Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is dit Multipele sclerose?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
mimi

Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

Hallo allemaal,

Graag zou ik mijn verhaal met jullie willen delen in de hoop iets meer duidelijkheid te krijgen.

Ik ben 31 jaar oud en eind februari moeder geworden. Vanaf eind februari tot ongeveer half juli heb ik drie trauma's gehad, namelijk: heftige bevalling, partner in ademnood gezien (pinda-allergie) en hartruisje bij mijn baby (uiteindelijk was alles goed).
In april heb ik twee lichte paniekaanvallen gehad (sinds mijn bevalling kan ik slecht tegen drukte en prikkels) en voelde ik mij erg moe en duizelig, waarna ik besloten had om bij de huisarts langs te gaan. Daar kaartte ik aan dat ik vermoedelijk een postnatale depressie heb, waarop de huisarts zei dat ik gebruik kan maken van hulp van de POP-poli kliniek in het ziekenhuis of de praktijkhulpverlener. Daarnaast vertelde hij mij dat hij graag mijn bloed zou willen laten controleren op het volgende: vitamine B12, glucose, ferritine, hemoglobine, BSE en schildklier. Zo gezegd zo gedaan. Vijf dagen later sprak ik de huisartsassistente en die zei dat de resultaten van het bloedonderzoek goed waren. Het ging een tijdje beter met me vandaar dat ik besloten had om toch geen gebruik te maken van het aanbod van de dokter m.b.t. de POP-poli en de praktijkhulpverlener.

Eind juni heb ik een strakke elastiek om mijn rechterpols gedragen, waarna ik een aantal klachten begon op te merken. Zo merkte ik dat mijn pols gevoelloos voelde en had ik tintelingen in mijn rechterhand en rechterarm. Meteen de volgende dag heb ik de huisarts gebeld, die vertelde dat het om een beknelde zenuw zou kunnen gaan en vroeg mij om na het weekend langs te komen. Kort daarna begon mijn linkerarm en linkerhand te tintelen, mijn rechterbeen, rechtervoet en grote teen van mijn rechtervoet. Ik ben vanaf dat moment gaan Googelen en toen kwam ik uit op MS. Gedurende dat weekend merkte ik dat de tintelingen in mijn handen, armen en benen verdwenen, maar dat die grote teen bleef tintelen en ook doof aanvoelde. Ik heb bij de HA mijn verhaal gedaan, en daarnaast vertelde ik dat ik in de rust last had van draaiduizeligheid en vermoeidheid. De HA zei het volgende: dus je bent gaan Googelen en dan kom je uit op ziektes zoals diabetes en MS. En.. vanaf dat moment heb ik zijn woorden niet meer los kunnen laten. Hoe dan ook, hij heeft neurologische testjes bij me gedaan o.a. met een reflexhamertje. Zo heeft hij met het hamertje getikt op de plekken waar ik aangaf tintelingen te voelen, ik moest aangeven als ik een trilling voelde. Die voelde ik overal, behalve in de grote teen. Volgens de arts zou het om een beknelde zenuw gaan, als dit niet verdween zou ik twee weken later moeten terugkomen.

Ik ben in de dagen erna continu gaan Googelen (soms wel twee uur op een dag) en ben gaan letten op alle symptomen die overeenkomen met MS. In de tussentijd ben ik ook naar de osteopaat geweest, die zei dat ik aan de rechterkant van mijn lichaam helemaal vastzit en zei dat dit stress gerelateerd zou kunnen zijn. Bij een bezoek aan een spa en sauna (twee keer) verdwenen de klachten. Toch blijf ik maar denken aan MS.
Zo heb ik wel eens de volgende klachten:
- doof gevoel in tenen (niet continu),
- tintelingen in hoofd, rug, grote teen, voeten, benen (niet constant en afwisselend van plek, soms zelfs binnen een minuut),
- jeuk op zelfde plek van tinteling (niet altijd),
- een keer gevoel van strakke band om rug (niet voorkant),
- gevoel van speldenprikjes (niet continu),
- pijnlijke gewrichten in vingers en handen (niet continu en ook niet iedere dag),
- drie keer spiertrekking in tenen gehad,
- ogen die soms kort lijkt te trillen (niet iedere dag en ook niet continu),
- pijn schouderbladen (niet altijd, ene dag wel dan weer aantal dagen niet),
- formicatie (niet continu en ook niet iedere dag),
- laatst had ik plotseling aandrang voor ontlasting en was ik te laat waardoor ik een ongelukje had, - drie keer afgelopen week smaakverandering gehad (hap van broodje ei smaakte naar iets anders),
- tintelingen rondom mond (niet continu en niet iedere dag),
- gisteren gevoel dat er sticker on mijn voet plakte (een keer) maar toen ik keek zat er niks,
- als ik met mijn hand over mijn scheen en wreef wrijf voel ik een kriebelend gevoel vanaf mijn scheen tot en met grote teen (niet altijd).
In de tussentijd ben ik weer bij de huisarts (andere dan de vorige keer) geweest en heb ik mijn hele verhaal toegelicht (zoals ik dat nu ook doe) en die vermoed dat ik een postnatale depressie heb en een angststoornis en die wilt mij meteen doorverwijzen naar een psycholoog. Toch blijf ik vermoeden dat er meer speelt en kan ik de woorden van de andere huisarts maar niet loslaten en ben ik er dus continu mee bezig. Ook heb ik zelf de uitslagen van de bloedonderzoeken onderzocht en het blijkt dat niet alles goed was en ik dus een ijzertekort heb en tegen de onderwaarde van een bloedarmoede zit.

Hopelijk willen jullie mijn verhaal lezen en hierop reageren.
Steenbokje76

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Steenbokje76 »

@mimi
Bij het lezen van je klachten denk ik niet direct aan ms. Je klachten zijn sterk wisselend. En bijv pijn in je gewrichten is niet kenmerkend voor ms.
Uiteraard ben ik geen arts.
Het zou in elk geval zeker ook te maken kunnen hebben met angst en stress .
Je psyche kan veel nare klachten veroorzaken. Zeker als je je er op focust, bijv met uren Googlen en daarna gaan letten op je lichaam op zoek naar symptomen.
Ook het bezoek van spa/sauna , dat daarna je klachten deed verdwijnen kan wijzen dat ze stress gerelateerd zijn.
Het merendeel van de ms'ers kan nml niet tegen warmte/ dan nemen de klachten juist toe. Al zijn er uiteraard uitzonderingen.
Maar heel vervelend dat je deze klachten hebt.
Als ik jou was, dan zou ik wel gaan proberen het Googlen even los te laten. Op Google vind je nu zeker geen antwoord.
Mss is het een idee om naast het praten over je angst/depressie een doorverwijzing te vragen naar een neuroloog zodat je daar in elk geval je verhaal kan doen.

Sterkte met alles. 😊
Jrs77

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Jrs77 »

(Je bericht zal vast worden verplaatst naar 'Zoekend in diagnoseland')

Google 10 willekeurige klachten, en je komt bij MS uit ;)

Je klachten komen op en gaan weer weg; zo gaat dat bij MS niet.
Na het lezen van je klachten zie ik geen enkele aanleiding om aan MS te denken.
Ik hoop dat je huisarts je wat verder kan helpen.
Nessa

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Nessa »

Ik denk ook niet aan MS. Je klachten zijn te wisselend, zowel qua locatie als qua tijd.

Het feit dat de klachten verdwijnen na een bezoek aan de sauna en spa doet eerder denken aan (onbewust vastgehouden) lichamelijke spanning. Dat is ook niet gek: je bent nog volop aan het ontzwangeren, hebt nogal wat meegemaakt, er is het vermoeden van een postnatale depressie en ik lees ook een sterke focus op je klachten en wat Google daarover zegt.

In die zin heeft de huisarts toch niks geks gezegd over dat Google uitkomt op MS, dat is toch wat er is gebeurd. En dat zegt helemaal niet dat de dokter daar ook aan denkt. Sterker nog, de dokter denkt aan andere dingen.

Ga terug naar de huisarts, bespreek de bloeduitslagen van ferritine/hb en laat je nog eens goed uitleggen waarom de huisarts níet aan MS denkt. En zoek echt hulp voor die postnatale depressie. Sterkte!
mimi

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

Bedankt voor jullie reacties.
En hoe zit het met spierpijn in benen?
Nessa

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Nessa »

Spierpijn kan voorkomen bij MS maar dan zijn er ook bijkomende klachten, is de spierpijn vaak beperkt tot één spier(groep) en is de pijn ook (of alleen maar) in rust aanwezig.

Ik denk in jouw geval eerder aan een magnesiumtekort, gezien je recente bevalling en het vermoeden van postnatale depressie.
mimi

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

Bedankt voor jullie reacties.
Sinds woensdag last van spierpijn in kuiten, maar het lijkt vanuit mijn knie te komen. Vannacht werd ik twee keer wakker met slapende ledematen, maar toen ik deze schudde leek het slapende gevoel te verdwijnen. Valt dit onder MS?
mimi

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

Gisteren tijdens het wandelen was er niets aan de hand, voelde geen aandrang om te plassen maar wel ineens in de supermarkt bij de koeling. Ineens kwam de plotselinge aandrang en gelukkig kon ik het ophouden en verdween het snel daarna ook weer. Dit baart me zorgen omdat dit vorige week zondag ook gebeurde maar toen had ik plotseling aandrang voor ontlasting…
Marina

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door Marina »

Slapende ledematen komen het vaakst voor als gevolg van een belemmering van de doorbloeding of afknelling van de zenuwen. Ik heb MS en ook regelmatig last van dove of slapende gevoelens in ledematen maar het schudden hiervan vermindert deze gevoelens niet tenzij ik een tijd heb gelegen op de bewuste ledemaat of door andere externe druk.
Ik las ook dat er meer vrouwen zijn die na een bevalling last hebben van dove ledematen. Google hier maar eens op.
Maar ook stress kan er zeker voor zorgen dat je last krijgt van tintelingen, slapende of dove gevoelens en gespannen, pijnlijke spieren.
Gezien de traumatische voorvallen in het verleden en het vermoeden van post-natale depressie, een angststoornis en de paniekaanvallen lijkt stress bij jou een heel waarschijnlijke oorzaak van je klachten. Ik zou hier zeker hulp voor vragen en nagaan of je klachten hierdoor verminderen.


Incontinentie van ontlasting en/of urine zijn inderdaad mogelijke symptomen van MS maar komen ook vaker voor na een bevalling en kunnen te maken hebben met (slappe) bekkenbodemspieren.
https://www.ad.nl/gezin/na-de-bevalling ... ~a5b8a07c/
Een bekkenfysiotherapeut zou je hierbij kunnen helpen.
mimi

Re: Is dit Multipele sclerose?

Bericht door mimi »

@ Marina
Bedankt voor je reactie. Ik sta momenteel op de wachtlijst bij een psycholoog, waar ik in oktober terecht kan. Ben benieuwd of de klachten zullen weggaan. Bij iedere symptoom dat aan MS gelinkt kan worden, begin ik te Googelen of wil ik de huisarts bellen. Het knaagt enorm aan me.
Mijn laatste vraag: Wat als je ‘s nachts wakker wordt en je hele lichaam lijkt te slapen maar d.m.v. het schudden van je handen of ledematen in het algemeen verdwijnt?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp