Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jetteke

Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Jetteke »

Ik word een beetje gallisch van die jojoënde temperaturen. Dan herstel je weer als het wat afkoelt, op de derde koelere dag voel je je weer beter en dan wordt het weer bloedheet en begint het weer van voor af aan. Ik ben vermoeider, en de laatste dagen heb ik ook meer moeite bij gesprekken, traag praten, naar de juiste woorden zoeken, niet op een woord kunnen komen, het zal jullie bekend voorkomen. Maar hebben jullie ook de ervaring dat cognitieve klachten erger worden met warm weer?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Qanuk00 »

Jazekers, heel herkenbaar, ik merk dat veel MS klachten keihard terugkomen als het boven de 23 graden is. Vandaag ook voortdurend in slaap gevallen, kom niet uit mijn woorden en het denkproces is superrrrrtraag. Ook is mijn stem ineens anders, minder kracht waardoor zachter praten.

Ik plan op deze dagen dan ook bijna niets in en zorg voor koelte en rust om me heen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
ronnie1969

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door ronnie1969 »

Met warm weer kan ik amper op mijn benen staan. Geen kracht meer. Van mij mag de thermostaat weer naar beneden.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Toeter »

Ja heel herkenbaar.

Ik kan ook absoluut niet meer in de zon zitten op een terras bijvoorbeeld. Er komt dan geen woord meer uit. Ik stort helemaal in.

Maar bij mij verbetert het wel als ik afkoel.

Ik heb een koelmat voor honden in de koelkast liggen. Daar ga ik wel regelmatig op liggen.

Een koude douche, een coolpack uit de vriezer op mijn hoofd, een waterijsje eten.

Ik heb laatst een keer gezwommen in buitenwater, dat werkte heel goed. Daar word je echt door en door koud van.

Maar het probleem is inderdaad dat het te heet is om echt wat te doen, want na het koelen, wordt het daarna altijd weer warm.

Er gaat een streep door mn agenda op zulke dagen.
Lumle

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Lumle »

Ja, ook bij mij verergeren cognitieve klachten bij warmte, zelfs nog eerder dan dat ik slechter ga zien.

Gelukkig word ik altijd zeer vroeg wakker, dan kan ik nog iets doen voordat het te warm wordt.

Wat mij helpt
- ijskoud drinken
- koelen met vochtige kleren of doeken
- geen fysieke inspanning zodat er geen warmte van binnenuit bijkomt

Als ik op tijd mijn activiteiten stop zodra de warmte me aantast, dan herstel ik veel sneller zodra het weer afkoelt dan als ik doorga. Onder de streep kan ik veel meer als ik niets doe bij hitte. Ga ik toch door (wat voor mij wel mogelijk is, motoriek is niet aangetast), dan lijkt het of ik een gat sla in mijn energie tank en moet ik soms dagen bijkomen. Stop ik op tijd, dan kan ik dezelfde avond vaak al weer doen wat ik wilde.

Sterkte!
Jrs77

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Jrs77 »

Bij warm weer verergeren al mijn klachten, ook de cognitieve.
Bij de 39c enkele weken geleden voelde ik me echt kansloos slecht; kon nauwelijks iets uitbrengen en herkende mensen niet meer.
Andra

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Andra »

@Jrs77 Oef, dat klinkt akelig. Vooral dat je mensen niet herkent.

Voor iedereen die last heeft van de hitte komen er weer moeilijke dagen aan.

Bij mij valt de impact op de benen mee, maar ik ben moeilijk te verstaan doordat articuleren niet goed lukt. Eigenlijk hoop ik dat dat van de hitte komt, omdat het dan ook weer minder kan worden. Mijn lief schrikt ervan. En buiten de deur beschouwen onbekenden me af en toe als handelingsonbekwaam wanneer ik spastisch in de rolstoel zit en onverstaanbaar praat, terwijl ik vind dat ik me goed red. Redelijk vervelend.

Sterkte de komende dagen
Steenbokje76

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Steenbokje76 »

Heel herkenbaar dat ms klachten erger worden.
Ik ben met hogere temperaturen voornamelijk heel erg moe en heb enorme pijn aan mijn benen. Alsof er aan getrokken wordt.
Moet me vooral rustig houden. Maar dat valt soms niet mee als je geen kluizenaar wilt worden in een warme zomer :banghead:

Dus nodig dan voornamelijk mensen bij mij thuis uit waar ik in elk geval lekker in de schaduw kan zitten.

Had voor mijn ms totaal geen last van heel warm weer en vond het zelfs heerlijk. Jammer dat dit nu anders is.
Jetteke

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Jetteke »

Bedankt voor jullie reacties. Gedeelde smart, zullen we maar zeggen, veel sterkte de komende dagen :zon:
Bram_MSinbeeld

Re: Cognitieve klachten erger bij warm weer?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

In deze blog-post schrijft neuroloog Elske Hoitsma over dit fenomeen.

Dit heet het Uhthoff-fenomeen: bij ongeveer 80% van de mensen met MS kunnen neurologische klachten optreden over verergeren door verhoging van de lichaamstemperatuur, zoals bij fysieke inspanning of een hoge buitentemperatuur. Ook vermoeidheid kan bijvoorbeeld toenemen door verhoogde lichaamstemperatuur.
Verkoeling kan helpen, zoals koude dranken, een warme douche, schaduw opzoeken of airconditioning.
Het Uhthoff-fenomeen is geen alarmsignaal en de klachten herstellen bij herstel van lichaamstemperatuur. Het laat geen blijvende schade achter.

Door MS zijn zenuwen in je centrale zenuwstelsel beschadigd. Je lichaam kan enigszins met die schade omgaan, maar het kost wel extra moeite. De toegenomen lichaamstemperatuur kan er voor zorgen dat dat nog net een tikkeltje lastiger wordt. Dan krijg je klachten.

Het 'lekkende zwembad-model' dat ik uitlegde in deze korte video:
Afbeelding
Het beste model voor MS
en uitgebreider in de tweede helft van deze video:
Afbeelding
Beloopsvormen van MS
illustreert het.

En zoals @Jetteke schrijft: dit kan ook bij cognitieve problemen optreden. Ik heb er zelf gelukkig geen last van (anders was het klimaat hier op de Filippijnen wel heel vervelend), maar ik merk het wel heel erg als ik ziek ben, slecht slaap, of gestrest ben.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp