Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe voel je een schub aankomen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

Dit was eentje met de vorm van een zadel. Zadelpijn dus :mrgreen: Bij de ergotherapeut heb ik eens eentje geprobeerd met echt een krukzitje, die beviel stukken beter.
Marina

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Marina »

Op zich lijkt het mij, na je verdere uitleg, en voorzover je dat, vanaf een afstand, kan inschatten voor een ander uiteraard, wel haalbaar. Dat je toch twijfelt kan ik me ook zeker wel iets bij voorstellen als het meedraaien er toch wel ingehakt heeft. Ik ben benieuwd wat je neuroloog en fysio er over te zeggen hebben, hoop voor je dat ze je bij je beslissing verder kunnen helpen en wens je succes bij het nemen van je uiteindelijke besluit.
Misschien is het ook nog wel een idee om een ergotherapeut in te schakelen die met je mee kan denken?
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

Dank je wel @Marina, ik zal je op de hoogte houden. Misschien ga ik er mogen nog even heen, dan is een van de twee mensen die ik heb gesproken aanwezig. En ik denk dat de warmte van de laatste twee dagen ook een rol kan hebben gespeeld.
Ergotherapeut had ik al bij mijn vorige werk, die liet me dat zit/stakrukje uitproberen.
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

@Marina Ik zou je nog even op de hoogte houden. Die nagalm heeft nog de hele week geduurd. Pas gisteren kon ik weer wat prettiger lopen. Volgens de neuroloog kon dat verstijfde vermoeide gevoel in mijn benen en onderrug spasmen zijn. Dat is iets waarin ik me nog even wil verdiepen, omdat ik bij spasmen een beeld heb van ledematen die behoorlijk beweeglijk zijn.

Wat ik wel een paar keer tijdens het lopen heb gemerkt, maar dat is al iets langer geleden: mijn hamstring lijkt zich even samen te trekken, zo om de paar passen. Niet heel erg, en het heeft me niet in de weg gezeten. Volgens de fysiotherapeut konden dat heel goed spasmen zijn. Ik had dat nog niet eerder genoemd omdat het van voorbijgaande aard was (of leek te zijn).

Ik krijg in elk geval weer een MRI-scan en een EMG. Dat laatste in elk geval omdat mijn CTS weer iets opspeelt en mijn handen/armen wat vermoeider voelen. Maar CTS wordt ook weer erger als het warmer wordt, en dat heb ik al wel eerder ervaren. of die EMG alleen om mijn armen of ook mijn benen gaat, weet ik nu nog niet, de afspraken moeten nog worden gemaakt.
Marina

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Marina »

@Jetteke
Vervelend dat het nog een week heeft geduurd voor je weer wat prettiger kon lopen :hmmm:.
Maar die "nagalm" van het meedraaien op het tankstation is dus veroorzaakt door spasmen als ik het goed begrijp(?) En staat het daar ook los van?

Toevallig had ik afgelopen maandag nog de vraag gesteld aan mijn fysiotherapeute over de spanning/spiertrekking in mijn voet/enkel/onderbeen of dat nu spasmen zijn of verhoogde spierspanning. Zij zei toen ook dat bij spasmen er ineens een arm of been bijv. "uit schiet" die je dan tijdelijk niet meer (goed) kunt bewegen en dat ze het zou moeten zien op het moment dat het gebeurt om het goed te kunnen beoordelen. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het even samentrekken van een spier (hamstring) ook onder spasmen valt. Misschien dat jouw (en mijn) klacht valt onder 'spasticiteit' of 'verhoogde spierspanning'? maar dat weet ik dus niet zeker. Ik ben benieuwd wat jij erover kunt ontdekken. Ik heb ooit een vraag gesteld over spasmen en hoe dit aanvoelt in een topic hier op het forum maar kan dat topic helaas niet meer terugvinden en kan de antwoorden niet meer 'reproduceren'.

Goed dat er een MRI en EMG worden gemaakt. Ik ben benieuwd wat daar uit komt (als je dat wilt delen).
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

@Marina Ik kan me voorstellen dat spasmen of spasticiteit een breed begrip is en dat het zich ook op een vrij minimaal niveau kan manifesteren, zoals die hamstring bij mij, die om de paar stappen even samentrok. Die nagalm was meer het vermoeide gevoel in mijn benen/onderrug, wellicht in combinatie met het warme weer. De neuroloog legde dat wel uit als spasmen en had het over verstijving, maar de spieren trokken niet samen. Wel was dat in één keer weg toen ik op mijn fiets ging zitten. Haar spreek ik nog naar aanleiding van de MRI en EMG, dan kom ik er toch even op terug. Die uitslagen wil ik hier ook wel delen, hoor :-) Ik ben er zelf ook heel benieuwd naar. In september had ik mijn tweede MRI en daar waren geen nieuwe witte plekjes op te zien.

Ik ga maandag mijn fysio nog even verder doorvragen over spasmen en ik denk dat het een topic hier op het forum wel waard is. Jammer dat je dat eerdere topic niet terug kunt vinden. Op deze pagina op MSWeb wordt het ook uitgelegd als een been dat zeg maar eigen bewegingen gaat maken. Ik heb wel eens bij iemand (geen MS) gezien dat zijn ene knie omhoog ging zonder dat hij daar controle over had. Hier vind je nog wat extra uitleg over beenspasticiteit. Op basis van die tweede pagina zou ik denken dat die hamstring bij mij valt onder stijfheid. Ik probeer in elk geval wat extra rek- en strekoefeningen te doen, daar heb ik wel behoefte aan.
Nessa

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Nessa »

Deze uitleg kreeg ik van de revalidatie-arts: de medische term voor verhoogde spierspanning en de daarmee gepaard gaande stijfheid is spasticiteit.

Spieren die daar last van hebben zijn dus spastisch. Overigens is een spastische spier wél samengetrokken (komt ook niet vanzelf tot ontspanning) maar is dat niet altijd merkbaar.

Beweging kan maken dat er tijdelijk minder spanning op de spier komt door de andere zenuwsignalen die dan binnenkomen. Maar als je stopt met bewegen keert de spier terug in de oorspronkelijke en verhoogde spanning.

Bij een spasme ontstaat de samentrekking abrupt en merkbaar.
Marina

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Marina »

@Jetteke
Ik had altijd begrepen dat spasticiteit een overkoepelende term is voor stijfheid/spiertrekkingen en spasmen. Krijg wel de indruk dat de termen spasmen en spasticiteit weleens door elkaar gehaald worden :).
Er zijn zeker verschillende 'gradaties' in. Jouw hamstring-samentrekkingen zouden dan denk ik eerder stijfheid dan spasmen heten inderdaad als ik zo je links lees.
Fijn dat je de uitslagen en uitleg van de neuroloog hier wil delen. En ook fijn dat er op je MRI van september geen nieuwe witte plekjes te zien waren! Zal voor je duimen dat dat deze keer ook het geval zal zijn.
Ik hoop dat die extra rek- en strekoefeningen je zullen helpen. Bij mij helpen die redelijk. Al verschilt dat per keer en beletten spiertrekkingen me soms om de oefeningen (zonder teveel pijn) uit te voeren.

@Nessa dank je voor het delen van de uitleg van je revalidatiearts. Dat maakt het weer een stuk begrijpelijker.
Laatst gewijzigd door Marina op 29 mei 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

@Nessa Inderdaad een stuk begrijpelijker, dank je wel!

@Marina Ik vraag maandag mijn fysio of ze nog wat oefeningen kan geven.
Klick

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Klick »

@Jetteke ik heb zelf maanden gelopen met last aan mijn rechterbeen, stijf en pijnlijke spieren. ik dacht ook spasmen, weinig aan te doen, aan de spierverslappers ga ik niet..(koppig zolang het kan)
tot ik zelf mijn neuroloog vroeg om een evo. ik ben onderzocht door de revalidatiearts en die constateerde spierzwakte in mijn linkerbeen.
totaal niet wat ik verwachtte.. ik had last van rechts.. ja zei de reva, je rechterbeen is overbelast doordat links minder doet.
met een evo op links is rechts nu tot rust gekomen, geen pijn meer.

ik wilde het je even meegeven.. het is misschien bij jou totaal wat anders maar wie weet oplosbaar met iets simpels.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp