Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS of toch angst/stress?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Marina

Re: MS of toch angst/stress?

Bericht door Marina »

MSweb_gebruiker schreef: 23 mei 2022, 16:07 Alweer bedankt! afstand is in principe geen enkel bezwaar, maar geldt dit principe van diagnose binnen 1 dag ook als er bijvoorbeeld nog een scan of een LP gemaakt moet worden? of enkel als al het (beeld)materiaal al beschikbaar is en heroverwogen moet worden. Gezien ik enkel een scan heb van mijn hoofd kan ik voorstellen dat hier wellicht extra onderzoek nodig is.
Een goede vraag waarbij ik helaas niet zeker was of ik het juiste antwoord daarop kon geven. Dus dank je wel @Bram_MSinbeeld voor je uitgebreide uitleg! Ik hoop, @MSweb_gebruiker, dat je bovenstaande vraag hiermee dan ook beantwoord is (of beter gezegd: ik begrijp uit het verhaal van Bram dat deze vraag geen antwoord meer behoeft) en hoop dat je wellicht via de huisarts verder zal komen. Sterkte met alles!
MSweb_gebruiker

Re: MS of toch angst/stress?

Bericht door MSweb_gebruiker »

Ondertussen ben ik (denk ik?) iets verder in mijn zoektocht, en vond ik het wel zo netjes om hier even een update te geven, wie weet komt dit nog van pas voor anderen die zoekende zijn in diagnoseland.

Na maanden van vage klachten zoals inspanningsintolerantie, krachtverlies, oogproblemen, tinnitus, tintelingen en zenuwpijnen (voornamelijk aan de linker kant van mijn lichaam) en meer dan 50 huisarts/ziekenhuis bezoeken voelde ik mij niet serieus genomen door de neuroloog in mijn eigen ziekenhuis. Hierbij is enkel een scan gemaakt van mijn hoofd, telefonische uitslag waarbij letterlijk vermeld werd "de scan ziet er goed uit, en daar wil ik het bij laten", waarna ik nog steeds met mijn klachten thuiszit van het werk.

Via mijn huisarts een second opinion aangevraagd bij Upendo te Boxtel (MS kliniek), allereerst.. wat een verademing. De Neuroloog (dr. Hengstman) neemt rustig de tijd, neemt het dossier door en luistert aandachtig naar de klachten. Hierbij nogmaals wat onderzoeken gedaan:
* Eerder gemaakte scan van het hoofd bekeken --> zelfde conclusie, geen afwijkingen
* Lichamelijk onderzoek--> met name krachtverlies linkerkant van het lichaam
dr Hengstman gaf aan dat gezien de klachten je bij MS een afwijkende scan van het hoofd zou verwachten, maar voor de volledigheid is er nog een MRI gemaakt van de nek/bovenste gedeelte van de ruggenwervel, en is er een Lyme test afgenomen.

MRI van nek/ruggenwervel kwam ook zonder opmerkingen terug, waarmee ik MS volgens de dokter voor nu wel kon vergeten, maar, de bloedtest op Lyme kwam positief terug.

Ondertussen ben ik doorverwezen naar de Lyme poli in het RadboudUMC, zijn er nog een tweetal lymetesten afgenomen die beide positief terugkwamen op IgG en IgM (actieve/recente infectie) , en is er voor proef een 3 maanden behandeling met antibiotica gestart. Hoe en of dit aan gaat slaan moeten we afwachten gezien je Lyme het liefst zo snel mogelijk na de infectie behandeld, helaas heb ik deze tekenbeet nooit opgemerkt.

Waarom ik dit hier post? Achteraf blijkt (late/chronische) Lyme heel veel overeenkomsten te hebben met MS, en is het heel jammer dat er niet eerder een arts deze link heeft gelegd, wellicht dat ik hiermee een van jullie kan helpen.

Blijf alert en waken voor je eigen gezondheid, ik ben blij dat ik de second opinion aangevraagd heb en terecht ben gekomen bij Upendo. De tijd zal leren of de behandeling voor Lyme aanslaat, en daarmee MS ook helemaal uitgesloten is.

nogmaals bedankt voor de hulp hier, en indien gewenst zal ik zeker nog eens een update geven.
Klick

Re: MS of toch angst/stress?

Bericht door Klick »

@MSweb_gebruiker wat goed dat je hebt volgehouden en nu toch een diagnose hebt! ik hoop voor je dat de ab aan slaan en je klachten verdwijnen.
SuperLisa

Re: MS of toch angst/stress?

Bericht door SuperLisa »

Bedankt voor de update, @MSweb_gebruiker en beterschap!
Marina

Re: MS of toch angst/stress?

Bericht door Marina »

Fijn en nuttig ook dat je nog even laat weten hoe het verder is gegaan :thumbup:.
Klachten door Lyme kunnen inderdaad veel overeenkomsten vertonen met klachten door MS.

Prettig dat je via een second opinion alsnog een neuroloog hebt getroffen waarbij je je wel serieus genomen voelt en dat er nu ook is ontdekt wat je klachten veroorzaakt!

Ik hoop voor je dat de antibioticakuur goed aanslaat.
Sterkte en beterschap!
Gebruiker

Re: MS of toch angst/stress?

Bericht door Gebruiker »

@MSweb_gebruiker ik heb dus precies het zelfde verhaal als jou. Alleen was mijn lyme test negatief bij het bloedprikken bij de huisarts. Daarna ben ik naar Ducclinic gegaan in haarlem, en daar kwam ook geen lyme uit. De neuroloog zegt dat het absoluut geen ms is vanwege de schone MRI maar herken je klachten als 2 druppels water.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp