Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rolstoel - tips gevraagd!

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Nessa

Rolstoel - tips gevraagd!

Bericht door Nessa »

Vandaag was ik bij de revalidatie-arts op controle met mijn evo. Ook met de evo is er tijdens het lopen veel spanning in mijn rug. Dat kan niet verholpen worden en dus zal langer lopen altijd rugpijn geven. Daarom stelde hij een opvouwbare Quickie voor, zodat ik tijdens dagjes weg niet meer ben aangewezen op een leenrolstoel.

Ik snap het idee, de rolstoel als hulpmiddel om het leven makkelijker te maken, maar ik moet toch even slikken. Ik kan namelijk in het dagelijkse leven (in huis, op het werk, in de winkel) gewoon uit de voeten.

Zijn er meer mensen die een rolstoel hebben terwijl ze nog wel kunnen lopen, en wat zijn de ervaringen daarmee?
Laatst gewijzigd door Nessa op 19 sep 2022, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Rolstoel?

Bericht door Toeter »

Ik heb geen rolstoel, maar een opvouwbare scootmobiel.

Ik vind de onafhankelijkheid erg fijn. Ik kan zelfstandig weg met mijn kinderen of met familie/vrienden die zelf een zwakke gezondheid hebben. Ik hoef dus niet per se 'een sterke gezonde' bij me te hebben om te duwen.

Of was het de bedoeling om zelf te gaan hoepelen? Ik heb ook zwakke armen, dus dat is voor mij geen optie.

Voordeel van een rolstoel is wel dat je kunt afwisselen met erachter lopen en zitten.

Ook voor mij was het psychisch een enorme stap om de scootmobiel te gaan gebruiken, maar nu ik hem een tijdje gebruik vind ik het een verademing.

Op stap gaan is veel leuker als je niet helemaal kapot bent na het uitje.

En eerst vond ik het nog genant om hem ergens te parkeren en dan verder te lopen, maar dat went erg snel.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Rolstoel?

Bericht door Qanuk00 »

Binnenkort ook overleg in mijn team (met mij erbij) ... ook kijken hoe verder. Mijn rollator helpt me echt goed in de juiste houding te bewegen en oefeningen te doen. Maar ik wil eigenlijk ook een start maken met mijn gezin, om bijvoorbeeld een vakantie te plannen. Daar heb ik dan toch wel iets meer voor nodig, om de energie beter te kunnen verdelen. Er wordt al gedacht aan een driewielfiets, maar een rolstoel of scootmobiel zou ook geen overbodige luxe zijn om wat meer en verder uit huis te komen. Na de zomer maar 'ns in de groep gooien.

Maar ik moet nu wel wennen aan die stap hoor... Gisteren een heel intensieve dag gehad (3 activiteiten achter elkaar) waardoor ik vandaag constant in slaap viel, zo moe!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Nessa

Re: Rolstoel?

Bericht door Nessa »

@Toeter Op vakantie neem ik een opvouwbare scootmobiel mee, ik ben benieuwd hoe dat bevalt.

De bedoeling van de rolstoel zou zijn dat ik geduwd kan worden of zelf kan hoepelen, waarbij de revalidatie-arts de mogelijkheid van e-motion wielen al noemde.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Rolstoel?

Bericht door Toeter »

Ik kan het zo snel niet vinden, wordt zo'n e motion rolstoel vergoedt door de verzekering?

Edit: laat maar, wmo natuurlijk, zie ik nu. Wel duur, vergoeden ze dat geheel?
Klaartje

Re: Rolstoel?

Bericht door Klaartje »

Ik heb een tijdje een quickie rolstoel gehad, met elektrische ondersteuning. Dit heeft ergotherapeut voor mij aangevraagd bij de WMO. Na ongeveer 1,5 jaar en vele shubs kon ik de stoel niet meer zelf bedienen/gebruiken. Nu heb ik, wederom via WMO, een compleet elektrische rolstoel van permobil. Ik ben daar zo ontzettend blij mee! Het geeft mij zoveel meer vrijheid. Ik kom weer eens ergens. Kan ook voor de lol een rondje en houd energie over. Had deze stoel al veel eerder willen hebben!

Fietsen en autorijden lukt me al jaren niet meer. In huis lopen lukt me meestal nog wel, soms met stok of rollator. Overal in huis zijn voldoende steunplekken wat mij helpt.
ronnie1969

Re: Rolstoel?

Bericht door ronnie1969 »

Ik kon nog gewoon lopen toen de wmo kwam met een scootmobiel, ik moest er niet aan denken maar hij overtuigde mij om er toch een te nemen.
Heeft een halfjaar in de garage gestaan want ik kon lopen of met de scooter wat verder. Ik ging echt niet met mijn leefdtijd (50) op dat ding zitten. Na een halfjaar ging ik hem gebruiken en ben nooit zo blij geweest, ik ging overal naartoe.
Na 2 jaar begon mijn vrouw over een electrische rolstoel, kon bijna niet meer lopen. Handig voor binnen zei ze, ook voor buiten. We hebben aardig wat ruzies hier over gehad. Ik ging toch niet in een rolstoel zitten.
Nou deze heb ik een paar maanden geleden gehad en het is zo een verademing.

Moraal van het verhaal is dat voor je gevoel het gewoon niet kan maar het je leven wel makkelijker maakt. Dus voor iedereen die twijfeld gewoon doen, vind je het na een jaar nog steeds niets kan je hem altijd nog terugsturen maar ik denk niet dat je dat doet.
Christian

Re: Rolstoel?

Bericht door Christian »

Biinenhuis kan ik lopend wel uit de voeten. Een rondje supermarkt lukt net lopend met een wandelstok maar veel verder lukt helaas niet meer. Vandaar vorige week mijn eerste rolstoel gekocht.
Mijn partner leek daar meer moeite mee te hebben als ik zelf. Maar dat zal wel komen omdat ik zelf veel langer en vaker met de strubbeling van het lopen te maken hebt.

Maar goed.... de eerste ervaringen zijn redelijk positief. De mensen zijn veel aardiger tegen je als ze je in een rolstoel zien zitten. Al hoeft dat voor mij niet zo. De kinderen vinden het geweldig om pappa voort te duwen. Negatief is wel dat ik het veel te zwaar vind om die rolstoel zelf met mijn armen voort te bewegen. Hopelijk is dit met training op te lossen
1207

Re: Rolstoel?

Bericht door 1207 »

Christian schreef: 13 aug 2022, 09:20 Negatief is wel dat ik het veel te zwaar vind om die rolstoel zelf met mijn armen voort te bewegen. Hopelijk is dit met training op te lossen
hangt van de stoel af natuurlijk, nu zul je met een tank rondrijden (ziekenhuisstoel uit de vooroorlogse jaren)
vraag een actieve aan en de wereld ziet er al heel anders uit
Nessa

Re: Rolstoel?

Bericht door Nessa »

Christian schreef: 13 aug 2022, 09:20 Negatief is wel dat ik het veel te zwaar vind om die rolstoel zelf met mijn armen voort te bewegen. Hopelijk is dit met training op te lossen
Het eerste wat ik me afvraag is of daar dan wel goed naar gekeken is bij het aanmeten van de rolstoel. Op deze manier ben je nog steeds afhankelijk van anderen. Trek eens aan de bel bij de leverancier of de gemeente. Laat eventueel de revalidatie-arts of de ergotherapeut meekijken.

Mij lijkt dat je eerder gebaat bent met een lichter model of e-motion wielen. Want je kunt je armspieren trainen (als ze niet zijn aangetast door de MS) maar ze zullen altijd minder sterk blijven dan benen. De spieren in je armen zijn nu eenmaal in aanleg al veel minder groot dan beenspieren.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp