Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS of blessure?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Ik heb vandaag wel een raar gevoel boven op mijn hand. Maar om daar dan meteen voor te bellen ik weet het niet. Ook omdat jullie niet denken aan MS. Ik kijk het nog even aan.
Marina

Re: MS of blessure?

Bericht door Marina »

Vervelend dat rare gevoel op je hand :hmmm:.
Ik zou, zeker als je nooit eerder last hebt gehad van deze klacht, dit toch even melden aan je neuroloog en huisarts. Of zoals Toeter in haar eerdere bericht schreef: "Als je nou weer gekke neurologische klachten krijgt: meteen melden bij de neuroloog en de huisarts en vragen of je afspraak vervroegd kan worden."
Het zou een klacht kunnen zijn die onder de noemer 'gevoelsstoornissen' valt, wat overigens zeker nog niet wil zeggen dat het een MS-klacht zou zijn, maar het lijkt me goed als je huisarts en neuroloog er van weten.
Overigens is het zo bij MS dat (nieuwe en sterk verergerde) klachten minstens 48 uur moeten aanhouden wil er eventueel sprake kunnen zijn van een schub (ik zeg dit, voor alle duidelijkheid, alleen ter informatie he en niet omdat ik nu denk dat er misschien sprake is van een schub bij jou.)
Sterkte!
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Ik moet nog gebeld worden door het ziekenhuis. Ik kan het dan wel meteen zeggen. Mijn rechterbovenbeen wordt steeds warm. Mijn hand voelt meer doof, koud aan. Ik moest laatst ook ineens denken aan mijn moeder. Zij had een menigeoom. Ik had daar eerst helemaal niet aan gedacht maar dat kan dus ook in je ruggenmerg gaan zitten. Maar goed dat groeit heel traag en gaf bij haar echt veel ergere klachten uiteindelijk. Zij had een hele grote tumor in haar hoofd die hersenvocht tegenhield
Het was overigens wel goed behandelbaar.
Maar ja blijft lastig de neuroloog moet het gewoon even beoordelen.
Marina

Re: MS of blessure?

Bericht door Marina »

Het is inderdaad moeilijk, helaas, om zonder verder onderzoek te zeggen wat het kan zijn, denk ik. Goed in ieder geval dat je het gaat noemen aan je ziekenhuis/neuroloog als je gebeld wordt.
Ik kan helaas ook niets zeggen over de ziekte van je moeder en wat de kans is dat jij dat eventueel ook zou hebben. Als je je hierover zorgen maakt of er meer over te weten wilt komen (in de zin van mogelijke oorzaak van je klachten) dan zou ik het ook bij je huisarts benoemen. Wellicht kan hij/zij je geruststellen hierin en/of verder onderzoek (laten) doen.

De klachten van je rechterbeen en je hand, waar je nu last van hebt, zouden ook op gevoelsstoornissen kunnen duiden, voorzover ik weet.

Ik hoop dat je snel gebeld wordt voor een afspraak en mocht het nou te lang gaan duren heb je met je nieuwe klacht(en) vind ik een goede reden om eerder zelf aan de bel te trekken.
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Dank je Marina. Ik zou binnen 5 werkdagen gebeld worden. Dus het zal wel ergens deze week nog zijn denk ik.
Dat van mijn hand is er nog steeds. Ik was heel erg geschrokken van het teken van lhermitte. Maar op zich ben ik nu weer aan gewend en weer veel rustiger onder.
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Volgende week staat mijn afspraak met de neuroloog gepland. Ik ga er wel maar toe want ik heb nog steeds klachten en denk toch wel sterk aan MS. Ik heb het afgelopen tijd los kunnen laten, maar nu de afspraak er aan komt, ben ik er weer meer mee bezig. Ik was begonnen aan een dagboek met mijn klachten, maar liet het zo los dat ik dat ook even niet meer bij gehouden heb. Maar als ik het zo terug lees dan heb ik gevoelsstoornissen op dezelfde plekken. Ik heb dus af en aan wisselende gevoelsstoornissen, het teken van lhermitte, milde problemen met evenwicht en coördinatie en heel licht krachtsverlies. Ik denk toch nog steeds sterk aan MS, maar ik ben er van bewust dat het ook niets kan zijn of iets anders.
Ik zag laatst toevallig een vrouw in een ver gevorderd stadium van MS. Ze zat in een elektrische rolstoel. Ze had spastische handen en ik dacht dat ze ook last had van dysartrie, maar ze dacht zelf dat dat laatste niet zo was. Ik vond het wel heftig. Ik heb niets over mijn eigen klachten gezegd omdat dat in die situatie niet kon.
Marina

Re: MS of blessure?

Bericht door Marina »

Heel goed dat je het de afgelopen tijd even los hebt kunnen laten!
En ook goed dat je een afspraak hebt volgende week.

Heel begrijpelijk dat het je nu weer meer bezig houdt. En ik kan me goed voorstellen dat het confronterend voor je was om iemand met al ver gevorderde MS te zien en dat dat indruk op je heeft gemaakt.
Besef je daarbij wel dat MS bij ieder individu zich weer anders uit. Geen persoon met MS heeft dezelfde klachten, het verschilt nogal per persoon. Het is ook zeker niet zo dat iedereen met MS in een rolstoel terecht komt.

Goed dat je naar de afspraak gaat en dat het verder onderzocht zal worden, daar ga ik althans van uit, en wie weet is er iets aan je klachten te doen.

Succes met de afspraak bij de neuroloog! En sterkte met het afwachten.
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Dank je! Ik ken ook inderdaad ook iemand die er veel beter aan toe is. Ze gebruikt wel medicatie, maar die werken goed. Ze kan gewoon lekker hard lopen en part time werken. Dus dat geeft wel een ander beeld.
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Mijn duim trilt vandaag met name als ik er wat meer kracht op zet. Volgens mij heb ik het eerder gehad en toen genegeerd. Ik heb er nu even een filmpje van gemaakt. Ik heb allemaal van die dingen die eigenlijk niet invaliderend zijn maar wel raar toch?
Marina

Re: MS of blessure?

Bericht door Marina »

Hoi Moekesolar,

Goed dat je een filmpje hebt gemaakt van je trillende duim.
Het is lastig dat je steeds weer last krijgt van verschillende klachten, dan is het ook moeilijker om het te negeren en je gedachten ergens anders op te richten.

Net als Nessa in haar bericht schreef eerder in dit onderwerp herken ik het niet direct als MS, omdat je in een korte tijd veel verschillende klachten hebt die ook snel weer spontaan verdwijnen. In die zin vind ik het wel 'raar' en komt het me niet als typische MS-klachten voor.

Voor nu kan ik je eigenlijk vooral aanraden om je klachten zoveel mogelijk op te schrijven zodat de neuroloog een zo goed mogelijk beeld heeft van die klachten.

Sterkte, nogmaals!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp