van assics, wel hoog model, waterdicht dus kneiter warm voor de zomer.
ik heb heel even een sandaal geprobeerd, maar dat is met de toeoff van allard niet te doen.. jammer baal ervan..

nu is het koelste wat ik kan bereiken die mesh en zonder sokken..
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 en andere lezers

ik oefen al een paar dagen de heupflexie door mn been die op de hocker ligt op te tillen. zonder echt resultaat, nu kan dat ook niet echt.. maar ook geen spierpijn of verzuring, gewoon niks.

nu heb ik voor het eerst een soort pomp beweging gemaakt. been op de hocker liggend optillen en met de hand proberen het been naar beneden te drukken, terwijl het been omhoog duwt.
het lijkt zowaar wat op verzuring wat ik nu voel :wauw:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Toeter »

@Steenbokje76 wat vervelend dat je laatste orthese te weinig steun geeft en je nu moet wachten tot je een nieuwe mag.
Klick schreef: 03 mei 2023, 14:35
, het looppatroon laat dan een half ronde zwaai zien alsof je om iets heen je pas zet)
Dit doe ik ook bleek vorige week bij de fysio. Ik dacht dat vooral mijn voetheffers het probleem waren, maar dus ook de heupflexie.

Ik ga voorlopig nog vol inzetten op trainen. Ik hoop nu met Rita weer vooruit te komen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Toeter »

Oh wat ik me afvroeg: kan een evo in hiking sandalen?

Daarin zitten je voeten goed vast aan de zool.

Bijvoorbeeld deze: https://www.plutosport.nl/teva-tirra-sa ... zkEALw_wcB

Dit is zelfs bijna een sneaker, maar dan met luchtgaten:
https://sportfits.eu/products/teva-walh ... itEALw_wcB
Nessa

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Nessa »

@Toeter Bij mij zou dat niet kunnen. Het voetbed in deze sandalen heeft een ergonomische zool. De voetplaat van mijn evo is plat aan de onderkant. Dat gaat dus nooit passen..

Je zou eens kunnen kijken naar een sandaal met uitneembaar voetbed. Hoewel ik daar zelfs mijn steunzolen met moeite ingepast krijg vanwege de open teen. En die zijn nog flexibeler dan mijn evo.
Nessa

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Nessa »

Klick schreef: 03 mei 2023, 14:35 heupflexie is de spier die je gebruikt tijdens het lopen om je achterste been naar voren te tillen
Niet helemaal. Heupflexie is het vermogen om je knie naar je borst te brengen. Dus je been te kunnen heffen vanuit de heup. Het is dus geen spier, hoewel je wel spieren nodig hebt voor heupflexie.

@Klick Heb je de oefening op de hocker zelf bedacht of van de fysio gehad? Ik heb namelijk heel andere oefeningen gehad, waarbij er ook veel meer buiging zit in heup en knie. Zie bijvoorbeeld oefeningen 4, 12, 14 en 15: https://fits-life.nl/fitness-oefeningen ... abiliteit/
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp