Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Jeuk bij MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Peekie

Jeuk bij MS

Bericht door Peekie »

Ik heb sinds december de diagnose RRMS en eind maart ben ik gestart met medicijnen (aubagio)

Sinds een paar weken heb ik vaak jeuk aan beide kuiten en ook mijn onderarmen. Er is niets aan mijn huid te zien verder en ik smeer er niet vaak iets op, en heb ook geen wijziging in doucheschuim oid gehad. Als ik krab wordt het veel erger, dus dat heb ik al afgeleerd.. maar kan mij niet altijd beheersen...

Ik heb gelezen dat jeuk ook door MS kan komen.
Herkennen jullie dit symptoom? Zo ja, hoe weet je dat dit "MS-jeuk" is en niet iets anders?

Ik kon er op dit forum niet iets over vinden via de zoekfunctie.


Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Nessa

Re: Jeuk bij MS

Bericht door Nessa »

Volgens de bijsluiter is jeuk één van de mogelijke bijwerkingen van Aubagio.

Ik denk dus dat de Aubagio de oorzaak is van jouw jeuk, en niet de MS zelf. Wellicht helpt het om je huid toch (vaker) te gaan insmeren.
Klick

Re: Jeuk bij MS

Bericht door Klick »

ik herken het ook niet echt als iets ms-erigs..
een bijwerking van medicatie, dat zou ook mijn idee zijn.. vraag je ms-pleeg even of je er iets aan kan doen.
ardo

Re: Jeuk bij MS

Bericht door ardo »

Ik gebruik ook Aubagio, ondertussen een jaar of twee. Jeuk staat als bijwerking gemeld en in het begin had ik er ook mee te maken. Na verloop van tijd is het minder geworden en nu eigenlijk weg. Het klopt dat je niet ziet waar het door komt (rood of een droge huid) en daarin zou het kunnen verschillen met "gewone" jeuk. Wat bij mij hielp was baby zalf (zink zalf / Calendulan), dat voorkomt irritatie en krabben.
Als je goed reageert op Aubagio, is deze bijwerking een klein ongemak (voor mij van tijdelijke aard) bij een gebruiksvriendelijk medicijn tegen de MS (in mijn opinie).
Jrs77

Re: Jeuk bij MS

Bericht door Jrs77 »

In de eerste maanden na de diagnose (wel direct gestart met Rebif) heb ik ook vreselijke jeukaanvallen op mijn rug gehad.
De neuroloog herkende het niet als MS-klacht, al was ik er vrij zeker van. Na een half jaar verdwenen de klachten. Als het door MS komt, hebben zalfhes geen zin; er is niets mis met de huid, maar het zijn de zenuwen.
Wel herkenning dus, maar weinig antwoorden.
Peekie

Re: Jeuk bij MS

Bericht door Peekie »

Thanks voor de reacties! Mijn MS verpleegkundige zei inderdaad dat het ook van medicatie kan komen, maar ook van MS. In dit geval lastig te achterhalen.

De jeuk begon wel rond dezelfde tijd als mijn haaruitval.. en dat komt ook door medicatie.

Zolang ik niet krab gaat het steeds wel weer vanzelf over. Dus niet aan zitten, en hopelijk wordt t vanzelf weer minder (net als de haaruitval)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp