Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms hug

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ms hug

Bericht door Toeter »

Suzanne schreef: 20 aug 2022, 14:07
@Toeter is dat zo ja, dat een hug net zo lang kan duren als een schub? Dat wist ik niet.
Zoals ik al zei heb ik dit regelmatig. En dacht echt dat dit een hug moest zijn.
Het is gebruikelijk dat een ms-hug qua tijdsduur hetzelfde patroon volgt als andere soorten schubs.

Het wordt namelijk veroorzaakt door schade aan je ruggenmerg, dus het is eigenlijk heel raar om daar alleen af en toe last van te hebben. De schade zou er namelijk altijd zitten en niet komen en gaan.

Officieel is het kenmerk van elke ms-schub ook dat de klachten langer dan 48 uur aanhouden.

Heb je na jouw hug-aanvallen ook restschade? Dat je altijd kunt voelen waar hij zit, alleen minder erg?
Marina

Re: Ms hug

Bericht door Marina »

Suzanne schreef: 20 aug 2022, 14:07 Moet zeggen dat die zin wel even bij me binnen kwam.
Het besef dat jullie begrijpen hoe ik me voel. In het dagelijks leven staan we er toch wat alleen voor. Je kunt wel uitleggen wat je voelt, maar niemand die het echt begrijpt.
Heel gek misschien, maar ik voel toch een bepaalde emotie en opluchting.
Ik vind dat helemaal niet gek. Fijn dat het je een gevoel van opluchting geeft. Ook daar is het forum voor bedoeld, de herkenning, erkenning, begrip en het gevoel dat je er niet helemaal alleen voor staat.
Mijn besef en acceptatie is er nog echt niet helemaal.
Ook dat is niet vreemd. Zelf heb ik, zoals meerdere mensen op het forum, eerst een hele poos alleen maar soms berichten gelezen en hield het allemaal een beetje af. Het besef is er langzaam gekomen bij mij en acceptatie is ook geen rechtlijnig maar eerder grillig proces en komt beetje bij beetje. Het schrijven op het forum heeft me hier bij geholpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp