Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

FES in plaats van EVO

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Jetteke »

Ik vind dit machtig interessant, vooral ook omdat ik merk dat de evo me al van meet af aan te zeer tegenstaat. Ja, het lopen gaat iets beter (sleepvoet/klapvoet komt evengoed na een minuut of 20), rugklachten tijdens het lopen, ook warm weer, rennen doe ik niet, maar ik heb steeds vaker het gevoel dat hij heel zwaar is (of zo aanvoelt) en ik fiets liever zonder dan met evo.

Volgende maand zie ik de neuroloog weer, ik ga het dan sowieso eens opgooien.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

zou het wat voor mij zijn?
kunnen we dit in nl testen ergens?
wat zijn de kosten?
oim heeft maar 3 vestigingen die dit hebben..

op blote voeten lopen :zon: :zon:

ik heb vandaag voor het eerst mijn evo uitgedaan omdat mijn schoenen irriteerde ivm warme voeten.. als dat nu al is, hoe moet dat dan vd zomer…
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Toeter »

Gek hoeveel dat scheelt he? Ik zat een paar weken geleden ook al op mijn sokken op een terrasje.

Ik had verkeerd ingeschat hoe warm het zou zijn en werd helemaal onpasselijk van die warme schoenen.

Ik weet niet zo goed waar ik het ga testen. Ik krijg de afspraak nog thuis gestuurd. Volgens mij niet bij een commerciële aanbieder. Ik zit in het groene hart.

Hier zit een fysio waar je het kan testen in Nederweert: https://www.heckert-vanlierop.nl/door-f ... k-me-vrij/

Voor mij te ver weg, maar misschien iemand hier.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

ja echt jammer. ik liep altijd op slippers in de zomer. mijn evo is op maat van mijn waterdichte wandelschoenen, perfect voor de winter maar het voorjaar is al te warm 🥵

ik knap altijd op met warm weer, ik hoop nu weer en mijn lopen ook.

dat is helaas beide niet bij mij in de buurt.
ik ben erg nieuwsgierig hoe je het gaat ervaren!
Nessa

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Nessa »

FES wordt ook gebruikt door fysio's bij het trainen, leerde Google mij. Mijn fysio heeft contact gehad met een collega uit een praktijk die dat doet. Ik heb zelf een TENS-apparaat dat ook voor FES te gebruiken is.

Ik ben gisteren dus begonnen met de eerste sessie FES voor de voetheffers (tibialis anterior). Heel bizar om de spieractiviteit te zien. Zo actief lukt het mij zelf niet meer.

Ook opvallend: Aan mijn linkervoet is vaak te zien dat de bloedcirculatie verstoord is: hij is koud en verkleurd, houdt soms een beetje vocht vast. Maar na de sessie FES zag hij er normaal uit.

Dat lijken mij ook allemaal voordelen van een WalkAide oid ten opzichte van een evo.

Ik hoor graag hoe het jou verder vergaat @Toeter
JudithBoot

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door JudithBoot »

Ik ben net lid geworden van dit forum en zag deze interessante discussie. Ik heb nu bijna een jaar de WalkAide en ben er echt heel erg blij mee.
-ik kan weer alle schoenen aan, of geen en heb toch de ondersteuning die ik nodig heb
-ik kan alle kleding aanbieden combinatie met de WalkAide aan, de FES van Ottobock is namelijk best dik en daardoor kun je bijvoorbeeld niet makkelijk een strakkere broek aan.
-ik kan weer normaal autorijden zonder eerst de EVO uit te moeten doen
-ik kan de ondersteuning/sterkte zelf instellen
-ik blijf over de dag heen beter functioneren
-ik struikel minder omdat de EVO natuurlijk een statische spalk is. Bij de WalkAide kun je je sterkte van voetheffing versterken door de pulsjes sterker in te stellen.
-je kunt hem echt wel de hele dag dragen, in het begin natuurlijk wel
Opbouwen. Je kunt ook de WalkAide makkelijk via je telefoon uit zetten (of bedienen) als je even geen ondersteuning nodig hebt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hij is super makkelijk te bedienen in tegenstelling tot de FES van Ottobock.
Grote nadeel is dat vorige week ons tweede verzoek voor declaratie is afgewezen, een goede reden heb ik daarvoor niet gekregen, deze gaat mijn revalidatiearts bij IZZ/VGZ achterhalen. En dat betekent dus dat het best een forse investering is. We hebben namelijk bij de tweede aanvraag ons verzoek verstevigd met een gangbeeldanalyse waaruit bleek dat de FES mij een betere ondersteuning gaf dan de EVO. Als ik hier meer van weet, laat ik jullie dat weten.
De FES is te proberen via een verwijzing van je revalidatiearts naar een orthopedisch schoenmaker, Livit en OIM werken inmiddels met de WalkAide.
Ook kun je contact opnemen met de leverancier uit België Orthomedico, via hen kun je hem ook een aantal weken testen, de accountmanager is vorig jaar bij mij thuis geweest.
Als jullie nog meer vragen hebben, let me know.
JudithBoot

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door JudithBoot »

Nog ter aanvulling, klachten zijn natuurlijk niet weg, maar je stelt het verval echt langer uit en blijft beter lopen dan met een EVO bij
Vermoeidheid.
En last but not least, hij valt niet op, collega’s viel het pas op toen ineen keer een rokje aanhad, terwijl ik de WalkAide toen al maanden droeg.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@JudithBoot wat goed om te lezen!
welke klachten heb je met lopen? welke spier doet het niet of minder?

heb je al geprobeerd bij het uwv te declareren? ik lees dat je collega’s hebt dus nog werkt. misschien kun je er iets mee.
ik las het op de url die in dit topic staat..
JudithBoot

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door JudithBoot »

Dat is inderdaad mijn volgende actie @Klick de leverancier heeft me daar ook de nodige info voor gegeven.

Mijn voetheffunctie werkt minder goed en ik heb enige mate van parese in mijn benen, dus kan mijn been niet goed heffen/omhoog hijsen 😉, aansturing is verstoort dus snel disbalans. Ik ga dus snel slepen met mijn voet en krijg soms een klapvoet.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Toeter »

@JudithBoot

Wat ontzettend leuk om jouw ervaringen te lezen!

Ik heb nog een vraag: zou je ermee kunnen rennen?

Detecteert hij dat het been ineens sneller een nieuw schokje nodig heeft?

Dus ook de vraag: kun je makkelijk van looptempo wisselen.

Met de kinderen wandelen gaat niet in een gelijkmatig tempo. Het ene moment ga je met een slakkengang nauwelijks vooruit en het andere moet je ineens stevig doorstappen, of zelfs een stukje rennen. Heb je die vrijheid?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp