Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is dit Multipele sclerose?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Toeter »

Ik zou je huisarts laten controleren op magnesiumtekort. Veel van je klachten klinken alsof het daarmee te maken heeft.

Je kunt ook zelf magnesium gaan nemen zonder arts.

Je kunt magnesiumolie smeren op je armen en benen of tabletten kopen en die nemen (geen magnesiumoxide)

Ik hoor geen ms in jouw verhaal.
Marina

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Marina »

Hoi mimi,

Een goed advies van Toeter denk ik om te laten onderzoeken of je een magnesiumtekort hebt. Mogelijke symptomen hiervan zijn namelijk o.a.:
Vermoeidheid
Last van onrust en spanning/angst/stress
Prikkelbaarheid
Duizeligheid
(Spier)kramp (zoals spasmen in het ooglid)
Rusteloze benen
Tintelingen in je handen of voeten

mimi schreef: 22 aug 2022, 18:19 Ik sta momenteel op de wachtlijst bij een psycholoog, waar ik in oktober terecht kan. Ben benieuwd of de klachten zullen weggaan. Bij iedere symptoom dat aan MS gelinkt kan worden, begin ik te Googelen of wil ik de huisarts bellen. Het knaagt enorm aan me.
Er kunnen diverse oorzaken zijn voor de klachten die je hebt, die vaker voor komen dan MS. Je huisarts denkt niet aan MS en ook hier op het forum herkennen wij het niet als MS-klachten. Het is daarom niet erg logisch om aan het idee van MS vast te blijven houden. Toch blijft het helaas in je hoofd rondspoken. Ik denk daarom dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken van een psycholoog. Fijn dat je die hulp ook gaat krijgen! En mocht er inderdaad sprake zijn van een magnesiumtekort bij jou dan helpt dat je niet om de angst en stress te verminderen aangezien dit tekort juist stress kan veroorzaken. Daarom lijkt het me goed om dit te laten onderzoeken.
Mijn laatste vraag: Wat als je ‘s nachts wakker wordt en je hele lichaam lijkt te slapen maar d.m.v. het schudden van je handen of ledematen in het algemeen verdwijnt?
Ik kan helaas niet zeggen wat daar precies de oorzaak van kan zijn, maar deze klacht wijst bij mijn weten niet in de richting van MS omdat deze klachten dan niet verdwijnen door het schudden van je handen of ledematen.

Probeer in de tussentijd vaker dingen te doen die je afleiden (van de gedachte aan MS) of ontspannen zoals naar de spa/sauna gaan of andere dingen waarvan je weet dat die een ontspannende werking hebben voor jou.

Sterkte!
AngelNoa

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door AngelNoa »

ook ik ben geen dokter maar denk eerder aan spanning en stress. En dat kan op meerdere manieren weerslag hebben op je lijf! Dus gespannen spieren, ook bv bekkenbodem wat dus ongelukjes met zich mee kan brengen.

zoeken op google kan een richting geven maar is niet heilig. Ik denk dat als je bv (psycho)somatische klachten gaat bekijken er ook veel in je straatje past.

dus echt eerst nog verder onderzoek nodig, maar persoonlijk denk ik niet aan MS maar aan bakken met stress (logisch als ik je verhaal zo lees, dus op zoek naar rust en ontspanning?).

succes
mimi

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

Bedankt voor jullie reacties.
Vorige week heb ik mijn bloed laten prikken op vitamine D en magnesiumtekort, daaruit is gebleken dat ik geen tekorten heb. Ook ben ik naar de huisarts geweest voor mijn knie, want na twee bezoeken aan de spa had ik iedere keer een aantal dagen last van mijn linkerknie. De pijn in mijn linkerknie trok door naar mijn onderbeen, voet en kuitspieren. Door de pijn had ik slapeloze nachten, wel viel mij op dat ik bij beweging weinig tot geen last had. De arts vermoed dat het om een ganzenvoet gaat (weer een term rijker).
Ook heb ik de afgelopen dagen weer vreemde klachten. Een aantal dagen leek het alsof iets in mijn voeten/tenen trilden (vergelijkbaar met een telefoon die op trilstand staat), maar deze bewogen verder niet uit zichzelf. Ook heb ik een keer het gevoel gehad alsof er water over mijn rug liep, een keer langs mijn voet en ook een keer langs mijn been. Daarnaast heb ik twee keer een kort brandend gevoel gehad op mijn rechterarm wat na ongeveer vijf minuten weer wegtrok.
Een aantal dagen terug was ik zo gespannen dat mijn handen ervan begonnen te trillen, sinds die gebeurtenis let ik nu continu op mijn handen. Dit om erachter te komen op ze blijven trillen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik dus weer ben gaan Googelen en ik weer in een vicieuze cirkel beland ben geraakt. Ook heb ik soms gevoel alsof er een band om mijn hoofd zit…
Marina

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Marina »

Jammer dat je klachten niet te verklaren zijn door een magnesium- of vitamine D-tekort, maar wel goed om dat uitgesloten te hebben in ieder geval. En fijn dat er een vermoedelijke verklaring is voor je knieklachten. Heb ook nog nooit eerder gehoord van een ganzenvoet. Hopelijk is dat goed te behandelen(?)
mimi schreef: 08 sep 2022, 11:37 Ook heb ik de afgelopen dagen weer vreemde klachten. Ook heb ik een keer het gevoel gehad alsof er water over mijn rug liep, een keer langs mijn voet en ook een keer langs mijn been. Daarnaast heb ik twee keer een kort brandend gevoel gehad op mijn rechterarm wat na ongeveer vijf minuten weer wegtrok. Ook heb ik soms gevoel alsof er een band om mijn hoofd zit…
Heb je dit ook met je huisarts besproken? Misschien zijn het klachten die voortkomen uit stress maar het klinkt ook als gevoelsstoornissen. Ook dat kan meerdere oorzaken hebben en hoeft niet te wijzen op MS.
Een aantal dagen terug was ik zo gespannen dat mijn handen ervan begonnen te trillen, sinds die gebeurtenis let ik nu continu op mijn handen. Dit om erachter te komen op ze blijven trillen.
Het meest waarschijnlijke lijkt me dat dat trillen is veroorzaakt doordat je zo gespannen was. Maar kennelijk triggert het trillen dan weer een angst bij je wat ervoor zorgt dat je weer gaat googlen?
mimi

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

@Marina

Nee, ik heb dit nog niet met de huisarts gedeeld. Dit omdat het zich maar een paar keer voorgedaan heeft en de klachten ook binnen enkele minuten weer verdwenen. Mocht het weer terugkomen dan zal ik a.s. maandag meteen de huisarts bellen. Het trillen zorgt er helaas voor dat ik weer ga googlen..
Marina

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Marina »

Ik begrijp het. Goed dat je je huisarts gaat bellen mocht het nog eens terug komen want als dit gevoelsstoornissen zijn is het goed, lijkt me, als daar naar gekeken wordt en eventueel verder onderzocht wordt. Hoop voor je dat het niet meer terug komt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp