Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms hug

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Suzanne

Ms hug

Bericht door Suzanne »

Hoi allen,

Dit is 1 van mijn eerste berichten hier. En wil eigenlijk even van me afschrijven denk ik.

Sinds vanmorgen heb ik (denk ik) last van een hug.

Mijn borstkas is pijnlijk, rug en borts. Ik voel me kortademig, ademen gaat lastig. Extreem moe.
Het voelt alsof ik op de grond lig en iemand bovenop me zit.

Ondertussen zit ik op de camping en probeer ik aan mijn zoontje uit te leggen dat zwemmen nu niet handig is :cry: .

Wat doen jullie bij een hug? Gewoon pcm oid?

Groet suzanne
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ms hug

Bericht door Toeter »

Hey Suzanne,

Zou je alsjeblieft vanavond nog naar de HAP willen gaan?

Er zijn namelijk ook andere oorzaken te bedenken die deze klachten veroorzaken. Zoals je het nu beschrijft zou het net zo goed een hartinfarct kunnen zijn.

Bij heftige klachten als deze altijd eerst alle andere oorzaken uitsluiten, voordat je MS als oorzaak accepteert.

Vertel bij de HAP ook niet dat het misschien een ms-hug zou kunnen zijn. Ze moeten het echt eerst onderzoeken.

Wel vertellen dat je MS hebt natuurlijk.
Marina

Re: Ms hug

Bericht door Marina »

Niet om je bang te maken maar ik zou ook de HAP of zelfs 112 bellen om een hartinfarct uit te sluiten, zeker als je ook last hebt van uitstralende pijn naar de armen, schouderbladen, hals, kaak of maagstreek , zweten, misselijkheid of braken

Van de website van de Hartstichting:
"Een drukkende pijn op de borst is het meest duidelijke signaal bij een hartinfarct. Het voelt alsof iemand een band om je borst snoert. Bij een hartinfarct gaat dit gevoel niet over.

De pijn op de borst gaat vaak samen met:

uitstralende pijn naar de armen, schouderbladen, hals, kaak of maagstreek
zweten
misselijkheid of braken

Minder duidelijke signalen zijn:

pijn in de bovenbuik, kaak, nek of tussen de schouderbladen, zonder pijn op de borst
​kortademigheid
extreme moeheid
duizeligheid
onrustig gevoel of gevoelens van angst
snelle ademhaling


Let op! Bel direct 112 als deze klachten ook in rust langer duren dan 5 minuten."
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ms hug

Bericht door Toeter »

Hoe gaat het @Suzanne?
Marina

Re: Ms hug

Bericht door Marina »

Beste @Suzanne, zou je iets willen laten horen alsjeblieft (als dit mogelijk is)?
Ik vraag me ook af hoe het nu met je gaat? Hopelijk is er niets ernstigs aan de hand of ben je geschrokken van de berichten?
Suzanne

Re: Ms hug

Bericht door Suzanne »

Excuus voor de late reactie.

Ik heb gister wat pcm genomen en ben gaan slapen. Dat was hard nodig.

Ik heb savonds nog getwijfeld om de HAP te bellen. Maar gezien de pijn alleen nog in mijn bovenrug zat, en ik deze klachten elke zoveel weken heb ben ik maar weer naar bed gegaan.

Vanmorgen wakker geworden zonder klachten. Afgezien van de standaard dingen uiteraard.

Bedankt voor jullie adviezen. De volgende keer dat dit gebeurt zal ik er wel wat mee doen denk ik.
Al is het maar om andere dingen uit te sluiten.
Marina

Re: Ms hug

Bericht door Marina »

Goed om te lezen dat er niets ernstigs aan de hand was :)!
En fijn dat je er nu geen last meer van hebt.

Wel vervelend natuurlijk dat dit regelmatig terug komt.
Heb er zelf ook eens in de zoveel tijd last van maar in mindere mate. Bij jou klinkt het wel als heftig :hmmm: Misschien heb je iets aan dit artikel op de MS-website met o.a. tips hoe je het wat kan verlichten: https://msweb.nl/wat-is-ms/klachten/gev ... de-ms-hug/
Ook heb ik gelezen dat oefeningen zouden kunnen helpen. Wellicht kun je eens bij een fysiotherapeut informeren?

Fijne avond nog! Hoop dat je binnenkort weer lekker met je zoontje naar het zwembad kunt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ms hug

Bericht door Toeter »

Hey @Suzanne

Fijn om te horen dat het beter met je gaat!

Als je dit regelmatig hebt, is het verstandig om na je vakantie zeker even naar een arts te gaan.

Een ms-hug die zo heftig is en maar 1 dag blijft is namelijk wel een beetje raar. Ms-hugs zijn wat dat betreft hetzelfde als andere rrms-aanvallen: vaak komen ze, blijven een paar weken/maanden en gaan weer weg.

We hebben zo'n rare ziekte, je kunt bijna alles wel op de MS gooien.

Ik ben er zelf laatst ook weer ingetrapt. Ik had al heel lang last van vermoeidheid, duizeligheid, snel een sleepbeen en een wazig hoofd. Het leek op de klachten die ik altijd al had van de MS maar dat het erger was geworden. Ik dacht dus dat het ziekte progressie was.

Bleek ik al minstens een half jaar bloedarmoede te hebben. Mijn bloed wordt regelmatig gecontroleerd, maar ze hadden het gemist. Als je terugkijkt in mijn uitslagen zag je de HB al langere tijd steeds verder zakken en zat hij sinds januari onder de grens.

Met elke ijzerpil die ik kreeg leek ik een oppepper te krijgen. Voelde me net popeye met een blikje spinazie.
Suzanne

Re: Ms hug

Bericht door Suzanne »

@Marina bedankt voor de link. Ik zal er straks in duiken.

Normaal gesproken ga ik 2x in de week naar de fysio. Die is nu helaas met vakantie. Maar zal het zeker aankaarten. Dank!

@Toeter is dat zo ja, dat een hug net zo lang kan duren als een schub? Dat wist ik niet.
Zoals ik al zei heb ik dit regelmatig. En dacht echt dat dit een hug moest zijn.

Maar zoals je zelf al zegt, het blijft een vreemde ziekte.

Moet zeggen dat die zin wel even bij me binnen kwam.
Het besef dat jullie begrijpen hoe ik me voel. In het dagelijks leven staan we er toch wat alleen voor. Je kunt wel uitleggen wat je voelt, maar niemand die het echt begrijpt.
Heel gek misschien, maar ik voel toch een bepaalde emotie en opluchting.

Mijn besef en acceptatie is er nog echt niet helemaal.

Dank voor jullie aandacht
Laatst gewijzigd door Suzanne op 20 aug 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzanne

Re: Ms hug

Bericht door Suzanne »

@Toeter fijn dat er een andere oorzaak gevonden is voor je klachten. Hier valt iig iets aan te doen. Beterschap!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp