Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spierspasmen...Help

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
RenskeO

Spierspasmen...Help

Bericht door RenskeO »

De laatste dagen heb ik veel last van spierspasmen vanuit ( denk ik) linkerkant nek overgang schouder, deze samentrekking zijn kort maar heftig en kunnen door van alles getriggert worden ( 1 waarvan ik zeker weet dat er een 'aanval' op volgt is een tijdje liggen, maakt niet uit hoe ( zij, rug alles) heel vervelend vooral 's nachts).

Er trekt dan een nare sensatie van schouder door arm, waardoor mijn vingers krom gaan staan en de arm automatisch omhoog naar borst trekt. Geen controle er over, behalve door met mij andere hand mijn arm vast te houden tot het over is. Duurt een kort tijd, van 0 tot 100 en weer terug naar 0. Als hij weer bij 0 is duurt nog een paar seconden voor ik weer controle over mijn beweging heb.
Na afloop een zeurende napijn in nek/ schouder, als ik er veel heb ook oksel. Ook overdag komen ze nu regelmatig voor, hoe vaker, hoe meer pijnlijker na pijn. (Spierpijn?)

Ik heb neuroloog gecontact (gisteren pas), maar nog geen reactie, ms verpleegkundige is op vakantie. Ga fysio volgen vanwege deze klachten ( al waren ze toen een stuk minder nog) Maar ook vakantie dus pas 22 aug.

Mijn vraag is dus eigenlijk herkent iemand dit of heeft iemand op een andere plek last van spierspasmen/ samentrekking en wat doe je er aan? Kun je er wat aan doen om het minder te maken? Wordt er een beetje gek van, overdag is het een nare sensatie, maar 's nachts nog meer zie er echt tegen op als het bedtijd is omdat ik wel moe ben maar er niet door kan slapen. Wordt er heel onrustig van, wat natuurlijk alleen maar averechts werkt...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Spierspasmen...Help

Bericht door Toeter »

Hey,

Ik heb ook last gehad van spasmen in het schoudergebied.

Ik had niet dat mijn arm mee deed. Het was inderdaad ook vanuit rust en dan opstaan en dan kreeg ik een aanval. De spieren in mijn nek en bovenrug trokken zo strak. Ik kreeg er het gevoel van dat ik ging flauwvallen. Zwart voor mijn ogen, zweten, trillen, door mn benen zakken. Ik kon dan met geen mogelijkheid nog iets doen. Moest gaan liggen.

En een paar minuten later was het weer weg.

Het helpt om de spieren in dat gebied en je rug regelmatig te stretchen.

Ik moet van de fysio de volgende oefening doen (Google voor plaatjes):
Cat/ cow
Thread the needle
Liggende twist
Active child pose

En allerlei schouderstretches.

Wat het bij mij erger maakte was vermoeidheid (had een 6 maanden oude baby toen)

En wat ook kan helpen is massage. De spier is overbelast en die prikkeling triggert weer het spasme. Beetje kip/ei verhaal natuurlijk, want na een aanval heb je weer spierpijn, maar het kan verlichting geven.

Mijn neuroloog wilde me destijds meteen aan de baclofen, maar dat zag ik niet zitten. Inmiddels heb ik die spasmen bijna nooit meer, maar het gebied blijft gevoelig voor overmatige spierspanning, dus ik moet wel mn oefeningen doen.
RenskeO

Re: Spierspasmen...Help

Bericht door RenskeO »

Bedankt voor je antwoord ga eens kijken naar de oefeningen.

Ik hoeft niet perse te gaan liggen maar ga meestal wel zitten, omdat ik idd het gevoel heb anders door mijn benen te zakken, als het niet anders kan kan ik ook heel stil recht op blijven staan wachten tot het over is.
Sara

Re: Spierspasmen...Help

Bericht door Sara »

Ha Renske,

ik heb periodes gehad met spasmes in m'n zij. De neuroloog heeft me toen clonazepam voorgeschreven, maar daar werd ik énorm slaperig van, dus dat heb ik nauwelijks gebruikt. Gelukkig is 't probleem langzamerhand veel minder geworden.

Op MSweb vind je meer mogelijkheden voor medicatie tegen spasmen. Je zou je er vast even in kunnen verdiepen, zodat je een goed gesprek met je MS-verpleegkundige of neuroloog kunt voeren.

Sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp