Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Problemen met zien

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Wouter NL

Re: Problemen met zien

Bericht door Wouter NL »

Bij mij is via de MRI geconstateerd dat bij de oogzenuwbanen door de MS zijn beschadigd.
Men noemt dat wel een oogzenuwontsteking die het heeft veroorzaakt.
Het kan volgens de neuroloog eb de oogarts gebeuren zonder dat iemand daar pijn bij heeft gevoeld.
Doordat het bij SPMS is gaat het langzaam verder achteruit.
In 2017reed ik nog auto, maar een jaar later was dat niet meer verantwoord en heb ik inmiddels mijn rijbewijs daardoor laten verlopen.

Alles is de hele dag onscherp.
Alleen lezen op een goed beeldscherm of op de telefoon gaat op ongeveer 40cm nog redelijk goed.

Ik ben bij Bartimeus geweest voor diverse onderzoeken en om te kijken of er hulpmiddelen zijn waar ik wat aan heb.
Zo heb ik nu de Gobox van SolutionsRadio. Dat apparaatje leest alle ondertiteling op televisie live voor. Erg handig.
Verder heb ik op advies van Bartimeus nu een goede overzet-zonnebril waardoor ik buiten beter tegen het felle licht kan.
Kleijtje

Re: Problemen met zien

Bericht door Kleijtje »

Hoi,
Wouter NL schreef: 05 okt 2022, 18:34 Verder heb ik op advies van Bartimeus nu een goede overzet-zonnebril waardoor ik buiten beter tegen het felle licht kan.

Bedankt voor de tip!! Die ga ik navragen bij de optometrist.

Bij mij blijkt het niet om fixatie disperatie te gaan, maar ik heb nu wel een schermbril gekregen voor op het werk. Ik had er ooit een gekregen met een - sterkte, en nu blijkt er een + sterkte nodig te zijn. :huh:
Hier volgt nog een controle afspraak voor en ik ben een beetje sceptisch of dit nu de oplossing is.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp