Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

FES in plaats van EVO

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke
De walk on van allard ga ik donderdag proberen. Deze zou juist flexibeler moeten zijn met lopen, niet als blok aan been zoals de toe off.
Dus hoop dat dit ook het geval is bij mij. Anders weiger ik 'm.
Zal mijn ervaring in elk geval posten
Heb jij deze nou juist ook voor erbij of niet?
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Hoe ging het proeflopen?
Jetteke

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Jetteke »

@Steenbokje76 De Walk On liep bij mij verre van flexibel, dus die werd 'm niet. Ik heb de toe off maar gehouden, voor de momenten dat het lopen echt te moeizaam gaat. Ik vond het wel een rare gewaarwording omdat ik een toe of met kuitband en enkelband heb en de walk on had alleen een kuitband. Ik had juist verwacht dat die meer flexibiliteit zou geven.
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke
Jammer dat het niks was. Ik zie het wel.
Mocht het bij mij ook niet prettig lopen en stug zijn dan weiger ik 'm. Want meer flexibiliteit met deze orthese is mij wel beloofd .. anders heeft overstappen op een andere totaal geen zin.
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 het was snel bekeken.. dit is niet veel verschil.
het was een ottoblock model met ongeveer 3/4 van de beenbedekking wat mn toe off nu heeft. met ook 2 banden.
het scheelde zo weinig dat ik daar geen 3 maanden sleutelen voor over heb, 3 maanden pijn.. en daarbij zou mijn verzekering ook niks vergoeden.

jammer maar helaas, ik blijf bij de allard… het was het proberen waard, nu heb ik iig niet dat ik er over een jaar achter kom dat er een oplossing was..
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Hi!
Jammer zeg! :(

Was het zo'n evo met ook een groot scheenbeen stuk zoals de toe off?
Of zo'n andere die ik morgen ga proberen?
De walk on.
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke , @Klick en andere lezers van dit onderwerp,

Nou ik ben vandaag de walk on orthese gaan proberen. Hij was toch van het merk Ottobock (zie onderstaande link), dus niet van Allard.
Dat had ik blijkbaar verkeerd begrepen.
Ik vind de walk on orthese echt heel fijn. Geen blok aan been gevoel hiermee, loopt licht. En trap lopen gaat ook veel lichter/ soepeler dan de toe off.
Ook is ie vanwege het ontwerp een stuk luchtiger met dit warme weer. Al heb ik hem niet daarvoor.

Ik heb er thuis direct een half uur mee gelopen en dat ging goed.
Deze orthese is dynamischer/flexibeler dan de toe off. Het voordeel hiervan is dat je zelf daardoor actiever meetraint met je spieren bij het lopen en daardoor treedt dus weer minder snel spier atrofie op het onderbeen op. Hij zou vanwege de hogere flexibiliteit, wel ietsje minder ondersteuning moeten geven dan de toe off, maar dat merkte ik (nog) niet. Vond het goed lopen. Ook fijn dat de 'kromming' nu (in overleg) aan de binnenkant van mijn been zit ipv de buitenkant zoals bij de toe off.

Uiteraard is dit nog maar mijn eerste rondje van 30min. Maar vooralsnog goed nieuws :) :thumbup:

https://professionnels.ottobock.fr/Prod ... On/p/28U11
Jetteke

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Jetteke »

@Steenbokje76
Wat apart. Maar heel fijn dat hij jou zo op het eerste gezicht zo goed bevalt! Hopelijk blijft dat zo.

Ik zie maandag mijn eigen revalidatiearts weer, dan ga ik er toch nog even naar vragen. Wel heel goed dat je zo tijdens het lopen je spieren actief meetraint. Ik heb een beetje het gevoel dat ik dat ook wel doe wanneer ik de evo niet draag. Maar nu ik door de warmte van van de week wel weer meer last heb met lopen (en omdat het wat koeler is, ook wel weer wat normalere wandelingen met de hond wil maken) denk ik er toch aan om hem de komende dagen wel weer te dragen.
Steenbokje76

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke als je geen evo draagt train je idd ook je spieren. Daarom droeg ik de evo ook zeker niet elke dag.
Maar aangezien ik nu mijn spieren wel kan trainen met wandelen met de nieuwe evo, zal ik hem ook vaker dragen.
Voor mij was lopen ook zeer lastig met de hitte. Gelukkig vanaf vandaag is het lopen weer bijna terug naar het normale niveau. :)
Ik zal je/ jullie op de hoogte houden. Ook als ik minder fijne dingen merk aan de nieuwe evo.
Vind het sowieso fijn dat ik nu 2 verschillende heb die ik (indien nodig) kan afwisselen.
Mss een tip: ik heb mijn binnenzool uit mijn schoen gehaald ivm de ruimte voor de nieuwe evo (ook bij de oude had ik dat gedaan). En op de evo zelf komt dan een antislip laagje van livit. Dit moet ik nog laten doen over paar weken en mss nog een mini hakje van ong. 1 mm als ik klachten krijg door het hoogte verschil van 1 mm ... maar die kans is niet zo groot.
Succes maandag!
Klick

Re: FES in plaats van EVO

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 dat is weer n ander modelletje dan dat ik te proberen kreeg van hetzelfde merk. die ik had werd aangegeven als luchtiger dan de allard, maar deze lijkt me pas luchtig 🤷‍♀️ waarom die dan niet? is zeker een model wat niet iedere reva heeft liggen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp