Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Chronische fysio

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Chronische fysio

Bericht door leeuwtje-nl »

De vraag is hier al 100x gesteld volgens mij, maar elk jaar zijn er ook weer nieuwe regels. Dus ik stel hem nog maar een keer! ;-)

Ik heb járen geleden een indicatie gekregen voor chronische fysio bij MS en de 1e 20 behandelingen hiervoor betaald vanuit mijn aanvullende verzekering. Inmiddels ben ik 2 zorgverzekeraars verder (collectief via de gemeente, dus geen keuze), en ik heb nieuwe behandelingen nodig voor mijn MS.

Nu is bij de verzekeraar (VGZ) dus niet bekend dat ik die 1e 20 behandelingen al heb gehad bij Achmea. Na diverse contactmomenten met VGZ kreeg ik nu het verzoek om mijn fysio contact met ze op te laten nemen. Waarom moet het zo moeilijk? Hoe hebben andere mensen dit geregeld??
Anna1975

Re: Chronische fysio

Bericht door Anna1975 »

Ik ben overgestapt van CZ naar ONVZ. Ofwel, ik moest ook een manier vinden om niet weer 20 behandelingen uit de AV te moeten halen. ONVZ had hiervoor een formulier dat ik door mijn fysio moest laten invullen met mijn behandelhistorie.

Even bellen met VGZ dus en vragen of zij ook zo'n formulier hebben en dat laten invullen. Mocht je eerder bij een andere praktijk hebben gezet en bij de huidige nog geen 20 behandelingen hebben gehad, dan ook de vorige praktijk dat formulier laten invullen.
leeuwtje-nl

Re: Chronische fysio

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank! VGZ heeft zo'n formulier blijkbaar niet, anders hadden ze dat wel genoemd. En mijn eerdere behandelingen zijn van zo'n 10 jaar geleden bij een andere praktijk. Zucht, dit gaat vast nog een heel gedoe worden!!
Anna1975

Re: Chronische fysio

Bericht door Anna1975 »

Dan heb je sowieso kans dat het lastig wordt. Geen idee eigenlijk of bij geen gebruik maken van je chronische machtiging voor zo lange tijd je de eerste 20 behandelingen weer zelf moet betalen.

VGZ heeft wel een formulier overname machtiging op de site staan, maar ik weet niet of je daar wat aan hebt, omdat je verder geen gegevens bij VGZ hebt mbt fysio. Je zou CZ eens kunnen bellen of zij je oude gegevens nog hebben en of zij een verklaring kunnen opstellen.
Bijlagen
F0017-201508 VGZ Formulier Verzoek overname machtiging-WEBDigi.pdf
(33.99 KiB) 27 keer gedownload
leeuwtje-nl

Re: Chronische fysio

Bericht door leeuwtje-nl »

Wederom dank! VGZ vroeg me wel of ik een machtiging had. Ik heb geen idee hoe dat toen allemaal werkte, dat ging allemaal via de verzekeraar. Het zou inderdaad best kunnen dat zo'n machtiging ook weer verloopt! Nou ja, in het ergste geval maar weer opnieuw beginnen en mijn shockwave een (half) jaartje uitstellen. De andere vraag is nog of dat wel onder chronisch valt... Ik wil niet in februari al mijn 20 behandelingen voor MS reserveren, mijn lijf kennende heb ik dit jaar vast nog wel fysio nodig voor iets anders. ;-)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Chronische fysio

Bericht door Qanuk00 »

@Leeuwtje
Ja, dit onderwerp is een heel actieve, want nog altijd is het per verzekeraar, maar ook per behandelaar zeer verschillend zo blijkt. Via de revalidatie-arts heb ik een chronische machtiging gekregen om het traject ambulant voort te zetten. De fysio waar ik terecht kwam heeft met de doorverwijzing van het revalidatiecentrum de chronische machtiging ontvangen. Die staat in contact met de verzekering - dit wordt achterom geregeld.
Ik heb zelf nog wel een keer naar de verzekering gebeld om te checken of dit bij hen bekend was. Maar die gaven aan dat dit door de behandelend fysio opgegeven moet worden bij hun, wat dus ook gebeurd was.
Er wordt per indicatie 1 chronische machtiging afgegeven, in mijn geval behoud en verbetering van fysieke conditie.

In de praktijk waar ik onder behandeling ben, heb ik de 1e 20 behandelingen vorig jaar zelf betaald. Maar ... ik ben aanvullend verzekerd met een topping voor fysio a 500 euro. Dit doe ik elk jaar, en door slim te spelen:
2021 - 10 behandelingen
2022 - 10 behandelingen
Zodat ik op basis van een iets hogere premie toch alles vergoed krijg.

Maar ... toen kreeg ik blaasproblemen, ook door de MS, en dat stukje viel dan weer niet onder deze machtiging volgens mijn fysiotherapeute. Dit was weer een nieuw probleem (nieuwe intake), waarvoor ik weer een nieuwe machtiging zou moeten aangaan voor bekkenbodem fysio. En dat vind ik dus vreemd ... het komt allemaal door diezelfde laesies.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
leeuwtje-nl

Re: Chronische fysio

Bericht door leeuwtje-nl »

Oh serieus?? Dus een machtiging voor fysio bij MS valt niet eens onder dezelfde noemer? Dat is wel een eye-opener zeg!! Nou, dan kan ik vermoedelijk weer opnieuw beginnen voor mijn machtiging. Ik zat een jaar of 8-9 geleden in zo'n wekelijks sportgroepje bij een fysio, dat viel toen uiteindelijk onder chronisch.

Nu zou ik het willen gebruiken voor shockwave en eventueel wat onderhoud om zo stabiel mogelijk te blijven. Dus dat is echt een hele andere categorie. Ik loop momenteel verlengd bij de fysio vanuit de revalidatie. Reva is afgesloten, ik zie nu de fysio die dan weer valt onder mijn gewone verzekering, dus onder die 20 behandelingen die ik per jaar vergoed krijg.

Ik ga het somber inzien voor die machtiging. In het land der zieken is het helaas nog altijd erg onduidelijk hoe dingen in elkaar zitten! Ik wil best mijn shockwave betalen vanuit mijn vergoeding, maar wie zegt mij dat ik in juni niet van mijn fiets val en fysio nodig heb? Ik durf daar dus niet op in te zetten, misschien rond oktober maar eens verder kijken. De shockwave is ook mijn alternatief voor botox. Misschien dat dit me dan toch laat overwegen om toch de botox maar een kans te geven, scheelt een hoop gedoe!
Billy

Re: Chronische fysio

Bericht door Billy »

Bij mij valt gewoon alles onder de chronische fysio.

Fysio 3x per week, bekkenbodem jaren geleden, shockwave soms. En bij andere klachten vaak ook, want wie zegt dat ze niet door MS komen?

Laatst had ik wel echt hele andere klachten, die hebben ze wel anders geboekt.

Ik denk dat het dus vooral aan je fysio ligt.
Klick

Re: Chronische fysio

Bericht door Klick »

ik zou navraag doen bij je verzekering, zeggen dat de oorzaak hetzelfde is en of er dan ook een nieuwe machtiging nodig is.

@Qanuk00 misschien is t een aanname van je fysiotherapeut? die zou ik wel bevestigd willen zien door de verzekering. je fysio verdient er aan denk ik..
Nessa

Re: Chronische fysio

Bericht door Nessa »

leeuwtje-nl schreef: 21 feb 2022, 18:50 De andere vraag is nog of dat wel onder chronisch valt...
Mijn fysio boekt alle behandelingen die te maken hebben met mijn door MS aangetaste loopfunctie op de chronische machtiging. Oefentherapie, shockwave van mijn overbelaste peesplaten in het bovenbeen, losmaken van de rug, masseren van spierknopen in mijn benen en billen... Komt allemaal vanuit de MS.

Vorig jaar heb ik bekkenbodemfysio gehad. Ik heb daar een nieuwe machtiging voor gekregen van de uroloog (oefentherapie overactieve blaas bij MS). Maar omdat de aandoening waarvoor ik chronische fysio kreeg hetzelfde was, MS, heb ik niet opnieuw 20 behandelingen hoeven te betalen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp