Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Problemen met zien

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lumle

Problemen met zien

Bericht door Lumle »

Hoi allemaal,

Herkennen jullie iets van mijn kijk

problemen (zijn ergens na OZO of daarmee

begonnen bij mij) of moet ik het in een

ander hoek zoeken?

Lezen kost zeer veel meer moeite en

inspanning, omdat ik de regels niet 'vast

kan houden'. Op toestellen, waar ik de

afstand groter kan maken gaat het

makkelijker. Maar ik ben van een

boekenwurm in iemand veranderd, die

nooit een boek open doet, zeker niet voor

ontspanning.

Het duurt gevoeld eeuwen, om een

bepaalde zin weer terug te vinden in een

boek - heel gênant, als ik een college aan

het geven ben. Vaak voelt het, als of iets

zien tijd kost of extra inspanning - los van

het scherp stellen. Zien is altijd wat

moeizamer, met pieken als mijn systeem

onder druk staat (bijv. te warm of te ver

over mijn grenzen heen gegaan).

Ook lijkt het, als of overgang van Licht na

schaduw of andersom problemen

veroorzaakt. Het duurt even, voordat ik

weer kan zien

Het wazig / minder zien van tijdens de ozo

komt soms weer voor een deel terug , maar

dan tijdelijk - vooral als het te warm is.

Als iemand het herkent - heb je tips of

trucs?

Groetjes
Lumle
Klick

Re: Problemen met zien

Bericht door Klick »

@Lumle het begin van je verhaal herken ik wel. het zoeken naar een zin of het vasthouden van waar je aan het lezen bent.
dat heb ik een keer met een ergo overlegd en die zei me dat dit waarschijnlijk een concentratie dingetje is en rade mij aan de rest van de woorden af te schermen met een blaadje papier.

het komt op mij over als een cognitieve klacht.

online gaat het lezen wel goed, mits ik witte letters en zwarte achtergrond instel en het blauwe licht filter.

wat je verder zegt over schakelen schaduw en zon herken ik niet.

wel dat de zon jaaaaaaren te vel aanvoelde en pas sinds 1.5jr kan ik buiten met zon zonder polaroid in mijn zonnebril (ik heb maar 1 goed oog en daar ozo in gehad, grijze polaroid is jaren een must geweest)

ik denk dat dat komt doordat mijn vitamine D waarde tussen de 100-150 zit nu.

weet je je vitamine D waarde? het is een aanname van mij hoor..

ik zou je lees problemen met een ergo bespreken, misschien is het op te lossen met een ereader met dark instelling zoiets.
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

@Klick
Dank je wel! Ik ga eens een beetje spelen met hulpmiddeltjes voor kinderen die moeite hebben met leren lezen.

Voor mijn gevoel heb ik ook veel baat bij Vitamine D, maar heb geen idee wat mijn waarde is. Ik vergeet toch vaak om het te slikken.
Het vooruitzicht dat zonlicht mogelijk niet meer te vel zou kunnen zijn zal daarbij helpen...

Groetjes
Lumle
Klaartje

Re: Problemen met zien

Bericht door Klaartje »

Wat vervelend om klachten te hebben rond het zien. Ik ben een paar jaar geleden doorgestuurd naar Visio, door de revalidatie-arts. Ik had flinke klachten na een OZO. Dit is een centrum voor hulp aan blinden en slechtzienden. Hoewel ik nog wel iets kon zien hebben zij veel voor mij kunnen doen. D.m.v. vele testen ben ik er achter gekomen waar bij mij het probleem zat en ze hebben mij (soms maar simpele) hulpmiddelen aangereikt die het dagelijkse leven makkelijker maakten. Nu, 4 jaar later, merk ik dat mijn zicht nog steeds toeneemt. Blijft toch bijzonder hoe dat werkt met herstellen van zenuwen bij MS.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Problemen met zien

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 17 jun 2022, 13:43

online gaat het lezen wel goed, mits ik witte letters en zwarte achtergrond instel en het blauwe licht filter.

@Lumle heb je dit al geprobeerd?
Klick

Re: Problemen met zien

Bericht door Klick »

Lumle schreef: 17 jun 2022, 14:14 @Klick
Dank je wel! Ik ga eens een beetje spelen met hulpmiddeltjes voor kinderen die moeite hebben met leren lezen.

Voor mijn gevoel heb ik ook veel baat bij Vitamine D, maar heb geen idee wat mijn waarde is. Ik vergeet toch vaak om het te slikken.
Het vooruitzicht dat zonlicht mogelijk niet meer te vel zou kunnen zijn zal daarbij helpen...

Groetjes
Lumle
laat je waarde D bepalen.. D kan ook te hoog zijn..
als je supplementeerd is 2x per jaar meten genoeg, na de zomer en na de winter. D stijgt en daalt langzaam. lees er alles over hier op het forum!
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

Toeter schreef: 18 jun 2022, 09:38 @Lumle heb je dit al geprobeerd?
Ja, dat zet ik wel eens aan en uit, maar het werkt voor mij niet zo goed. Het is als of dan de (witte) letters geen scherpe randen hebben.

Met een e reader heb ik het al heel lang niet getest, die was stuk gegaan. Ik ga het daar nog eens proberen bij vrienden, of dat verschil maakt.
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

Klick schreef: 18 jun 2022, 10:17 laat je waarde D bepalen.. D kan ook te hoog zijn..
als je supplementeerd is 2x per jaar meten genoeg, na de zomer en na de winter. D stijgt en daalt langzaam. lees er alles over hier op het forum!
Dank je wel, tot nu toe slik ik alleen gewone vitamine d pilletjes van de drogisterij. Oftewel: dat zijn degenen die ik regelmatig vergeet.

Ik zal eens naar die waarde vragen.
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

Klaartje schreef: 18 jun 2022, 05:18 Wat vervelend om klachten te hebben rond het zien. Ik ben een paar jaar geleden doorgestuurd naar Visio, door de revalidatie-arts. Ik had flinke klachten na een OZO. Dit is een centrum voor hulp aan blinden en slechtzienden. Hoewel ik nog wel iets kon zien hebben zij veel voor mij kunnen doen. D.m.v. vele testen ben ik er achter gekomen waar bij mij het probleem zat en ze hebben mij (soms maar simpele) hulpmiddelen aangereikt die het dagelijkse leven makkelijker maakten. Nu, 4 jaar later, merk ik dat mijn zicht nog steeds toeneemt. Blijft toch bijzonder hoe dat werkt met herstellen van zenuwen bij MS.
Bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht, omdat het in mijn ervaring zit en geloof ik niet objectiveerbaar is.

Als mijn ogen worden opgemeten zie ik goed, alleen voel ik dat ik er echt moeite voor moet doen waarintegen zien vroeger 'vanzelf ging'. Alsof er een soort kleine vertraging inzit of het gewoon meer aandacht vraagt. Als ik die extra energie niet heb krijg ik er dus meer last van. Omdat het allemaal zo vaag is zit ik er nu pas aan te denken om stappen te gaan nemen.
Kleijtje

Re: Problemen met zien

Bericht door Kleijtje »

Lumle schreef: 17 jun 2022, 12:40 Lezen kost zeer veel meer moeite en
inspanning, omdat ik de regels niet 'vast
kan houden'. Op toestellen, waar ik de
afstand groter kan maken gaat het
makkelijker. Maar ik ben van een
boekenwurm in iemand veranderd, die
nooit een boek open doet, zeker niet voor
ontspanning.
Hoi Lumle,

Zo herkenbaar! Ik word nu doorverwezen naar een orthoptist (op mijn verzoek) na het lezen van informatie van een vriendin over fixatie-disperatie. https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevo ... disparatie
Ik werk op de helpdesk en moet vanaf een beeldscherm incidenten lezen en na een dag werken kan je mij opvegen. Normaal verslond ik graag boeken, maar ook daar heb ik nu meer moeite mee.
"Beelden" tijdens het rijden (als bijrijder) in de auto komen vertraagd binnen en zijn ook erg vermoeiend, op de fiets gaat het wel beter. Ook het "verspringen" van mijn ogen helpt niet. Ik hoop dat ze bij de orthoptist nog iets kunnen doen.

Ik hoop dat het nu niet te erg wordt met dit zonnetje buiten? Sterkte in elk geval!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp