Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ik wil afvallen!

Alles omtrent voeding en supplementen
Nathalie

Ik wil afvallen!

Bericht door Nathalie »

Hey allemaal!
Graag wil ik wat kilo's kwijt. Vroeger zou ik daarvoor wat zoetigheid laten staan en 4x in de week sporten. Dat sporten gaat niet meer lukken zoals vroeger. Mijn vraag is: zijn er hier mensen die op een gezonde manier zijn afgevallen zonder cardiotraining en hoe hebben jullie dat dan gedaan? Ik zoek wel manieren die vol te houden zijn. Alvast dank voor het meedenken.
Groetjes, Nathalie
Klick

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Klick »

Ik ben 15kg kwijtgeraakt door een koolhydraat arme leefstijl.
Het is wel belangrijk om koolhydraten te nemen, zo ongeveer 100 per dag.
maar gewoon minder.
Een stamppot kan nog prima, maar dan eet je overdag geen brood maar koolhydraatarme crackers of zoiets.
of bloemkoolrijst ipv gewone rijst (let op niet te gaar maken)

In het begin is het even wennen om de slag te pakken te krijgen (jouw favoriete producten te ontdekken), maar het is echt goed vol te houden! het eerste “dieet” waarbij ik niet voel dat het een dieet is en kan het nu dus ook al jaren volhouden!

ketchup zitten veel koolhydraten in, in felix ketchup niet.. het is ff anders denken, betere keuzes maken.. ik was zo opgevoed met vet is slecht, maar dat is niet zo.. ik eet roomboter.
in de avond trek in een snack? kaas of worst kan prima! wel zonder toastje.
soms moet ik mijn best doen om aan de 100 te komen, het is belangrijk wel koolhydraten te nemen voor je energie.

het ging zeer rap in het begin, ik bleef nieuwe spijkerbroeken kopen!
ben van xxl terug m!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Toeter »

@Klick wat knap zeg!

Ik heb ook een tijd koolhydraatarm gedaan en het werkt goed inderdaad, maar het is wel veel wegen en bijhouden in een app wat je eet.

Ik heb een tijdje aan intermittent fasting gedaan. Daarvan komt ook steeds meer bewijs dat het ziekteprogressie bij MS verminderd.

Voordelen vind ik dat je niks hoeft bij te houden. Nadeel: als de aandacht verslapt komt alles er weer bij. Zoals bij mij nu. Ik wil het wel weer gaan doen. Ik voelde me er goed bij. En mijn bloedsuikerspiegel is ook stabieler nu. Ik krijg niet meer zo'n hongerklap.
Klick

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Klick »

@Nathalie @Toeter ja klopt als je het goed doet is het veel wegen, maar dat is bij mij nu 2e natuur geworden. het weegschaaltje staat op het aanrecht. je kan alles eten alleen soms is het wat minder, bijvoorbeeld die lekkere dikke boerenvla van de boerderij geen bakje vol maar 180gr kun je er wel van genieten en je kh gaan niet over de top.

fasten doe ik niet echt.. maar uit nature eet ik 12u niet.. dat heb ik altijd gehad, dus is niks nieuws.
Marina

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Marina »

Het aloude minder en minder calorierijk eten (calorieen tellen) hebben voor mij prima gewerkt. Ik ben er ooit ruim 20 kilo door af gevallen. Daarbij kon ik bijna elke dag een kleine lekkernij eten, zolang het totale aantal calorieen de grens (1500 - 1700 kcal. per dag) niet overschreed. Dus het was goed vol te houden.

Destijds liep ik daarnaast elke dag een half uur in een stevig looptempo. Tegenwoordig zou ik dan 3 kwartier gaan fietsen. Dus geen cardio training nodig. Half uurtje per dag is voldoende.
Het is wel zo dat ik niet snel afviel met dit dieet. Je moet er, afhankelijk van hoeveel kilo's je kwijt wilt, wel wat geduld voor kunnen opbrengen. Heb denk ik 3/4 jaar over ruim 20 kilo gedaan.
Klick

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Klick »

dat is waar, het maakt niet zoveel uit wat je telt.
alleen het kh arm ging bij mij, vooral in het begin heel rap, bijna iedere w weken nieuwe broek!

koolhydraten zijn suikers en zetmelen die zetmeel wordt in je lijf omgezet in suiker en suiker opgeslagen als vet.
in het begin kom je dus in ketose (vetverbranding) en dat heeft ook gunstig effect op ms. dit was mede de reden voor mij om hiervoor te kiezen. het klinkt logisch.
mijn lijf heeft ook suiker nodig en ik drink dan ook vers sinaasappelsap ofzoiets no problem. op een gegeven moment kom je op een soort balans van een fijn gewicht en fijn eten. soms moet ik meer eten, dat is een ongekende luxe voor iemand die van denken aan eten al dikker werd 😂
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Toeter »

Ik had nog een vraag @Nathalie: wat kun je momenteel wel doen aan beweging? En zie je ruimte om dat (heel rustig aan) uit te breiden?

Eventueel met hulp?

Het lukte mij na mijn laatste terugval/shub heel lang niet om in een sportritme te komen, maar met behulp van een back in shape coach ben ik nu toch in staat om meerdere keren per week aan beweging te doen.

Ik ben nog lang niet waar ik zijn wil, maar ik zet door.
Marina

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Marina »

Klick schreef: 09 mei 2022, 21:56 alleen het kh arm ging bij mij, vooral in het begin heel rap, bijna iedere w weken nieuwe broek!"
Waar ik dan bang voor ben is dat als je snel afvalt en weer met het dieet stopt dat je dan al snel weer aan komt omdat je lichaam dan "denkt" dat het zuiniger met de 'brandstof' moet omgaan en de vetverbranding dan langzamer gaat en je het zogenaamde 'jojo-effect' krijgt, maar ik begrijp dat dat bij jou niet het geval is en dat het een gewoonte is geworden om zo te eten?

Mooi dat dit dieet en intermittent fasting zo goed gewerkt hebben bij jou, respectievelijk bij Toeter. En zeker interessant dat er gunstige effecten bekend zijn op de ziekteprogressie! Zijn hier onderzoeken van bekend?
Klick

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Klick »

ik had voeger ook jojo verschijnselen bij alle andere diëten maar bij deze niet.
als ik een keer wel over mijn maximale gewicht dreig te gaan (feestdagen) komt het daarna altijd weer goed als ik terug in balans kom met mijn voeding.

ja ik dacht wel dat er onderzoek naar gedaan was, we hebben het hier ook wel besproken dacht ik. ik ben alleen nu mistig warrig.. kan het even niet vinden..
misschien..

https://keto.nl/keto-dieet-ms/

zoek op: ms ketose research
Billy

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Billy »

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... -epilepsie

Overigens voelde ik mij ook geweldig bij intermittent fasting. Maar dan bij de 20/4. Maar ik zit nu met fampyra waardoor ik dan binnen die 4 uur 2.5uur niet kan eten... Waardoor het niet meer lukt nu. De 18/6 werkt gewoon niet zo goed bij mij. Het oppakken helaas ook niet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp