Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Medicatie en haaruitval

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Panda

Medicatie en haaruitval

Bericht door Panda »

Hallo allemaal,

Wie weet welke MS medicatie geen haaruitval als bijwerking heeft, of in ieder geval de minste kans?

Ik weet dat Aubagio dit zowieso wel heeft en ook bij Tecfidera staat dat dit veel voorkomt.

Hoor het graag! Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes
Steenbokje76

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Steenbokje76 »

@Panda

ik gebruik nu 1 jaar ozanimod en merk geen haaruitval. (Heb lang haar tot over mijn schouders.) Volgens mij is haaruitval ook geen bekende bijwerking van ozanimod.
Panda

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Panda »

Bedankt Steenbokje,
Ik zal mij in Ozanimod verdiepen
Steenbokje76

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Steenbokje76 »

Mss kan je neuroloog of ms verpleegkundige nog meer info geven over ozanimod en de bijwerkingen.
Het is natuurlijk een vrij nieuw medicijn.

Succes @Panda met je zoektocht naar een passende ms remmer. 👍🏻
Panda

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Panda »

@Steenbokje76

Die gaven inderdaad aan dat er weer nieuwe medicatie op de markt was gekomen.

Heb het idee dat zij echter niet zo goed op de hoogte zijn van de bijwerkingen.

Ik reageer nogal snel overgevoelig dus wil dit graag zorgvuldig afwegen.

Ozanimod lijkt mij op zich een middel wat de moeite waard is om verder uit te pluizen.

Helaas ben ik bekend met hartproblemen en lees dat dit mogelijk een probleem kan zijn bij dit medicijn.

Wat ik ook wel eng vindt is de verhoogde kans op lymfeklier/ huidkanker.

Ik weet al bijna 20 jaar dat ik MS heb. Al die tijd heb ik medicatie afgehouden (op de kuren na) maar mijn neuroloog vind het niet meer verantwoord.

Al blijf ik natuurlijk nog altijd zelf de regie houden.

Ondertussen SPMS met heel af en toe een schub.
Jetteke

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Jetteke »

Aubagio en Tecfidera zijn medicijnen die je slikt hè? Ik heb gekozen voor het medicijn met de minste bijwerkingen en dat werd dus glatirameeracetaat. Dat is alleen wel prikken, maar met de auto-injector is dat wel te doen. Een enkele keer is dat wat pijnlijk, maar dat is maar kort. Het gaat daarna nog wel vaak jeuken, maar dat is te vergelijken met een muggenbult. Ik heb wel azaron in huis, maar ik heb dat er nog nooit opgesmeerd.
Panda

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Panda »

@Jetteke
Bedankt Jetteke voor het delen van jouw ervaring.

Ik denk dat ik het spuiten ook in het voordeel zou laten meewegen als de bijwerkingen echt minder zijn.

Mijn neuroloog geeft wel aan dat de nieuwere medicatie wel beter werken dan de oudere immuunmodulerende behandelingen.

Wel iets om mee te nemen in mijn afwegingen.
Klick

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Klick »

ik gebruik zelf tecfidera. sinds de start is mijn haar broos en zwak. en een stuk dunner geworden, er is ongeveer 1/3 over. vooral in het begin denk je waar gaat dit eindigen? inmiddels (gebruik het al jaren) is het gestabiliseerd, een buitenstaander valt het niet op.
Panda

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Panda »

@Klick
Ja dat is helaas bekend bij Tecfidera, die valt voor mij dan ook helaas af, samen met Aubagio.

Al weet ik dat niet iedereen hier last van heeft, maar de kans is vrij groot en dat durf ik niet aan.

Heb al niet veel haar dus dan blijft er niets meer over...
Klick

Re: Medicatie en haaruitval

Bericht door Klick »

snap ik, zo blijft iedere afweging een persoonlijke.

ik kwam van rebif, continu 6 dagen per week grieperig, met een dikke bos haar. dan is de afweging een heel andere. voor mij was belangrijk dat de lange termijn bekend was (en dat is het bij tec, die is onder een andere naam al jaren in gebruik tegen psoriasis)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp