Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

Moekesolar schreef: 08 okt 2022, 13:43 Maar het kan ook een risico zijn om iets volledig psychisch te noemen en daar op blind te staren.
Dat ben ik met je eens, en de grondlegger van deze methode ook: alles begint met een bezoek aan een reguliere arts. Pijn of klachten door bijvoorbeeld een tumor, diabetes, een botbreuk, daar doet deze methode natuurlijk niks aan.

Overigens hoeft het niet te gaan om 'grote' traumatische gebeurtenissen. Het is een combinatie van karaktereigenschappen, gevormde opvattingen vanuit je jeugd en stresserende gebeurtenissen in je leven die maken dat je hersenen er voor kiezen om een pijnmechanisme in werking te stellen.
Moekesolar

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Moekesolar »

Bij alle fysieke problemen kunnen ook psychische factoren een rol gaan spelen. De rit met de ambulance kan bijvoorbeeld een trauma worden en het herstel belemmeren of als een arts je niet serieus neemt, maar dan blijkt je wel ineens ms te hebben etc. Of als je bijvoorbeeld je werk kwijt raakt door de tumor dan kan dat ook stress veroorzaken. Het is vaak met elkaar verweven.
Moekesolar

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Moekesolar »

Mooi artikel Nessa. Ben je al oefeningen aan het doen?
Nessa

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

Ja, ik ben inmiddels op tweederde van het programma.

Ik maak mooie vorderingen. Ik heb veel minder pijn en het lopen en bewegen gaat soepeler. Ik heb de afgelopen weken meerdere dingen gedaan die ik al 3 jaar niet meer had gedaan vanwege de pijn. Ik heb met de fysio een opbouwprogramma gemaakt en dat gaat goed. Ook ben ik bezig met voetentraining. Al met al ben ik veel actiever nu en dat vrijwel zonder pijn.

Natuurlijk zal de neurologische schade hierdoor niet verminderen. Alleen ik ben nu wel onderweg naar een situatie waarin dát de grens bepaalt. Niet de pijn of de (onbewuste) angst/overtuiging dat ik iets niet kan.
caat

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door caat »

het kan beide denk ik.
Zelf het ik fysieke diagnoses en ervaar daar wisselingen in pijn nu vooral in spieren , en bewegingsbeperking.
Mijn klachten zouden onder de noemer MS kunnen vallen of last van schades in de hersenen, ,en in sperspanning, maar de ervaren emotie en spanning zorgt denk ik ook voor de wisselingen.

herken je dat @Nessa?
Nessa

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

@caat Ja, dat herken ik zeker. Inmiddels is het alweer 5 weken na mijn vorige bericht en het wordt me steeds meer duidelijk dat MS en TMS naast elkaar kunnen bestaan.

Zo heb ik veel minder last van spasmen. Ze zijn niet weg, want zenuwbeschadiging door MS. Alleen de emoties zetten er nog een stuk spanning bovenop en dat ben ik kwijt. Hetzelfde geldt voor de pijn en stijfheid in mijn billen en benen.

Zeker bij erg wisselende klachten is het zeker de moeite om te kijken wat er nu echt gaande is: alleen MS of óók een stukje spanning en pijn dat door het onderbewuste wordt gecreëerd. Als je daar benieuwd naar bent, kan ik je de pijntest van BreinMedicijn aanraden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp